VM dressyr/hoppning/fälttävlan/WE 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kör på känsla:

DRESSYR
Lag, som förväntat. Bra med OS kval.
Maria von Essen får en guldstjärna, förutom missen i küren mycket som var bra!
Rebecka Mauleon som hade flera konkurrenter om fjärde lagplats tycker jag visade att valet var rätt.

FÄLTTÄVLAN
Lag, som förväntat eller kanske lite spets till och med. Bra gjort med OS kval.
Vet inte om någon särskilt imponerade på mig. Stabila terrängritter, ok hoppning. Jag tycker dressyren är väl svag, det är helt okej och uttagningen av laget känns korrekt men nog borde man även med den halvprofesionella satsningen många gör kunna höja procenten 2-3% iaf… kanske till OS?

HOPPNING
Ganska dåligt utfall faktiskt. HvE motsvarar mina förväntningar, han har inte riktigt hästmaterialet just nu men red bra. Övriga gjorde säkert sitt bästa men det räcker inte riktigt till. Känns just nu lite svårt att se att man ska vara konkurrenskraftig till OS om bara två år så man borde kanske snarare börja bygga mot VM om fyra år (och sen OS om sex år). Dessutom är man inte ens kvalade…

KÖRNING
Fredrik gör ett bra jobb. Tia på VM är ett fint utfall med den satsning han har möjlighet till. Hoppas han kan fortsätta jobba på härifrån, kul med ett fyrspann som konkurrerar på denna nivå.

PARA
Mitt glädjeämne!
Fina ritter av alla fyra, och med ett skadad riktigt bra ekipage hemma i Sverige med. Otroligt bra med ett VM guld med! Känns som om det finskor framtidstro på detta lag, och att det finns viss påfyllning nedifrån med. Kul!

Jag kör på känsla:

DRESSYR
Rebecka Mauleon som hade flera konkurrenter om fjärde lagplats tycker jag visade att valet var rätt.

FÄLTTÄVLAN
Vet inte om någon särskilt imponerade på mig. Stabila terrängritter, ok hoppning. Jag tycker dressyren är väl svag, det är helt okej och uttagningen av laget känns korrekt men nog borde man även med den halvprofesionella satsningen många gör kunna höja procenten 2-3% iaf… kanske till OS?

HOPPNING
Ganska dåligt utfall faktiskt. HvE motsvarar mina förväntningar, han har inte riktigt hästmaterialet just nu men red bra. Övriga gjorde säkert sitt bästa men det räcker inte riktigt till. Känns just nu lite svårt att se att man ska vara konkurrenskraftig till OS om bara två år så man borde kanske snarare börja bygga mot VM om fyra år (och sen OS om sex år). Dessutom är man inte ens kvalade…

KÖRNING
Fredrik gör ett bra jobb. Tia på VM är ett fint utfall med den satsning han har möjlighet till. Hoppas han kan fortsätta jobba på härifrån, kul med ett fyrspann som konkurrerar på denna nivå.

PARA
Mitt glädjeämne!
Fina ritter av alla fyra, och med ett skadad riktigt bra ekipage hemma i Sverige med. Otroligt bra med ett VM guld med! Känns som om det finskor framtidstro på detta lag, och att det finns viss påfyllning nedifrån med. Kul!
Angående uttagning av laget i fälttävlan så fanns det inga andra att ta ut 😅

Jag fick en känsla av att paradressyrhästarna ser annorlunda ut jämfört med de "vanliga" dressyrhästarna, eller är det bara inbillning? Inte så stora och "maffiga" (feta?) utan lite nättare modell. Mer som hopphästarna brukar se ut. Eller så har jag bara inte sett tillräckligt många för att kunna bedöma det!

Jag fick en känsla av att paradressyrhästarna ser annorlunda ut jämfört med de "vanliga" dressyrhästarna, eller är det bara inbillning? Inte så stora och "maffiga" (feta?) utan lite nättare modell. Mer som hopphästarna brukar se ut. Eller så har jag bara inte sett tillräckligt många för att kunna bedöma det!
När jag såg parahästarna vid em i Göteborg fanns det väldigt många olika typer. En del tror jag få dressyrryttare tackat nej till.

Fidelie är ju rätt maffig ändå tycker jag. Men sen tänker jag att man behöver en mindre och ”kvickare” häst om man har ett större fysiskt handikapp, och att de kanske tränas på ett annat sätt. I lägsta graden (kanske i både 1 och 2?) är det ju bara skritt, och i grade III skritt och trav och då är det ju det som ska vara de bästa gångarterna. Såg att Pam tex sålde sin förra jättefina häst för att den var ”för bra” i galoppen när hon klassades om till grad 3. Så det är ju på ett sätt helt olika styrkor man eftersöker i hästarna tänker jag och även helt olika styrkor man söker inom paradressyren om man som Lena rider program med msva svårigheter (och hon tävlar väl högt även inom ”vanlig” dressyr med samma häst eller om man ska rida skrittprogram.

Jag kör på känsla:

DRESSYR

FÄLTTÄVLAN

HOPPNING

KÖRNING

PARA
Mitt glädjeämne!
Håller med dig, hade nästan glömt dressyren men de gjorde det ju faktiskt helt ok. Ft laget också men synd att Frida hade det så kämpigt, hon som annars kanske varit starkaste kortet. Kändes inte riktigt som hon förstod varför heller så vi får väl se om de hittar något i vidare analyser.
Jag tyckte det var kul att följa paradressyren (som ni ju sett) haft så dålig koll innan men verkligen imponerats av fina ritter, massa pb som ändå getts analyser av i efterhand hur det ska bli ännu bättre. Och att det varit så tydligt att de byggt detta länge och som sagt att det fylls på underifrån. roligt var det att titta på clip my horse med en kommentator som hade bra koll på ekipagen. Med det sagt kul med Mats som kommentator i dressyren också, kanske höjdpunkten av alla under vm?

Inte varit med på några sidor så jag är väl sen på bollen men Lenas vinnarritt med Fidelie var verkligen otroligt fin! När en dömer para så ska en bara titta på hästen och ignorera olika sitsegenheter som ryttaren kan ha och Fidelie är suverän i form och kontakt hela vägen! Det är även Raja (inte sett de andra hästarna). Hoppas verkligen att paradressyren kan få mer plats på tv för det är så himla fint på så många plan!

Inte varit med på några sidor så jag är väl sen på bollen men Lenas vinnarritt med Fidelie var verkligen otroligt fin! När en dömer para så ska en bara titta på hästen och ignorera olika sitsegenheter som ryttaren kan ha och Fidelie är suverän i form och kontakt hela vägen! Det är även Raja (inte sett de andra hästarna). Hoppas verkligen att paradressyren kan få mer plats på tv för det är så himla fint på så många plan!
Var en fin krönika i ridsport nu om just lagbygget och vikten av att ha roligt. Hatten av till förbundskapten och teamet, alla ryttarna verkar hylla dem. Aldrig sett det egentligen från andra individuella grenar annat än möjligen med ankarcrona för några år sen där alla ryttarna också pratade om att ha roligt tillsammans. Men kanske fokus då var för mycket på att ha the ”dream three” och roffe (som ju alltid verkat vara bra på att stötta) på gott humör och ha roligt. Såg att två av ryttarna i paratruppen tackat förbundskaptenen för det sportsliga men också det mentala och vad som är viktigt generellt. Säkert viktigare när man inte kanske kan satsa fullt ut på sin idrott pga ekonomi. Minns själv när min handledare under min avhandling sa åt mig att fokusera på det viktiga nu, mitt svar var att ja jag ska kolla upp alla referenser jag hittar på detta och han (senior professor) sa, jag menade inte det, utan på att ta hand om ditt barn som du är hemma och vabbar med 🙈. En sånt mentalitet behöver en ledare även om man jobbar med professionella ryttare är jag övertygad om. Alla behöver det inte men det behöver finnas för de som behöver det.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka