Weltmeyer - psyke?

Zipp2010

Trådstartare
Jag tittar runt bland hästannonser och har hittat flera fina hästar som har Weltmeyer i stammen, har någonstans hört att han nedärver skarpt? Någon som har erfarenhet och på vilket sätt de isåfall kan vara svåra?
 
Sv: Weltmeyer - psyke?

Definitivt individuellt, jag skulle inte skriva av en häst pga stammen. Mycket är beroende på uppfostran, daglig hantering och aktivering...

Min erfarenhet av w-hästar säger att de är snälla men hårda, tål en hel del men när det brister är det rejält. Jag älskar sånna hästar och skulle aldrig byta ut min donna :love: även fast hon hamnar ruggigt nära korvvmaskinen stundtals :D

Jag är dock tossig i dessa hästar, är lite partisk ;)
 
Sv: Weltmeyer - psyke?

Tittar man på hans tyska avkommeindex så lämnar han mycket ridbara hästar i dressyr. Det ligger på höga 147.
 
Sv: Weltmeyer - psyke?

De W-hästar jag har träffat på har varit fruktansvärda. Väldigt skarpa explosiva individer som jag anser hör hemma hos ett proffs, inte hos en vanlig tävlingsryttare. Det finns givetvis undantag.
Men jag själv, skulle inte ens lägga ner tid på att åka o prova en W-häst just pga temperamentsproblem. Men finns som sagt undantag, och som tidigare talare skrivit, så är blupen bra ju. Men det krävs nog en duktig ryttare, på många av dem. :)
 
Sv: Weltmeyer - psyke?

jag har ju hästhandlat/utbildat ca 20-25 Weltmeyer barn o barnbarn.
Jag har av det fått uppfattningen att dom är inte alls så rödhåriga på insidan som dom är på utsidan.
Trevliga ,lättridna,något känsliga (ridmässigt) hästar med god mentalitet.
Kan även hoppa ;) Jag gillar dom!

PS.Alla sålda till vanliga ryttare,ingen är omplacerad,Vickis pajala här inne har en av dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Weltmeyer - psyke?

Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg dobbis!

Jag har ett sto ee Weltmeyer och hon är min hjärtehäst. Hon har här jobbat som avelssto och är en helt fantastiskt god mor. Hon är enkel i all hantering och klok.
Hon reds in som treåring och har därefter kanske ridits tio gånger max de efterföljade 13 åren.
Jag kunde ni i år ta ut henne i hagen intill sadla på och sitta upp med fölungen kvar hos flocken och hon bara pinnar på.. Hon är pigg, känslig och mjuk samt det otroliga är att visst hon e oskolad men du kan aldrig tro att hon är riden så lite iom att hon accepterar det så bra.
Mot oss har hon adlrig varit dum utan vi har ett ömsesidigt förtroende för varandra.

Hon har dessutom Bellini som morfar.

Jag skulle gärna ha ett helt stall med hästar som henne!:love:
 
Sv: Weltmeyer - psyke?

Man får ta med mödernet i beräkningen och allt är individuellt, men W-linjen är välkänd för sin förärvning av goda rörelser och skarpare/hårdare temperament. Har framförallt hört om och sett de hårdare, svårridna, men även om de goa med ett hjärta av guld.
Själv har jag helst undvikit W i mina stamtavlor när min avel
 
Senast ändrad:
Sv: Weltmeyer - psyke?

Underbara hästar, sällan jag ridit några bättre. Skarpa men otroligt smarta orädda och framåt och har härliga personligheter. Min egen är efter Weltmeyer och ångrar inte en sekund att jag köpte honom trots att vi har haft våra små bråk i början innan vi kom överens. Men visst, det var inte helt lätt att få bukt med honom.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 808
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! I höst börjar gymnasievalet för min del och tänkte att det kan vara bra att navigera runt lite i tid. Drömmen hade varit att gå...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Blossom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp