• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare GoldenPearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 945
G

GoldenPearl

jag har hört att det är bra att ge sin häst vitlök, mot förkylning och liknande. hur mycker vitlök ska man i så fall ge? är det bäst att ge färsk eller i "pulver" hur mkt av varje?
tacksam för svar!:)

Sv: Vitlök

Jag läste en artikel i hästfocus att vitlök ger hästar blodbrist och kan i längden vara livsfarligt för hästen, jag fick samma uppgifter av ett antal hästmänniskor i min närhet också, att vitlök ska man absolut inte ge sin häst. Om jag vore dej skulle jag kolla upp om det stämmer. Jag ger inte mina vitlök längre pga vad jag läste.

Om man läste nogrant så var det pga att de gav stora mängder. I liten dos är det ofarligt ;)

Varför ge vitlök överhuvudtaget till hästar?
Finns det någon vetenskaplig studie som redovisar någon positiv effekt på immunförsvaret/förkylningar/hosthästar mm?
vill gärna se dom i så fall! tack på förhand

Varför ge vitlök överhuvudtaget till hästar?
Finns det någon vetenskaplig studie som redovisar någon positiv effekt på immunförsvaret/förkylningar/hosthästar mm?
vill gärna se dom i så fall! tack på förhand

Finns ingen anledning, om du frågar mig. Bra stallmiljö, bra foderhygien och mycket utevistelse är bättre.

Man bör ej ge hästar vitlök, vitlök förstör de vita blodkropparna,
så inget man kan rekomendera.

Är det inte de röda blodkropparna som bryts ner? För visst var det anemi vitlök kunde ge?
Har gett min ponny vitlök i snart sju år, ca 20 g torkade flarn om dagen, och han är pigg och glad. Det enda som har drabbat honom under våra år har varit en hovböld, knappast orsakad av vitlök..

Håller med till 100%!!! Men jag undrar om dom som ger det, kan svara på frågan, VARFÖR dom ger det? Dom kan få anemi av för stort intag av vitlök, så varför chansa?

I vårt stall var det vanligt förra vintern att ge hästarna någon klyfta i fodret då och då, fem klyftor i veckan till b - ponny kanske. Detta var för att de skulle få i sg lite vitamin & sånt, och så var det bra för immunförsvaret också...

Ok.Själv tror jag inte på att det hjälper för människor heller mot förkylningar;)

knapp*

Jag ger mina ston vitlök pga att det faktiskt funkar mot fästingar. så dom får det på vår-sommar-höst, 1msk per häst och dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: screen
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: AbCdE
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
276
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 213
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka