Vitaminbrist?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 712
P

pannkakssmet

Jag misstänker att min häst kan ha brist på någon vitamin eller liknande.
Nu när han fäller vinterpälsen har huden börjat "mjälla" på vissa små fläckar under magen, han har även fått sämre hovar nu är förut.
Vet någon vad det här kan bero på?

Han har inte fått mineraltillskott i vinter men har börjat ge honom det nu.

Sv: Vitaminbrist?

Hur länge har du haft hästen och vet du om han har haft det såhär vid andra vinterpälsfällningar?

Jag har haft honom sedan han var 2, detta är tredje vinterpälsfällningen jag är med om.
Det har inte varit såhär tidigare och det är heller inga problem vid pälssättningen.
Kan man smörja in området med salva eller något?

Hmmm vet faktiskt inte vad det kan vara. Men jag hade nog smörjt in honom med något så att det inte blir för torrt för dåkliar det ju mer. Har du frågat veterinären vad det kan vara för något?

Jag smorde in honom för några dagar sen och det har blivit bättre nu.

Vet någon vad man kan ge för att stärka hovarna?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 631
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 106
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 285
Senast: MayGrace
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 192
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka