• Western
  • Trådstartare Trådstartare Katana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 935
K

Katana

ridfråga som jag tycker hör hemma på detta forum och inte på ridning.

Jag har ju funderat tidigare på att jag rider för engelskt och nu när jag då testat att låta hästen gå i en lägre form som jag enbart rättar till när hästen faller ur helt så känns det jätteskumt. Jag upplever då att hästen känns kantig och ofräsch :confused: :(

Hästen lullar på och gör det som begärs men det känns styltigt.

Så fort som jag driver på och samlar ihop lite mer så känns hästen bättre :confused:

Betyder det att hästen inte är redo ännu för en lägre form? Jag har svårt att hitta balansen mellan att rida samlat mellan sits och tygel och mellan denna friare form utan mycket munkontakt.

Driver på ordentligt men då springer hästen bara ifrån, sen när jag sitter till och samlar så känns det skumt.

Hjääääääälp?

Är jag den enda i världen som upplever problem med att börja rida western när man har ridit engelskt länge :confused: :( :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: western

Nej då:)...varje gång jag kommer till en clinic undrar tränaren om jag är dressyrryttare :angel: ...det syns tydligen väldigt mycket :smirk:

Dock har jag börjat bli mer disciplinerad och törs låta hästen gå i lägre form. Dock är det rätt tänkt att hästen inte ska tappa formen då utan fortfarande bära sig. Det är en träningssak, vågar jag påstå...främst då jag lyckades skola om en travare så han bar sig bättre än de flesta QH i samma klubb :banana:

Jag jobbar mycket med innertygel och innerskänkel och så fort hästen går bra släpper jag ut och ger efter samtidigt som jag slutar arbeta med skänkel. Målet är att hästen ska bli lyhörd för skänkeln så att den samlar sig redan då jag petar lite med skänkeln...alltså innan jag rör tygeln. Tygeln plockar jag lite med som förstärkning. Inte helt i westernstil om man går till vissa tränare medan andra gör lika...jag tar det som fungerar för mig och den häst jag rider för stunden. De jag har nu är inte lika som förra hästen (varmblodet) så det blir lite individuellt för varje häst.

Jag måste känna att hästen har med sig bakdelen ordentligt och där skiljer sig inte westernridningen från någon annan gren. Det är möjligt att din häst förväntar sig att få lite bärhjälp men med träning och träning och träning kommer ni att hitta rätt form utan att det känns kantigt. :cool:

Jag är relativt ny på western men rider det så ofta jag får möjlighet för jag tycker det är ett mycket roligt sätt att rida på.
Jag undrar om det är så att westernhästen måste gå i en lägre form i alla dicipliner? I exempelvis cutting och reining förstår jag varför den måste gå i lägre form, men i exempelvis trail kan det väl inte göra något om den går i en högre form? Eller finns det någon regel som säger i hur hög/låg form hästen ska gå i? Har hört att inom plesure får hästen inte ha öronen över sadelknoppen!

Man får passa ansiktet om hästöronen är ovarför sadelknoppen, då är det kris! :smirk:

Hästen ska gå i en relativt låg form men som ska vara naturlig för hästtypen. En duktig domare ska kunna avgöra det. Om du rider på en PRE så är den byggd på ett annat sätt än QH. För lågt...s.k.peanut roller är inte heller bra men det är många som är farligt nära den "formen"...

Det står i TR hur hästen ska gå. Finns att beställa genom w-klubben eller direkt från WRAS.

jag är också ny i western. jag har en utbildad arab som jag håller på att lära mig på. Men jag tycker det är svårt att veta om han går i för låg form. hur vet jag om hästen går rätt? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

lundborg skrev:
jag är också ny i western. jag har en utbildad arab som jag håller på att lära mig på. Men jag tycker det är svårt att veta om han går i för låg form. hur vet jag om hästen går rätt? :confused:

Man ska inte fixera sig vid "höjden" på formen, utan på om hästen bär sig. En häst kan jobba rätt i en låg form, liksom den kan göra det i en hög form. Man måste utgå ifrån övningen man håller på med. En häst kan inte spinna om den går på bogarna, men i en bra spinn så har dom huvudet låååågt. Men jag håller med dig, det är skiiiit svårt att veta hur hästen går!

jag ska fråga om en kompis kan titta när vi rider. hon är duktig på sånt. :banana:

Jag har faktiskt motsatsen med Harry :D
Han går i en ganska hög form naturligt, men han använder rumpan ordentligt så då får han gå så till vidare :D Han börjar nog gå lägre när han känner sig redo :D :D

Bumble-Bee skrev:
Oups! :o Ni har alldeles säkert rätt! Är som sagt ny på western, men försöker lära mig så mycket som möjligt hela tiden! :)

Det är en himla massa att hålla reda på :smirk: :cool:
Härligt med fler westernmänniskor! :banana:

Tips!
Köp regelboken! Det finns jätte mycket intressant att läsa i den!!! :D

regelboken finns väl bara i westernklubbar va? måste man va medlem för att få köpa den?

Regelboken finns hos westernklubbarna samt hos WRAS , huvudförbund för alla klubbar.
Det går nog bra att köpa regelbok även om man inte är medlem i en klubb....

lundborg skrev:

Det måste man känna...bakdelen ska vara med och du ska känna att du blir buren av hästen. Känner du inte det själv ska du rida för instruktör som kan ge dig tips om när hästen går bra så att du kan känna in den känslan. Hästen ska inte falla fram när du ger den så gott som fria tyglar och inte öka farten men den ska ändå bära dig...svårt att förklara, tyvärr;)...sen ska tygeln inte vara helt slack utan hela tiden ska du ha en lätt kontakt med hästen. Men som sagt...ta hjälp av en bra instruktör, din westernklubb på orten/närmast din ort, kan ge dig besked. :cool:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 387
Senast: Lycan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag kunde tydligen inte hålla mig borta från ridningen ändå. :p Även om jag fick ett infall och blixtruttnade och slutade abrupt på...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: cassiopeja
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
2 043
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka