Myrten

Trådstartare
Jag har fått för mig att jag vill se serie som heter Genetic Detective. Den är gjord av ABC och tycks än så länge inte finnas på några streamingtjänster som är tillgängliga i Europa. (Jag har dock över huvud taget inga streamingtjänster, så jag kan mycket väl ha missat någon.) Lösningen blir då VPN, men hur vet jag vilka tjänster som är bra och vilka servrar som är säkra? Jag har VPN som jag jobbar över, så principen känner jag till. Men där slutar mina kunskaper.

Samma fråga gäller för övrigt UK eftersom jag gärna skulle vilja kolla på BBC-dokumentärer streamat. Jag har inga problem att betala ett abonnemang, men jag kan över huvud taget inte se grejorna.

Jag tycker att jag är rätt digital för min generation, men eftersom jag inte haft någon TV på mer femton år och generellt är ganska ointresserad av allt TV-anknutet är jag just nu LOST.

Hjälp, Buke!
 
Jag har fått för mig att jag vill se serie som heter Genetic Detective. Den är gjord av ABC och tycks än så länge inte finnas på några streamingtjänster som är tillgängliga i Europa. (Jag har dock över huvud taget inga streamingtjänster, så jag kan mycket väl ha missat någon.) Lösningen blir då VPN, men hur vet jag vilka tjänster som är bra och vilka servrar som är säkra? Jag har VPN som jag jobbar över, så principen känner jag till. Men där slutar mina kunskaper.

Samma fråga gäller för övrigt UK eftersom jag gärna skulle vilja kolla på BBC-dokumentärer streamat. Jag har inga problem att betala ett abonnemang, men jag kan över huvud taget inte se grejorna.

Jag tycker att jag är rätt digital för min generation, men eftersom jag inte haft någon TV på mer femton år och generellt är ganska ointresserad av allt TV-anknutet är jag just nu LOST.

Hjälp, Buke!

Installera Browsec i Chrome så kan du välja vilket land du är i sas. Jag har använt det för BBC.
 
Grrr. Jag får ett felmeddelande. Något med mina network location settings. Tänkte jag skulle kolla BBC för att se om det funkar där, men då fick jag meddelande om att jag måste ha en TV-licens! Hade ingen aning om att det fanns i England. Grrr. Med andra ord vet jag inte var felet ligger ännu.
 
Ok, nu blev det rörigt här... Jag kryssade "ja" på rutan att jag har en brittisk TV-licens för att testa om det funkar där. Det gjorde det. Började kolla på en dokumentär. Men så tänkte jag att jag skulle försöka med serien jag verkligen var ute efter. Tillbaka till ABC. Samma felmeddelande. Testade då på Hulu, men där fick jag veta att jag hade en maskerad VPN och därför inte fick tillträde. När jag återvänder till BBC (och byter land till UK) är jag inte längre i UK enligt BBC. Tänkte då att jag struntar i det här ett tag, men jag kan inte byta till Sverige för det är premium. Så nu har jag avinstallerat Browsec och det är Status Quo.

@athena_arabians - har du någon aning om vad jag har gjort för fel? Har du Browsec Premium? Jag testade med gratisvarianten först.
 
Ok, nu blev det rörigt här... Jag kryssade "ja" på rutan att jag har en brittisk TV-licens för att testa om det funkar där. Det gjorde det. Började kolla på en dokumentär. Men så tänkte jag att jag skulle försöka med serien jag verkligen var ute efter. Tillbaka till ABC. Samma felmeddelande. Testade då på Hulu, men där fick jag veta att jag hade en maskerad VPN och därför inte fick tillträde. När jag återvänder till BBC (och byter land till UK) är jag inte längre i UK enligt BBC. Tänkte då att jag struntar i det här ett tag, men jag kan inte byta till Sverige för det är premium. Så nu har jag avinstallerat Browsec och det är Status Quo.

@athena_arabians - har du någon aning om vad jag har gjort för fel? Har du Browsec Premium? Jag testade med gratisvarianten först.

Ingen aning, jag kör gratisvarianten och den funkar. Rensa cookies kanske?
 
Mitt tips är Express VPN, - dock kostar det. Jag betalar för några månader i taget, då jag tittar i kapp på lite olika serier i både USA och England. Där efter inaktiverar jag tjänsten.

Gällande maskerade VPN-meddelandet, de flesta streamingtjänsterna har programvara som lär sig känna igen VPN-adresser som används frekvent. Ju mer de används, ju snabbare fastnar de i tjänsternas nät och då blockeras de där. ExpressVPN har varit bra på att uppdatera med nya IP-nummer när ett numer har blivit blockerat, just för USA och England har de oftast flera servrar att välja på, då kan man ta ett annat IP om felet dyker upp.
Dock kan man behöva stänga ner webläsaren helt mellan bytet av VPN-server, för att sidan ska glömma den gamla adressen.

Att tänka på är också att en VPN-tjänst inte automatiskt är bra/säker. Det finns VPN-tjänster som sparar och säljer din data, du kan få malware mm.
OpenVPN är ett av om inte det säkraste protokollet för VPN just nu, och är en sak att kika efter om den tjänst du vill använda, använder sig av.
Skickar med en länk till en liten artikel om vad som kan vara bra att tänka på:
https://www.makeuseof.com/tag/avoid-bad-vpns/
Där finns även lite tips på ett par tjänster som lovar att de inte sparar någon data.
 
Tack för svar! Jag har varit lite frånvarande pga en semestervecka=sjukt mycket jobb före. Nu har jag landat i mitt tillfälliga semesterboende (hos en vän) och ska då hugga tag och kolla föreslagna alternativ. Återkommer!
 
Jag kör på Hola för att kolla på svenska sidor härifrån Australien.

Med tanke på tidszoner (antar jag) fungerar det 50/50 på förmiddagar men utan problem på eftermiddagar och kvällar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp