Voylockproblem

Rie

Trådstartare
För ett tag sedan köpte jag en ny dressyrsadel som har två sadelgjordsstroppar satta som ett V.
Sedan dess har jag problem med voylocken. Antingen åker den ner och trycker på manken eller så glider den bakåt - åtminstone en del av den.
Tamparna till alla voylockarna är för korta så man får skarva dessutom.
Har även provat en PollyPad som också åkte bakåt, och nedåt.

Hur gör ni? Någon som har en universallösning?
Sätter man tamparna i stigläderna så kan ju inte stigläderna släppa om man faller av.

Det är ju inte så roligt att rida utan voylock, men jag börja undra om jag kanske måste göra det.

Sv: Voylockproblem

Jag vet inte om jag har förstått hur du menar, men spännena som sitter på vojlocken (stavas med j, inte med y ;) ) är alltså för kort för att komma runt stropparna? Den borde ju egentligen ligga på plats ändå och själva den dära grejen som man trär stopparna igenom kan man ju "vika" i så fall. Annars kan man sätta ett balsnöre eller någon tråd där så att man kan drä igenom stropparna.

Om det nu var så du menade? :confused:

Det finns vojlockar och schabrak som har kardborre på stroppfästena! :idea:

Då kan man öppna kardborren och lägga bandet runt sadelgjordsstroppen, man måste inte trä den över änden.
Nu vet jag inga märken på rak arm såklart, men kanske någon annan kan tipsa? :)

´har motsatt problem, mina stroppar på dressyrschabraket är så långa att jag måste snurra dem flera varv runt stropparna för att de ska hjälpa. Måste nog sy och klippa lite tror jag...

dessverre vet jag inga bra vojlockar sådär eftersom jag ej använder vojlock. Men jag vet vissa bra dressyrshabrak som håller sig på plats och som brukar passa de flesta sadlar

på tal om o sy och klippa är det precis vad ja också ska göra.. Stör mig SÅ på att det ej finns bensnören på mina ländtäcken, då gör dom ju ej någon nytta dom blåser ju bara upp och lägger sig vikta på baken..

någon som vet var de finns ländtäcken med bensnören?

Jag har skarvat med starkt snöre. Men det hjälper ju inte när tygeländet inte ligger kvar är det ska vara.

Cecilia - Vilka bra märken menar du?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 834
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 433
Senast: alazzi
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 066
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka