Wascator-tvättmaskin.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kockan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 8 837
K

Kockan

Kommer att behöva köpa en tvättmaskin för att tvätta mina (hästarnas :D ) täcken bl.a.
Har kollar runt lite på begagnatmarknaden och även ringt till en av de större firmor som sysslar med att renovera och sälja beg tvättmaskiner. Han jag pratade med påstod att en 7,5 kg-maskin skulle räcka gott och väl då jag bara har 4 hästar. (En av mina hästar är STOR och har STORA vintertäcken...)
Det stod ju lite i senaste ridsport och de höjde ju inte 7,5 kg-maskiner till skyarna direkt, men därför blev jag lite snopen då jag pratade med han på beg.-firman.

NI som har erfarenhet av dessa maskiner: Räcker verkligen det eller ska man satsa på en större??? Inte så att jag behöver få in flera stora täcken samtidigt eller så. Men ett stort måste gå in + att jag vill att det ska bli riktigt rent.

Vad har ni för vikt-kapacitét?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Wascator-tvättmaskin.

Titta efter en jättegammal mattmaskin istället, gjorda i rostfritt med utanpåliggande motor på sidan och manuell vattenpåfyllning och utsläpp. Dem kan du få jättebilligt och de tar massor, hur många kilo det vet jag inte, men stora täcken är inga problem.

Nej, de räcker inte till vintertäcke. Inte ens till mindre hästar.

Bra till fleecetäcken och vojlockar dock.

Jag har en 7,5 kg Wascator och jag får LÄTT in ett Horsewere 300g täcke med helhals i strl 155cm! Det blir dessutom helt rent!

Jag var först tveksam och ville ha minst en 10kg maskin men fick denna i stort sett gratis så tänkte iaf prova, men som sagt inga problem och det har många gånger varit riktigt skitiga täcke jag slängt in och fått dem som nya :)

Misstänkte det. Halvblodets vintertäcke, som ändå inte är så jättetjockt, får jag inte in i en vanlig maskin. Inte ens med våld...

Kan ev också få en väldigt billigt, men det är en STOOOR maskin. Vet ej stl säkert än, men det är nog 10-20 kg på den. Är det onödigt stort då? Man vill ju inte tömma brunnen för att tvätta. Eller samla tvätt i en evigeht, liksom.

Misstänkte det. Halvblodets vintertäcke, som ändå inte är så jättetjockt, får jag inte in i en vanlig maskin. Inte ens med våld...

jag har en 6 kg maskin inne i huset men trumman på den är nog bara hälften så stor som den på Wascatorn som bara ska vara 1,5 kg mer alltså... Så den stora skillnaden är nog att trumman är större så täcket rör sig bättre och vattenet kommer åt hela täcket. När man pressar in ett vintertäcke i en vanlig maskin ( har jag aaaaldrig gjort ju :o ) blir det så fullt attt vattnet inte kan crikulera!

Det där har jag också funderat över! Trodde faktiskt att vikt och trum-stl hade ett samband. Då behöver man kanske inte så högt kg-antal om bara trumman är stor nog. Är trumman för liten får ju täcket sig bara en åktur och skiten sprids fint över hela täcket! :D

Är det de som ser ut som en liggande tunna? Men de centrifugerar väl inte, eller?

vad är det för maskiner, vad är det för märke på sådana??

jag är ju ute efter en 12 kg maskin, så ska du inte ha den så köper jag den jättegärna istället!! hittar inte några nånstans...

jag har en wascator 7kg och mina hästar har 145-155 i täcken och det går bra att tvätta i den.

De brukar finnas i tvättstugor i hyreshus, äldre hus alltså. Vet inte vad det är för märke på dem

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi... 2
Svar
27
· Visningar
2 108
Senast: sthu
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 661
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 921
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka