Grålly
Trådstartare
Har westernsadel på min Nordsvenska Brukshäst, pga. av att jag tycker att westernsadlar är skönare, och stadigare än den vanliga sadeln. Nu undrar jag.. Min häst köpte jag i maj förra året, och hon var då inte riden på ca 2-3 år, och var ganska så överviktig. Jag köpte en westernsadel ca 2 månader efteråt (vet att jag borde väntat tills hon gått ner i vikt, men det är ju lätt att vara efterklok), och den passade perfekt. Nu har hon, efter 1 års ridning och träning blivit smalare, men hon är ännu lite tjock. När jag sadlat henne och hon t.ex. böjer ner huvudet för att beta, så är det ca 7-11 centimeters mellanrum mellan bakdelen på sadeln och hästens rygg. Ska det vara så? Den ligger på henne när hon står med huvudet uppe. Jag har ingen flankgjord (eller vad den nu heter), kan det vara därför? Sen.. Vet någon vart man kan köpa en flankgjord? Har nämligen tappat bort min, dum som jag är! Någon som har delade tyglar på sin häst? Vilket tycker ni bäst om, delade eller vanliga? Skulle vara tacksam för svar så fort som möjligt. Tack på förhand..
Senast ändrad: