Sv: Vreta Ky

Jag kommer nog inte att söka Vreta, när allt kommer omkring. Kommer att kolla runt på hästar, halvblod som klarar av målen, inte för vretas skull utan för min egen. Är ju galet förtjust i fölet som nästan är min egen, men det tar så lång tid att komma nån stanns med ett litet föl. Och jag vill ju han en häst som är på runt LA nivå snart och även medelsvår inom en snar framtid. Nä jag söker nog inte vretas tror ja. Men kommer därimot gå strömsholms biträdande ridinstruktör först och sen ridinstruktörutb. Först måste jag göra hästskötarprovet bara. Tror att det passar mig bättre än att gå på Vreta, eftersom jag inte kan ha min islandshäst och just nu har jag ingen annan lämplig häst som passar för utbildningen.

Va trist att du inte fick ha dina ponnysar med dig. Varför ska det vara av sportmodell för? Det finns ju massor med fina ridhästar av kallblodstyper och andra mindre sportliga typer.

Kan jag inte söka utbildningen pga. min hästs ras?

Dåligt.

Fast det är ju en utbildning för att bli "traditionell" instruktör, och om nu Sv RF/ HYNs krav för det är LA dressyr och 110 hoppning så får man väl gilla läget och faktiskt inse att man om man vill ha just den kompentensen faktiskt måste använda en häst som är lämplig för ändamålet?

Islandshästar är inte lämpade för 110- hoppning, halvblodshästar är inte lämpade för ponnyridning, fullblod är inte lämpade för skogskörning... Det är väl bara att konstatera att det är underbart att det finns så olika hästraser som passar till olika saker, men samtidigt också inse att alla hästar inte passar till allt. JAg tycker du är fel ute när du säger att utbildningen verkar dålig bara för att den inte passar din häst.

Jag kommer nog inte att söka Vreta, när allt kommer omkring. Kommer att kolla runt på hästar, halvblod som klarar av målen, inte för vretas skull utan för min egen. Är ju galet förtjust i fölet som nästan är min egen, men det tar så lång tid att komma nån stanns med ett litet föl. Och jag vill ju han en häst som är på runt LA nivå snart och även medelsvår inom en snar framtid. Nä jag söker nog inte vretas tror ja. Men kommer därimot gå strömsholms biträdande ridinstruktör först och sen ridinstruktörutb. Först måste jag göra hästskötarprovet bara. Tror att det passar mig bättre än att gå på Vreta, eftersom jag inte kan ha min islandshäst och just nu har jag ingen annan lämplig häst som passar för utbildningen.

Men kan du ha islandshästen med i utbildningen på Strömsholm? De borde väl ha samma krav på ridhäst, och kursmålen är ganska lika. Eller kan du ha skolhäst där kanske?

När jag sökte utbildningen behövde man knappt vara ridkunnig och absolut inte ha häst med sig? Detta var för 2 år sedan.

För två år sen var du tvungen att ha häst, däremot kan det finnas möjlighet att hyra häst av skolan. Alla gör ett ridprov så visst måste du vara ridkunnig...

Så kanske det var. Men det var inte tal på om ridprov när jag sökte? De sa att de delade in alla i olika grupper från nybörjade till avancerade.
Min intervju var via telefon och sen fick man intagningsbesked.

Låter helskumt, är det verkligen Vreta du sökt? Det har alltid varit ett ridprov sen starten för att komma in och vi har inte någon uppdelning efter hur mkt man kan. Vi ligger ju alla på ungefär samma nivå och alla ska ju följa samma kursplan ändå.

Fast nu sas det ju att islandshästar inte får vara med pga deras mankhöjd. Man måste ha ett halvblod för att få komma in el. något som liknar det. Därför väljer jag att gå Strömsholm istället, först distansen sen bit. ridinstruktör sen när jag är det så väljer jag att gå hippologen fast med issisinriktning, då får jag bägge delarna att undervisa :)!

Jag säger inte att Vreta är en dålig utbildning men den är inget för den som saknar en häst som passar in i mallen och inte har råd att ha hur många hästar som helst.

Tur att jag följt denna tråd och kommit på bättre tanker och slipper söka Vreta!

Fast jag tror att man kommer att ha väldigt svårt att följa en utbildning som leder till diplomerad ridinstruktör på en islanshäst, oavsett om utbildningen går på Vreta, Strömsholm eller någon annan stans. Kraven för diplomering är ju desamma oavsett.

Pratar du verkligen om samma utbildning som vi; alltså KY Häst, Riinstruktörsutbildning? Låter jättekonstigt! Om man inte har hyfsat goda ridkunskaper från början finns det ju ingen chans att klara examen i år 2.

Men man kan ju låna häst där, sen är det kortare utbildning, så den passar mig bättre. Jag tänker fortfarande inte sälja min islandshäst. Men jag tänker utbilda mig genom hippologen inriktning islandshäst samt bli biträdande ridinstruktör. Söker alltså inte Vreta.

Ja, det är väl en av få KY utb inom häst mot ridlärare/instruktör?

Utb kändes väldigt amatörmässig.

Sökte förra året och kom in men tackade nej. Blev lite krångel med att jag redan hade gjort ridledarutb och hästskötarexamen som de gör i ettan och det kändes som om jag bara skulle göra om sista året i gymnasiet igen. Men är nöjd med mitt beslut och satsar helhjärtat på att rida distans ist som är det jag verkligen vill göra :)

Men man kan ju låna häst där, sen är det kortare utbildning, så den passar mig bättre. Jag tänker fortfarande inte sälja min islandshäst. Men jag tänker utbilda mig genom hippologen inriktning islandshäst samt bli biträdande ridinstruktör. Söker alltså inte Vreta.

JAg har väl aldrig förordat att du skulle säla din häst ;)? Och det är väl jättebra att du har hittat en utbildning som passar dig, bra att de har islandsinriktning på Hipp numera!

Ja, det är väl en av få KY utb inom häst mot ridlärare/instruktör?

Utb kändes väldigt amatörmässig.

Jag gick första årgåmgem, med start -05. Då var vi 70 till ridprov o 22 som kom in. Jag upplevde inte urbildningen som amaörmässig, utan väl jämförbar med RIK. Nästan alla i vår klass gick upp och gjorde yrkesprov till diplomerad ridinstruktör efter utbildningens slut, och ingen blev underkänd; tre stycken av 18 fick dock ett omprov, och det var i princip samma resultat som för de som gått RIK (alltså riinstruktörsutbildningen på Strömsholm).

Det finns en KY utbildning till ridskolepedagog utanför Jönköping, det är inte den du har förväxlat den med?

Bra girls att ni styr upp det hela!:D

Gunhild: Du är så oerhört pedagogisk när du förklarar! Hoppas du har det bra! Vi ses snart=):laugh:

Jag ska också söka till Vreta. Är det någon som går där som vet hur man gör med uppstallning? Står skolan till förfogande med boxplats?

Hur hårt är själva ridningen för hästen? Jag har en välutbildad häst men hon har lite hovbroskförbening så jag får inte hoppa henne för hårt och mycket.

Om hästen går med i utbildningen så har du hästen gratis i skolans Ky stall som är nybyggt och fräscht. Det ingår 7 kg hösligae och 3 kg havre eller 8 kg hösilgae och 2 kg havre och en spånbal/vecka. Vill du ha mer så är det bara att köpa extra.

Ridningen är normal hårt, på måndagar är det rätt lätt ridning då vi har instruktörs träning för varandra, första tiden är det terräng hoppning på tisdagar och andra halvan är det löshoppning och då är det frivilligt om du vill löshoppa din häst, onsdagar och torsdagar har du dressyr eller unghäst och fredagar är det hoppning. Det är inte så tuffa pass som när du rider en privat lektion men hästen måste orka lite i alla fall.

ja ska söka... allt utom ridintyget ligger här brevid ska hämta de i morron, vet bara inte hur jag ska göra med slutbetyge, har mailat men inte fått svar, jag har ju itne slutat än :P

men de va väldigt lite mat... min häst äter just nu ca 12 kg silage... och 3 kg havre!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 381
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 195
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka