Voltigegjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Stallflicka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 8 060
S

Stallflicka

tjena. jag och en stallkompis har börjat ha voltige lite smått på min pålle.. stå upp, m.m. det är jätte :D och jag funderar på att köpa en voltigegjord. har sett att dom har en i börjes men vet ni nått fler ställe där dom har gjordar för bra pris? :)

Sv: Voltigegjord

En bra voltigegjord är inte helt lätt att få tag i. De gjordar som säljs på Börjes och Hööks är inget jag rekommenderar. Oftast ligger de inte bra, har instabila handtag och är klena. Dock är ju priset lite mer humant än vad en tävlingsgjord kostar.

Den enda jag vet som säljer gjordar är Dig-It i Uppsala. Annars får man direktimportera från exempelvis Tyskland.

Vet inte hur det ser ut med voltige uppåt landet längre, har för mig att Kalix hade voltige förut, Timrå har lagt av, det kanske finns fler även om de inte är aktiva i tävlingsssammanhang.

Hej! Jag håller också på med voltige. Där var dom hade gjordar i Uppsala, vet du om dom har någon hemsida så man kan gå in och läsa mer??

;) :)

Vi har just beställt gjordar från uppsala till våran voltige. Tror vi beställde från Uppsala, men de kostar ju en del ;)

Skulle inte köpa en gjord från Hööks eller Börjes, bättre att försöka hitta en begagnad då istället.

Vad jag vet har de ingen hemsida googla på dig-it Uppsala så bör du hitta deras mail och tel iaf.

Börjes och Hööks rekommenderar inte jag heller. Begagnatmarknaden är tyvärr inte speciellt stor men man kan hitta en del om man beger sig till tyska sidor.

Själv vill jag ha en LS Vario 2000 och vi håller på att samla in pengar i klubben men det är inga billiga grejer.

Har tyvärr mycket svårt att se att den skulle ge ett sånt pris. Mer troligt är ca 500 kr eftersom den egentligen inte alls är lämplig att träna voltige med, tyvärr.

Googla på "LS Vario 2000" inklusive citationstecknen så kommer du hitta den. Christoph har varit med och tagit fram den och Tim och Ingelsberg tror jag använder den. Vet inte vad den kostar än dock. Väntar på svar.

Ok, den såg ju riktigt bra ut. :)
Vi väntar fortfarande på våra 3punkts-hantag till vår vinröda gjord, men de lär aaaldrig komma, så jag tycker att vi ska köpa en ny med såna, men jag tror inte att vår kassör håller med riktigt.. ;)

åhjuste, när vi var i Tyskland så hade de också en 3punktshandtagsgjord, men jag vet inte riktigt vilken modell den var, men det fiffiga på den var att det var en massa inspänningsöglor som liksom satt i nån slags skena, så att man kunde "dra" ringarna och få inspänningen exakt där man ville. Fast den hade inte justerbara putor.

Senast ändrad:

Kristensens gjord har såna skenor, är visst nåt patent, han har ju en annan typ av spännen för bukgjorden med som jag egentligen gillar men jag tycker formen på den gjorden inte känns helt hundra.

Tycker det är så himla svårt att veta vad som passar, egentligen skulle man behöva låna och träna med ett gäng olika, skiljer ju så mycket hur de ligger på också. Tycker det är rätt intressant att Uppsalas gjord nu ligger så att de tagit bort dynan, det blir nog lite bättre egentligen än tjock dyna emellan.

Trist med era handtag, vet att ni väntat länge, år handlar det väl om nu.

Själv hoppas jag väl på att kunna gå direkt med leverans från Tyskland men jag vet inte vad som gäller med moms, tullar och frakt. Det är ju ingen liten grej. Ett alternativ är ju om man kan få nån att ta den med sig därifrån, vet att vi gjorde så för typ 15 år sedan när jag var i Köping fortfarande. Då hade Tomas Rosiny med sig den.

Mm, att träna med flera olika vore ju det ultimata, så synd att det liksom inte går här i Sverige.. Så de har ingenting alls, bara pad och sen gjord? Hade för mig att de hade nåt litet bara precis över ryggen, men det kanske jag har inbillat mig.

Kan den fastna i tull och sånt? Frakten kan väl hamna på nästan halva gjorden om man har otur.
Om vi hade köpt en pad när vi var i Tyskland så skulle Sofia (tyskan i vårt lag) ta med den till Sverige efter jul, då den skulle vara klar.
Det borde ju funka bäst att låta nån man känner/"känner" ta med den.
(nu ska inte jag sälja andras tjänster igen.. ;))

Vet inte om de har en tunn gelpad men i så fall är det allt. Pratade iaf med Sussie om det där förut, de hade haft den inne hos sadelmakare ett par gånger tror jag och efetr diskussioner hade de väl kommit fram till att detta var det bästa för hästen.

Vet inte riktigt hur det är med tull, jag har försökt ta reda på det och hur det ligger till med moms. Har även försökt kolla tyska men har inte kommit fram till nåt konkret än tyvärr. Klart det bästa är om man känner nån, Mia hjälpte ju míg då när Tomas tog hit en gjord till Köping, tror dock att han tränade med den en gång för att den skulle se lite använd ut och sen sa i tullen att det var hans egen och att han skulle till Sverige och träna. Var visst för att slippa tull.

Trevligt att veta att det finns kontakter hos er *s* är hon kvar i laget?

Åh ok. Så den är alltså lite ombyggd av en sadelmakare?
Vi frågade "vår" sadelmakare om han kunde fixa om vår vita lensinggjord senast när vi lämnade in den för att byta stroppar ("gamla modellen" på lensinggjord, med enorma handtag), men han kunde inte göra så mycket med den, den är i princip helt rund över ryggen sas.

Hehe ja, hon är kvar i laget, kommer väl tillbaks till Sverige nån gång nu när skolan börjar. Sen så kommer hennes tyska lag (som vi var hos i höstas) till oss nån gång i vår.
Men som sagt var, jag är lite för bra på att sälja andras tjänster så jag vill inte "säga" nåt om du förstår. :)

Klart du inte ska lova nåt för annans räkning. Har ett par trådar jag ska försöka dra i med. Måste veta först vad varion kostar, väntar svar från Christoph.

Det finns någon riktigt bra sadelmakare i Uppsalatrakten som tagit sig an deras gjord, skrutt att jag har så dålilgt minne bara. Annars finns det ju Tärnsjö, de är inte främmande för att bygga om heller vad jag vet. Jag har ju tidigare lämnat till Johnny i Strömsholm men han var inte riktigt lyhörd och gjorde fel först vilket iofs rättades till men jag vill inte rekommendera honom till den typen av jobb.

Kul att ni fått ett sådant utbyte med hennes hemmaklubb i Tyskland. Skulle gärna ha lite kontakter så. Är jättesugen på att få hit någon bra tränare men vi har liksom inte råd själva.

Ah ok, men då kanske Fredrika vet vad det är för sadelmakare. Vi har vart hos en som är ungefär vid mig, och han har funkat jättebra, men han trodde inte att han kunde göra nåt åt den gjorden. Tro öht att den är svår att göra nåt åt, för den är verkligen rund! Men man kan ju alltid få en second opinion.

Ja verkligen det är jätteroligt! Ne det är ju så himla dyrt, det är synd.

4177.jpg

Tycker den här ser riktigt bra ut:idea:

När vi började köpte vi en gjord på en riktigridsport butik. Den har runda horn och är stabil även om den är långt ifrån i klass med dom dyrare gjordarna. Den kostade runt tusenlappen tror jag.. De där små med fyrkantiga horn är ju hopplösa... Ska kika nästa gång jag är i stallet vad det är för märke på den...

Den nyare gjorden beställde vi från uppsala och den fick vi rabatt på eftersom dom ville främja nystartade klubbar. Betalade 6000 för den.

Ser ut som den billigare gjorden (runt 1500) vi har, utan fast båge. Vår hade dessutom felvinklade handtag så vi fick rikta om dem hos sadelmakare för ca 1000 kr.

Den var hyfsad att ha till nybörjarna men den säckade ihop i putorna och låg inte still på hästen. Numer har vi den som bockgjord och det är den helt ok till.

Är ju värt att kolla upp, när man har lagt så mycket pengar som en sån gjord kostar är det jättetrist när man inte kan använda den.

Pengar pengar, ständigt *s* hur går det med nya stjärnan, blir det lag i år?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
290
Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
980
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka