Vitaminpellets

skjona

Trådstartare
Har fått rabatterbjudande på peletterade vitaminer ,men ser liksom ingen anledning att ge det också.:confused:
Jag ger i nuläget bara foder jäst(b vitamin)e vitamin (för muskelbildningen)och selen,eftersom vi har selen fattig jord hemma.
Mineraler ger jag inte heller eftersom mitt grovfoder innehåller det i tillräcklig mängd(har analys)
Vad säger ni ger ni extra vitaminer till hästarna och behövs det verkligen?
Beror det isåfall på att grovfodret blivit vitaminfattigt nu på eftersäsongen?

Sv: Vitaminpellets

Ger min gubbe krafft b-vitaminpellets, 2 dl om dagen när han fäller och sätter päls. Annars 1 dl om dagen, året runt.
Får även 20 ml Emin B vid fällning/sättning.
Funkar bra, eftersom han ratar all jäst (både bryggeri, foder och bakjäst).

Sv: Vitaminpellets

Mm okey,men förutom B-vitaminer vid fällning och så behöver verkligen hästarna extra vitaminer av alla de andra?C -vitminer tillverkar de väl själva och A-vitaminer finns väl i fettrik havre,D-vitamner borde de få när de går ute genom solljuset???

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
577
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 367
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden... 2
Svar
29
· Visningar
2 427
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31