Grålly

Trådstartare
Har westernsadel på min Nordsvenska Brukshäst, pga. av att jag tycker att westernsadlar är skönare, och stadigare än den vanliga sadeln. Nu undrar jag.. Min häst köpte jag i maj förra året, och hon var då inte riden på ca 2-3 år, och var ganska så överviktig. Jag köpte en westernsadel ca 2 månader efteråt (vet att jag borde väntat tills hon gått ner i vikt, men det är ju lätt att vara efterklok), och den passade perfekt. Nu har hon, efter 1 års ridning och träning blivit smalare, men hon är ännu lite tjock. När jag sadlat henne och hon t.ex. böjer ner huvudet för att beta, så är det ca 7-11 centimeters mellanrum mellan bakdelen på sadeln och hästens rygg. Ska det vara så? Den ligger på henne när hon står med huvudet uppe. Jag har ingen flankgjord (eller vad den nu heter), kan det vara därför? Sen.. Vet någon vart man kan köpa en flankgjord? Har nämligen tappat bort min, dum som jag är! Någon som har delade tyglar på sin häst? Vilket tycker ni bäst om, delade eller vanliga? Skulle vara tacksam för svar så fort som möjligt. Tack på förhand..

Senast ändrad:
Sv: Western

W-sadlar kan glappa bak utan ryttare men ändå passa. Det viktiga är att den inte glappar och slår i när hästen rör sig under ryttare.

Känn längs framkanten av sadeln, det är där de brukar bli för trånga. Den ska ligga an med ett jämnt tryck längs hela framkanten.

Flankgjordar finns lite här och där. De våra hästar har är från Börjes, de duger åtminstone att fästa sadelväskorna i. Tänk på att flankgjorden ska ligga an, den ska INTE hänga lös med plats för en knytnäve, eftersom en bakhov kan fastna i den då. Glöm inte heller att den ska kopplas ihop med den främre gjorden under magen, annars kan den halka bak och du får en rodeohäst.

Vanliga hela tyglar ska man egentligen inte använda om man har horn på sadeln, är alldeles för lätt att fastna i det. Dessutom är engelsktyglar alldeles för lätta och oftast korta. Delade w-tyglar används av de flesta w-ryttare. Funkar alldeles utmärkt både med två händer eller en hand.

/Ida

Mellanrummet mellan hästrygg och sadelns bakdel bör kollas när hästen har huvudet uppe och inte när den betar. Fråga igen när du har gjort det så är det lättare att svara.

Något annat du kan göra är att longera hästen med sadel, men utan pad. Om den rör sig mycket åt sidan eller upp/ned så passar den kanske inte så bra längre. Hur mycket den får röra sig kan jag inte beskriva i text. Någon annan som kan? Eller be din tränare titta, om du rider western för instruktör.

Flankgjorden är inte till för att dra ned sadeln mot hästryggen. Den är till för att hålla sadeln på plats när den utsätts för påfrestningar, t ex roping, cutting eller tuff ridning i terräng. Annars är den bara till prydnad.

Jag är inte så förtjust i delade tyglar och red bara med det till stångbett. Till tränsbett hade jag mecate-tyglar och slobberstraps. Nu är det vanliga tyglar som gäller eftersom jag har halkat tillbaka till engelskt. Men jag saknar westernsadeln på långa uteritter.

Ok. Ska prova longera med sadeln. Går det att longera med endast grimma, longerlina och westernsadeln då? Ska skaffa ett par delade tyglar, och prova. Använder ju inte hästen till något annat än vanlig ridning, men vi är 4 här som har häst och vi har kilometer långa ängar och ridvägar så det räcker och blir över, och då brukar det bli ganska långa ritter. Därför valde jag westernsadeln! Alltså behöver jag ingen flankgjord, då sadeln inte utsätts för "påfrestningar" som du sa? Sen skulle jag fråga, jag och några ridkompisar har diskuterat och undrat: Hur långt kan en häst med god kondition och som rids ca 6 dagar/veckan ridas? Jag berättade för dem att min mamma hade en islandshäst som hon red ca 3 mil med. Och vi har stora nordsvenskar, och jag skulle gärna vilja veta om det finns någon gräns för hur långt man kan rida. Kan man t.ex rida 2-3 mil, med pauser på betesängar och vatten?

Tänk på att många hästar får en annan rygglinje när de rör sig än när de står still.
Om sadeln glappar så mycket när hästen bara tar ned huvudet så kan den mycket väl göra det om hästen får upp ryggen lika mycket när den går.

Håller alltså inte med maran om att:
Mellanrummet mellan hästrygg och sadelns bakdel bör kollas när hästen har huvudet uppe och inte när den betar. Fråga igen när du har gjort det så är det lättare att svara.
Hur sadeln ligger när hästen står stilla (oberoende huvudposition)behöver alltså inte alls innebära att sadeln ligger lika dant när hästen rör på sig.
Jag skulle prova att lägga ett vitt lakan eller liknande under padden när man rider så syns det tydligt hur sadeln ligger an, speciellt om hästen är lite dammig.

Det var ju därför jag föreslog att hon skulle titta på hur sadeln ligger när hon longerar hästen.

Grålly skrev:
Ok. Ska prova longera med sadeln. Går det att longera med endast grimma, longerlina och westernsadeln då?
Ja. Varför skulle det inte gå?

Använder ju inte hästen till något annat än vanlig ridning, men vi är 4 här som har häst och vi har kilometer långa ängar och ridvägar så det räcker och blir över, och då brukar det bli ganska långa ritter. Därför valde jag westernsadeln! Alltså behöver jag ingen flankgjord, då sadeln inte utsätts för "påfrestningar" som du sa?
Nej, det tycker jag inte att du behöver, men någon annan kan ju naturligtvis rekommendera annat.

Hur långt kan en häst med god kondition och som rids ca 6 dagar/veckan ridas? Jag berättade för dem att min mamma hade en islandshäst som hon red ca 3 mil med. Och vi har stora nordsvenskar, och jag skulle gärna vilja veta om det finns någon gräns för hur långt man kan rida. Kan man t.ex rida 2-3 mil, med pauser på betesängar och vatten?
Går säkert bra om ni inte gör det varje vecka. Jag tävlade lite i distans med min förra häst. Inom distansen sägs att en normalt tränad ridhäst klarar att gå 5 mil clear round-ritt utan problem om man håller ett hyfsat lugnt tempo. Det motsvarar ofta en snittfart på 8-12 km/h under ritten. För att få ett hum om hur fort det är så höll min häst ("normalpigg" hbl/welsh på 160 cm) ca 6 km/h när han skrittade.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 094
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 952
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 167
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka