Vita veckor.

Sv: Vita veckor.

Dricker ofta, festar sällan. Gillar öl helt enkelt.

Skulle aldrig "ta en vit vecka". Om man har behov för det känns det verkligen som om man borde ta sig en funderare över sin alkoholkonsumtion. Kanske tänker annorlunda för att jag bor här nere på kontinenten ;).
 
Sv: Vita veckor.

Om man känner att man behöver införa vita veckor så dricker man alltför mkt.

Så nej, inga vita veckor här. Dricker endast något glas champagne eller vitt vin vid speciella tillfällen, blir nog max 5 ggr om året.

Alkohol är faktisk ett gift och jag ser ingen poäng i att hälla i sig gift flera ggr i veckan, vare sig det är för att det smakar gott eller för att bli full. Jag avskyr fulla folk, tycker de är pinsamma och jobbiga och dricker mig mao aldrig full själv.

Gillar vin men som sagt, alkohol är ett gift och därför dricker jag inte oftare trots att det hade smakat gott med ett glas vin till maten. Precis som jag inte äter choklad varje dag trots att jag tycker det är väldigt gott.
 
Sv: Vita veckor.

Jag dricker typ två gånger om året (nu har jag inte druckit sen november förra året), så jag har snarare vita halvår eller nåt :p Om man måste tänka på att ha vita veckor så är det nog ganska illa med alkoholvanan.
 
Sv: Vita veckor.

Pga sjukdom går jag inte ut och festar lika vilt som "förr" ;) så jag tar mig mest ett glas vin då och då när jag blir sugen, ibland blir det några glas i veckan, ibland dröjer det månader
 
Sv: Vita veckor.

Jag dricker då jag vill. Det kan vara allt från 1 gång halvåret till några gånger i veckan.
Jag har ingen beroendeproblematik. Så vita veckor kör jag inte aktivt med.
Det blir bara så att jag inte dricker för det mesta iom jobb och andra åtaganden. Utöver att jag inte vill utsätta min kropp för hur mkt skit som helst.
 
Sv: Vita veckor.

Tror det hänt en gång att jag bestämt mig för en vit månad.

Nu dricker jag så väldigt sällan så nej, det finns aldrig något behov av det.
 
Sv: Vita veckor.

Shit vad alla var lite goody two shoes här inne då :D

Jag har durickit mycket i perioder, och ja, det har hänt att jag bestämt mig för mig för att jag ska låta bli alkohol en månad eller så för att låta min kropp vara lite hälsosam ett tag. Funkar dock aldrig, för vill jag gå ut och dricka drinkar med nån så gör jag det ändå. Jag kallar det inte vita veckor förvisso.
 
Sv: Vita veckor.

*kl*

Jag bestämde mig för några år sedan att jag inte skulle dricka mig full någon mer gång, och har bara misslyckats en gång sedan dess då jag blev bjuden på en massa grejer och hade noll koll. Men annars dricker jag just ingenting längre. Kan ta nån öl om det är ett sammanhang där det passar in, men dricker verkligen inte ens en gång i månaden.
 
Aldrig, det behövs inte. Jag dricker lite mer tätt på sommarhalvåret, men jag har flera perioder om mer än en vecka per år, tom en månad eller längre, då jag inte dricker något. Jag har aldrig känt mig orolig för att jag dricker för mycket.
 
Numera dricker jag så sällan att de flesta veckor är helt nyktra och jag sällan blir full- när jag väl dricker är det oftast ngt glas vin bara.

Under värsta festtiden som student drack jag mer och kunde bestämma mig för nyktra fester/helger.
 
Då är jag väl den första som säger att japp, jag sitter faktiskt och ska ta en vit månad nu i maj. Det har inget att göra med att jag har problem med min alkoholkonsumtion, det kan absolut gå flera veckor utan att jag dricker minsta droppe utan att jag tänker på det, och då kallar jag det inte vit vecka. Nu har det dock hela våren varit väldigt mycket festande för min del (vi har tagit examen så det har blivit så), och då tar jag ett aktivt val att "skona" min kropp helt från alkohol en månad. Inget som kommer bli svårt för mig, jag har inga cravings efter alkohol, men när man gör ett aktivt val att avstå ens ett glas vin till maten så kallar jag det vit månad.

Kalla mig tragisk om ni vill ;).
 
Sv: Vita veckor.

Dricker ofta, festar sällan. Gillar öl helt enkelt.

Skulle aldrig "ta en vit vecka". Om man har behov för det känns det verkligen som om man borde ta sig en funderare över sin alkoholkonsumtion. Kanske tänker annorlunda för att jag bor här nere på kontinenten ;).

Delvis "knaplån" men lite spinoff påatt"då borde man se över sin alkoholkonsumtion". Är det inte just det man gör?
Tänker på min mamma, som inte alls har alkoholproblem men tog en vit månad eller två för att se hur kroppen reagerade (vikt mm). Plötsligt fick hon väldigt många frågor om hon hade problem med alkohol-för att hon var nykter.
 
Nej, jag har aldrig haft några vita veckor som är bestämda, ibland blir det ingen öl på länge och ibland blir det mer.
Jag jobbar var tredje helg och i övrigt så ÄLSKAR jag öl & framförallt pubhäng i kombination med finöl, så vi är ofta ute på helgerna. Tillräckligt ofta för att ägarna på våra favoritställen säger "HEEEJ, kul att se er, det vanliga eller?".

Nu är jag dock sambo med en korrekt ordningsvakt, så jag kan faktiskt inte minnas sist jag blev jättefull. Inte för att han hade haft något emot det eller så, han hade säkert hällt mig in i taxin och klappat mig på huvudet om jag kräktes, men det faller sig liksom inte riktigt naturligt att vara hur full som helst när han känner varenda jäkla vakt i stan... Sen blir jag oerhört bakfull om jag blir för full också, och jag pallar inte att hela dagen efter går åt till huvudvärken från helvetet, så jag dricker alltid massa vatten och är sådär döktig nuförtiden.
 
Då är jag väl den första som säger att japp, jag sitter faktiskt och ska ta en vit månad nu i maj. Det har inget att göra med att jag har problem med min alkoholkonsumtion, det kan absolut gå flera veckor utan att jag dricker minsta droppe utan att jag tänker på det, och då kallar jag det inte vit vecka. Nu har det dock hela våren varit väldigt mycket festande för min del (vi har tagit examen så det har blivit så), och då tar jag ett aktivt val att "skona" min kropp helt från alkohol en månad. Inget som kommer bli svårt för mig, jag har inga cravings efter alkohol, men när man gör ett aktivt val att avstå ens ett glas vin till maten så kallar jag det vit månad.

Kalla mig tragisk om ni vill ;).
Nej, du var inte den första! Jag skrev nåt liknande förra året :D :



Sv: Vita veckor.

Shit vad alla var lite goody two shoes här inne då :D

Jag har durickit mycket i perioder, och ja, det har hänt att jag bestämt mig för mig för att jag ska låta bli alkohol en månad eller så för att låta min kropp vara lite hälsosam ett tag. Funkar dock aldrig, för vill jag gå ut och dricka drinkar med nån så gör jag det ändå. Jag kallar det inte vita veckor förvisso.
 
Jag är som de flesta andra, dricker när jag känner för det. Sen är jag även sån som skiter i vilken veckodag det är, jag känner inget behov av att dricka alkohol på en fredag, men känner jag för att ta ett glas vin på en måndag så kan jag göra det, om det passar, såklart. Det är dock något som roar mig ganska mycket, för det är inte helt okej enligt många.

Det spelar liksom ingen roll om man inte druckit en droppe alkohol på flera veckor eller månader, men tar man ett glas på "fel" dag så får man nästan alltid någon kommentar i form av "va, på en måndag?!" Men hade det varit två dagar tidigare hade ingen ens höjt på ögonbrynen...

Annars är jag väl lite typiskt svensk i den bemärkelsen att jag dricker mer på sommaren. Att ta ett glas på kvällen i solen och värmen är ju fruktansvärt trevligt, faktiskt. Det var något som ledde till min första alkoholbegränsning för mig själv, då jag i höstas åkte till Singapore och hamnade i semestermode, vilket väl innebar åtminstone en öl om dagen, i princip. Minst. Efter några veckor insåg jag dock att det nog inte var hållbart med semestermode i tre månader, så det fick bli till att begränsa alkoholintaget till helgerna. ;)

Men "vita veckor" har jag aldrig använt mig av i den bemärkelsen, nej. Det känns ju mer som något för någon med problembeteenden som måste ha en "anledning" till att inte dricka. Så har det åtminstone varit för de jag känner som kört på vita veckor. Men det är väl olika vad man väljer att kalla det främst bara, kanske.
 
Jag är som de flesta andra, dricker när jag känner för det. Sen är jag även sån som skiter i vilken veckodag det är, jag känner inget behov av att dricka alkohol på en fredag, men känner jag för att ta ett glas vin på en måndag så kan jag göra det, om det passar, såklart. Det är dock något som roar mig ganska mycket, för det är inte helt okej enligt många.

Det spelar liksom ingen roll om man inte druckit en droppe alkohol på flera veckor eller månader, men tar man ett glas på "fel" dag så får man nästan alltid någon kommentar i form av "va, på en måndag?!" Men hade det varit två dagar tidigare hade ingen ens höjt på ögonbrynen...

Åh men det där har jag också märkt! Det är liksom ingen big deal att bli göööörfull om det är lördag, nyår eller midsommar, men om man skulle skoja till det lite på en vardag är det ett väldigt hej & hå.
 
@Hedinn Jag förstår inte riktigt varför så många i tråden kopplar ihop vita veckor med beroende? Är man i en miljö där det festas väldigt mycket ser jag inget fel i att man vill bryta 'vardagen' och inte dricka ett tag. Inte för att man är alkad och behöver tvinga sig till det men för att man alltid har väldigt roligt när man går ut med sina vänner och därför har svårare att låta bli.

Här där jag bor går folk ut och tar en öl i princip varenda dag. Man ses för en liten öl och för tapas liksom, så är det bara, det är så många umgås. Inte på fik som i Sverige, utan på barer. Ibörjan hängde jag på nästan jämt, vi har ju så himla trevligt ihop allihopa och alltid är det någon som föreslår att vi ska gå till det trevliga stället på andra sidan gatan från skolan.

Så - för min del handlar det inte om att stå emot alkoholen eller något form av problembeteende. Det skulle vara exakt samma sak för mig om vi alltid umgicks och åt tårtor, då skulle jag få säga cake free month efter ett tag helt enkelt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
702
Senast: Kakis
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
507
Senast: snorp
·
Skola & Jobb Inspirerad av annan tråd. Vad har vi för spännande olika idéer för egenföretagande ute i landet ? Vad har ni i er omgivning? :)
Svar
4
· Visningar
336
Senast: sjoberga
·
Tjatter Blev inspirerad av en annan tråd och undrar hur era förlovnings- och vigselringar ser ut? Min ring ser ut såhär. Det är vitt guld och...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 362
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp