vitaminer och mineraler? [B]snabba svar tack![/B]

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 520
B

BeastieBabe

vilka vitaminer och mineraler behöver en hund som bara käkar nötkött, pasta och ris?
ha har fått dogevit och nån äggula ibland.. men tänkta att han kanske behöver lite mera.. så vad bör jag köpa??

OBS! min hund äter INTE torrfoder av något slag, ej heller mjuk hundmat! och han kommer inte att börja äta det heller..

Sv: vitaminer och mineraler? snabba svar tack!

putta upp.....

marie sallander har skrivit en foderstatsbok på bibblan bla(trött i huvudet idag..) där du kan räkna ut vad hunden behöver båd ei fett o allat annat

jag har gjortd et o har aldirg haft problemmed mina hundar..rent enklet uttryckt kanmans äga att din hund behöver ett vitamin/mineralprparat som är heltäckande ..och så fett beroend epå hur mycket den jobbar

Thina

jobbar.. jao.. han går på promenader på dagarna och är keldjur på kvällarna och mornarna..

tänkte mer om det är någon anna häsr på hundforumet som ger sin hund bara rent kött och vad dom ger för vitaminer och mineraler..

Jag ger kalk, fiskolja och/eller ister, samt Standardt Valp eller Immun.
Även B-vitamin och C-vitamin (syraneutral typ Ester-C eller Standardts C-vitamin).

Se till att ge lever från ungnöt, kyckling eller lamm 2 ggr/vecka.
Försök även variera köttet du ger. Vilt är ofta lätt att få tag i nu. Vom är också strålande att ge.
Äggula kan du ge varannan dag.
Var sparsam med pasta som innehåller en massa vete. Bästa kolhydratkällan är ris.
Rårivna grönsaker är också bra att blanda i.

Allt kött ges ju rått, förståss.

det var bra svar :)

Vovven äter inte lamm då han är ett lamm själv(pudel) men ska se till att han får kalvlever eller kycklinglever iaf..

kan vetegroddsolja samt heltäckande vitamineraltabletter vara något tror du?

varför inte läsa på ordentligt om barf och börja med det?

http://www.mamut.se/jipotimas BARF-länk.

Visst kan du ge vetegroddolja, men Fiskoljan är bättre. Även Ister är en mycket bra fettkälla.
Tänk på att hundar hämtar sin energi från fett i första hand. Därför är det jätteviktigt att de får tillräckligt av detta samt att det är av en sådan sort att de kan tillgodogöra sig maximalt. (Det kan hunden inte göra från vegetabiliska oljor.)

HyperMix Valp är ett annat vitaminpulver. (Skulle inte använda Kafomavit.)
Du bör även ge extra kalk om du inte ger ben. Där räcker inte vitaminerna till helt.

Läs "Näringslära" här, så är det lättare att förstå! http://www.standardt.se/pdf/kursmaterial/MappNeringslera.pdf

Är det någon speciellt fiskolja som man ska ge eller kan man köpa den som finns i hälsokosthyllan på ICA? och hur mycket ger man?

hunden väger 8,5 kg, 7 år, pudel, sällskapshund.. får mat 1-2 ggr om dagen..

Om jag har förstått det rätt så är det viktigt med animaliskt fett, kalk och vitaminer..
och att jag bör försöka trycka i lite mer grönsaker i min hunds matskål..

Du ska se efter så att det är fiskolja och inte fiskleverolja som du köper. Ja det går bra att köpa den på Ica eller Hälsokosaffären om det är fiskolja.

Fiskleverolja är A & D-vitamin medans fiskolja är omega fettsyror!

okai.. tack för svaren :)

Det finns Laxolja och Fiskolja på djurbutiken.
Den blir i längden inte dyrare än den för människa.
Vet inte om så mycket skiljer, men jag märkte skillnad då jag bytte från "Friggs" till Standardt.

I övrigt verkar du förstått allt väl!

Lycka till i köket!

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde... 2
Svar
24
· Visningar
5 593
Senast: calm
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 116
Senast: mackan
·
Hundhälsa Några funderingar bara.. Jag har tidigare kört MUSH röd, funkade skitbra nån månad men då min hund sen ändå verkade kunna bli lös i...
Svar
17
· Visningar
4 060
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Hej! Söker ett foder som jag kan blanda ner diverse tillskott med, i övrigt behövs ej kraftfoder. Någon näve sådär. Hon äter ej...
Svar
3
· Visningar
1 011
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31