Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Jag håller med dig! Tycker att det borde finnas andra sätt att verkligen gå till botten med problemet och inte bara bota symptomen... Men så är jag ju inte heller "renodlad" westernryttare!

Men hallå, biet :D Det handlar inte om att vara "renodlad" någonting någonstans, och det är väl Givet att det finns lika många metoder som det finns hästfolk. :P

Hästmannaskap är hästmannaskap oavsett formen på sadeln. Kan man rida så kan man rida, kan man inte rida så kan man inte rida. Kan man hästar så kan man hästar och kan man inte hästar är man en fara för andra (hästar..;)) Strunt samma i vilken sadel men rider, eller vilken vagn hästen drar. En häst är en häst är en häst och en hästmänniska är en hästmänniska är en hästmänniska.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Förlåt mig nikolai, men jag tror jag älskar dig!!! Så bra skrivet! :bow: :bow: :bow: :love:

*lilla fröken fia som läser alla inläggen nu ist*
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Det där bekräftar alla mina fördomar mot western tränare. Vet en tränare som låser in sina(kundernas) hästar i ett skjul utan mat och vatten i ett par dygn innan han börjar att arbeta med dem. Det ska göra att hästarna känner tacksamhet mot honom när de får komma ut och därför är villiga att acceptera honom som ledare...........
Om du verkligen vet att detta pågår hoppas jag att du anmält det till ansvarig djurskyddsinspektör!!!

Vad det gäller TS inlägg kan jag tala om att nämnda tränare gör så på hästar som gärna tar upp kamp mot ryttaren. Hästen får "deala" med sig själv först och lära sig ge efter utan mänsklig inblandning. Han drar inte ihop hästen på något vis utan binder en tygel, som dragits genom stigbygeln, i svansen. När hästen förstått att när den böjer sig lite mot sidan släpper trycket och den slappnar av. Sen kan ryttare begära att hästen ska ge efter för tygeltagen utan att det ska behöva bli till en kamp. Tränaren gör inte detta på "alla" hästar utan endast på dom som har problem med att ge efter för ryttarens hjälper.:cool:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

*kl*

Det är viktigt att förklara för engelskryttaren syftet med övningen.
Hästen ska själv klura ut, att om han slappnar av, så ges en eftergift, dvs då slutar det dra i munnen. SYftet är att hästen ska lära sig att inte dra emot, utan att det ALLTID kommer en eftergift när han gör vad vi ber honom.

PROBLEMET uppstår när ryttaren inte har en stadig hand, utan "följer med" hästens eftergift, dvs hästen får ingen belöning. Då lär sig hästen att ta belöningnen själv, genom att dra tygeln ur handen eller på annat sätt gå emot ryttaren.

Så genom att lätt böja hästen, och binda tygeln, så undviks misstag från ryttaren, utan hästen lär sig själv. VIKTIGT att det också funkar sedan med ryttaren, att hästen får omedelbar belöning/eftergift, när den gör rätt.

SLUTA DRA/HÅLLA HÄSTARNA I MUNNEN!

Tycker denna metoden är betydligt!!! bättre, än att rida med hundra hjälptyglar/bett etc etc, för att vi inte kan förklara/belöna vad vi vill...
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Ett riktigt bra inlägg, du verkar ha full koll på situationen. Fler av dig:bow:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Läst igenom tråden.. och något som hade varit intressant att veta... Stannade väninnan kvar tillräckligt länge för att se vad resultatet blev? Hur reagerade hästen på behandlingen? Blev den lika upprörd som väninnan?.. Eller "fattade den galoppen" och den och ryttaren tog ett steg framåt i sin träning?

Jag kan tänka mig hur det hela har gått till och blir inte så speciellt upprörd. Om det görs på riktigt vis så brukar de flesta hästar snabbt fatta vad det handlar om. Hästar som länge har fått gå omkring och kämpa emot brukar fajtas emot lite längre... Men när de väl insett att de strider mot sig själv så brukar de snabbt välja den enklaste vägen... dvs stanna och ge efter.

Problemet uppstår när ryttaren kommer hem och inte kan underhålla det man uppnådde på träningen.. Eller om ryttaren försöker sig på detta hemma för sig själv... Eller ännu värre om någon på läktaren får för sig att prova samma sak på sina hästar...

Men metoden är inte farlig eller våldsam eller plågsam för hästen. Om den utförs på rätt sätt.
Alltså... precis som i all hantering/skolning med hästar så gäller det att man vet vad man sysslar med. Vet man inte det... det är då det kan bli både våldsamt, plågsamt och farligt... förloraren i de fallen är alltid hästen. Jag har många många gånger sett hästar som är hårt inspända med alla sorters remmar och redskap innom den klassiska ridningen. Där går ofta dessa hästar med dessa redskap varje dag de rids eller körs... Ständigt inspända... och ingen förfasar sig över det.

Felaktigt utförda träning/inlärningsmetoder förekommer i alla dicipliner. Förlorare... dvs hästar med dålig erfarenheter förekommer också de i alla dicipliner...
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Men hallå, biet :D Det handlar inte om att vara "renodlad" någonting någonstans, och det är väl Givet att det finns lika många metoder som det finns hästfolk. :P

Hästmannaskap är hästmannaskap oavsett formen på sadeln. Kan man rida så kan man rida, kan man inte rida så kan man inte rida. Kan man hästar så kan man hästar och kan man inte hästar är man en fara för andra (hästar..;)) Strunt samma i vilken sadel men rider, eller vilken vagn hästen drar. En häst är en häst är en häst och en hästmänniska är en hästmänniska är en hästmänniska.


Hej!
Ja, men visst är det så! Jag bara menade att jag kanske inte är tillräckligt insatt i westernridningen och de träningsmetoder -/filosofier som tillämpas där för att veta syfte och bakgrund till allt...
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Bra sagt!
:bow: :banana:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Visst låter det hela lite konstigt när man läser det så här, men jag tror tränaren hade ett syfte med att göra så. Ibland behöver man ta till metoder som kan verka konstiga. Däremot kanske han inte förklarade så ingående syftet och barnet som lyssnade kanske uppfattade det hela lite tokigt. Vad blev resultatet av detta? Hur uppförde sig hästen efteråt? Om man har sett hela händelseförloppet och även vet hur hästen var innan och efter tror jag man får en rättvis bild av vad som skett. Annars är det lätt att feltolka.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Nu var du allt snabb att hacka på "engelskryttaren". Det har ingenting med inriktningen att göra.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Syrran, Nickolai och Bewildered:

:bow: :bow: :bow:

No more comments:D

//Gilly
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Nu var du allt snabb att hacka på "engelskryttaren". Det har ingenting med inriktningen att göra.

Det enda anniequarters sa om engelskryttare var att det var viktigt att de förstod syftet med övningen. Resterande text som handlade om viktigheten att ge eftergift och inte dra hästen i munnen tolkar jag som den kan gälla många nybörjare inom sporten. Jag tycker att tyglarna på dagens tävlingshästar tyvärr bara blir kortare och kortare... dags att släppa taget!

Men allt ligger i betraktarens ögon, är det inte så de säger?

*kl*

Det är viktigt att förklara för engelskryttaren syftet med övningen.
Hästen ska själv klura ut, att om han slappnar av, så ges en eftergift, dvs då slutar det dra i munnen. SYftet är att hästen ska lära sig att inte dra emot, utan att det ALLTID kommer en eftergift när han gör vad vi ber honom.

PROBLEMET uppstår när ryttaren inte har en stadig hand, utan "följer med" hästens eftergift, dvs hästen får ingen belöning. Då lär sig hästen att ta belöningnen själv, genom att dra tygeln ur handen eller på annat sätt gå emot ryttaren.

Så genom att lätt böja hästen, och binda tygeln, så undviks misstag från ryttaren, utan hästen lär sig själv. VIKTIGT att det också funkar sedan med ryttaren, att hästen får omedelbar belöning/eftergift, när den gör rätt.

SLUTA DRA/HÅLLA HÄSTARNA I MUNNEN!

Tycker denna metoden är betydligt!!! bättre, än att rida med hundra hjälptyglar/bett etc etc, för att vi inte kan förklara/belöna vad vi vill...
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Vad sägs om en titt på fliken hästhantering, rubrik "våldet på tävlingsbanorna". Själv skulle jag inte tveka att grundträna min häst med denna trådens huvudämne. Men så har jag kanske hållit på med detta så pass länge så jag förstår varför och har kunskapen att utföra det lugnt tryggt och säkert för hästen. Läste förresten i senaste regelboken från WRAS att alla typer av spö är förbjudna inom tävlingsområdet på westerntävlingar, kanske finns fler förbund som skulle ta efter det:devil:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Haha, skulle vilja se hur många hoppryttare som skulle klara av att rida utan spö!!!!!
Var ju också en del sura miner när spö förbjöds inom distansen förra året.... Gick ju inte att rida hingst utan spö, helt livsfarligt var det ju. Jag föreslog ett studiebesök på högre westerntävlingar där många hingstar vistas...
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Inte för att det handlar om diskussionen men jag förstår de distansryttare som rider hingst att de kan behöva ett spö som hjälpmedel(inte spöstraff) när de rider hingst på banan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp