Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

*kl* Nu har jag tyvärr inte läst igenom hela tråden.. men i alla fall, here we go.

Det där med att binda hästens huvud åt endera sidan är i grund och botten ett försteg innan tömkörningen så man ska slippa undan att hästen går omkull och fastnar mot sargen. Dvs - hästen får ett problem och skall lösa det på egen hand. Sättet jag lärt mig på är att man börjar från sidan av hästen förklara att ett tygeltag "hitåt" betyder "huvud+korpp" hitåt. Därefter binder man så pass slackt att hästen inte är dubbelvikt (använde ert logiska tänkande här) men så pass hårt att den inte kan bocka eller resa sig för att komma undan. Oftast sätter man även en grimma på hästen med en tygel i sidoringen som binds något hårdare än den i bettet. Tyglarna binds givetvis inte så "hårt" att hästen går med nosen mot sadeln, sunt förnuft är bra har jag hört. Och unghästen får gå sina små cirklar tills huvudet sänks och den är lugn, oftast max fem minuter. Det handlar inte om att den ska snurra till den raglar eller att den någonsin lämns utan överinseende. Givetvis är tyglarna bundna så att du lätt kan ta loss dom och med hakar ist. för knutar mot bettet. "Du" vill ju absolut inte skada hästen, bara förklara. Och det är då inget "universalmedel" på sätt och vis en quick fix som kanske kan hjälpa hästen att förstå, men kan du inte fortsätta förklara för/överbevisa hästen så ska du ta mig f*n inte ha den hästen - om ens någon häst - om du inte är villig att fråga, be, söka hjälp. Och ödmjukt ta emot det som erbjuds - har man problem med någons teknik så tar man det DÄR och DÅ inte bakom ryggen baserat på någons snack på ICA. WTF. Lite vanligt normalt hyfs kanske? Ring upp tränaren och fråga. Och jag tror - stenhårt - att det var ett skämt ang. att gå och fika. Jag Tror att jag vet vilken tränare vi pratar om och isf om mina misstankar stämmer ska ni veta att det är en kunnig person med stort hjärta och mkt erfarenhet.

Den varianten, jag beskrivit, har jag sett både inom problemhästar, westernhästar, klassiskt tränade hästar - men den e då tusan inte mjukgörande - förklarande kanske, men mjukgörande? En säkerhets grej när du får en häst som inte går att styra, den får sitt problem att lösa utan att du riskerar din/ditt rygg/nacke/hälsa/liv.

Men kan man inte så ska man inte. Man ska aldrig göra något man inte förstår eller till fullo klarar av. Kan bara beklaga att ytterligare en tunna skit kastats på westernridningen.

Nu är jag förbannad. >.< Nåväl, nötter och sopprötter finns överallt.

Alexandra, väl skrivet btw. :bow:

Och hej allihopa, jag e tebax igen. :rofl:
Kul att du e tillbaks, du låter alltid så klok och så små ler jag alltid för du uttrycker dig så kul när du e förbannad. Hoppas allt är lite bättre nu FYY Fasen vilket väder de är.;)
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Inte för att det handlar om diskussionen men jag förstår de distansryttare som rider hingst att de kan behöva ett spö som hjälpmedel(inte spöstraff) när de rider hingst på banan.

Man tävlar ju inte distans på bana av det jag har förståt. eller har jag fel?

Till det som tråden handlar om så tycker jag det låter som om personen som beskrev senariot på clinicen "lade färg" på händelsen.
Jag tycker verkar vara en vettig övning om den sker med sunt förnuft. Det är väl inte mycket bättre att använda inspänningstyglar?

När man träffar riktigt kunniga westernmänniskor så är det som om de trollar med hästar. De får snabbt och enkelt hästen att göra som de vill på ett harmoniskt sätt. :bow:

Jag tycker det är synd när de klassiska ryttarna försöker hitta så mycket fel i western (och tvärtom).

Det som sas om en tränare som låter hästar stå i ett skjul i flera dygn utan mat och vatten är rena djurplågeriet och inget som hör till normen. MEN ett fenomen som är i samma klass men i betydligt mindre skala händer på sveriges häst metropol strömsholm:cool: . Var på studiebesök där en gång.
Ridskolehästarna får om de har tur vara ute i en hage som är kanske 20x20 meter på sin höjd i två timmar om de kommer ut alls. Dressyr i ridhus ska vara det bästa hästarna vet. Skulle inte för mitt liv låta min häst ha det så. Jag tycker det är sorgligt. :crazy:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Ursäkta uttrycket men jag kallar själva slingan för bana:) . Jo anledningen att jag kan förstå hingstägarna är att man kan träffa på ganska mycket svåra saker ute i skogen och mycket ston tex när man rider i klunga. En del hingstar har ju mer "drifter" än andra.

Självklart ska man kunna ha koll på sin häst utan ett spö men just i detta fall kan jag förstå dem som behöver korrigera sina hästar(inte slå).

Nu är det ju så att det är förbjudet, mycket pga den lilla kontroll man har på ryttarna ute i fältet och det är ju egentligen en bra sak.

Tävlar själv sto
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Ursäkta uttrycket men jag kallar själva slingan för bana:) . Jo anledningen att jag kan förstå hingstägarna är att man kan träffa på ganska mycket svåra saker ute i skogen och mycket ston tex när man rider i klunga. En del hingstar har ju mer "drifter" än andra.

Självklart ska man kunna ha koll på sin häst utan ett spö men just i detta fall kan jag förstå dem som behöver korrigera sina hästar(inte slå).

Nu är det ju så att det är förbjudet, mycket pga den lilla kontroll man har på ryttarna ute i fältet och det är ju egentligen en bra sak.

Tävlar själv sto

Ja om man tävlar sto så kanske man inte vill ha en kåt hingst i ryggen :smirk:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

fast en hingst som vill gör ju som den vill.. sist jag var ute å åkte släde (jag åkte med hingsten) så var det ett sto som stog vid sidan där vi skulle köra förbi. hingsten helt enkelt sket i kusken och hoppade på stoet, och båda var förspända framför slädar!!! trots att det var män som körde osv så var det ett himla sjå att få hästen ner på jorden igen!

så på hingstar så borde man få ha spö.. tycker jag iallafall, då de lätt "stänger av".
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Ja men denna westerntränaren använde varken spö, slag, ryck, slit eller hårda ord...han lät hästen komma på svaret själv med enkla medel...och trollade lite så både hästen och ägaren blev glada och nöjda!!! Dock stänger han inte in hästarna i något skjul utan mat och vatten....det är icke westernridning eller träning i någon disciplin, det är djurplågeri..
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

det vet jag väl! jag svarade på Spö för distanshästar ;)
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Självklart, jag menade inte att kritisera dig, att ha disciplin på hästarna är grundläggande, om alla hade det skulle olycksstatistiken minska drastiskt inom ridsporten. Att ha hingst innebär ännu mer disciplin, hingstar måste ha en tydlig uppfostran! Jag har hållit på med hästar i 26år och ändå finns det idag så många hästar jag aldrig i livet skulle vilja hantera än mindre rida, nu vet jag hur jag vill ha mina hästar, uppfostrade och lyhörda för mina kommandon, och dom ska definitivt veta att det är jag som är ledaren inte dom!! Och att hantera/uppfostra en hingst med egen/hingstig vilja kräver annat än att matas med morötter och låta sig bufflas på!!! Så jag håller med en del i ditt resonemang, tro inget annat:banana:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Om du är "tränare" vilket jag tror att jag har sett dig påstå så föreslår jag att du skaffar dig en annan karriär...:banana:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Det låter ju inte så bra... hrm... :mad:
Man lämnar inte hästen så i en halvtimme! :mad:
Då är det bättre att göra volter och flytta undan för skänkel, lite skänkelvikning... :idea:
Men som sagt finns det dåliga "tränare" (Kan man ens kalla dem för tränare?) i alla sporter! :crazy:
Jag vet flera JÄTTEDÅLIGA hopptränare! :eek:
(En är inte ens utbildad men kallar sig för det ändå!) :eek:
(H*n kallade en livsfarlig ponny som bara rusade blint över hela ridhuset för SM-ponny!) :eek: :eek:
Men folk hoppar för h**** i alla fall! :confused:
Själv skulle jag aldrig låta ngn göra så mot min häst! :mad:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Vad pratar du om??? Vem lämnar vad i en halvtimme??? Vad är det du säger är så hemskt??+:confused:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Ursäkta uttrycket men jag kallar själva slingan för bana:) . Jo anledningen att jag kan förstå hingstägarna är att man kan träffa på ganska mycket svåra saker ute i skogen och mycket ston tex när man rider i klunga. En del hingstar har ju mer "drifter" än andra.

Självklart ska man kunna ha koll på sin häst utan ett spö men just i detta fall kan jag förstå dem som behöver korrigera sina hästar(inte slå).

Nu är det ju så att det är förbjudet, mycket pga den lilla kontroll man har på ryttarna ute i fältet och det är ju egentligen en bra sak.

Tävlar själv sto

Ja du får ursäkta... Men så här ser jag det...

Oavsett kön på hästen så skall jag klara av att hantera den på den plats jag tar den till utan spö.... Kan jag inte kontrollera den så är hästen inte färdigutbildad...

En färdigutbildad häst utför sitt arbete när det är arbete... Drifter får den ägna sig åt när den är ledig... Detta gäller både sto och hingst.

Väljer man då att tävla en hingst... så ställer det högre krav på att jag kan hantera den... Kan man inte hantera sin hingst utan att ta till extra hjälpmedel... då får man åka hem med bakläxa på hanteringsbiten och lydnaden....
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

fast en hingst som vill gör ju som den vill.. sist jag var ute å åkte släde (jag åkte med hingsten) så var det ett sto som stog vid sidan där vi skulle köra förbi. hingsten helt enkelt sket i kusken och hoppade på stoet, och båda var förspända framför slädar!!! trots att det var män som körde osv så var det ett himla sjå att få hästen ner på jorden igen!

så på hingstar så borde man få ha spö.. tycker jag iallafall, då de lätt "stänger av".


Jag anser att du har fel.... En hingst gör som han blir tillsagd... om han är rätt hanterad och uppfostrad från början...

Det du beskriver här ovan... är en häst som inte respekterar människorna i sin omgivning... Han har inte heller fått lära sig att lyda. En sådan häst är farlig för sin omgivning... Men det har inget med könet att göra... Sådana farliga hästar finns både som ston och vallacker...
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Har man en häst som tagit till sig vanan att ge sig in i kamp mot ryttaren är det en säkerhetsrisk att försöka sig på att rida i volt, förflytta m.m. Hästen har gett sig den på att "du" ska av till varje pris...Det är då man låter hästen "deala" med sig själv först och skaderisken är minimal då man inte binder ihop på något sätt som är "fast" utan det är rörligt hela tiden.

Vägrar hästen att böja sig kommer ett lätt tryck i mungipan att kvarstå tills hästen ger efter. När hästen gett efter hänger svansen rakt ner och inget tryck kvarstår i mungipan. Ett mycket snällt sätt att få hästen att acceptera eftergift för handen i slutändan...istället för att det ska bli både otäckt och farligt. Vissa hästar kan varva upp om det då befinner sig människor i närheten och då mår dom bättre av att få jobba själva en stund. Det kan inte hända värre saker än vad som kan ske i en hage med täckade hästar...

Vid grundträning av unghäst lär man hästen först från marken och sen uppsuttet att acceptera tygeltag och dessa hästar behöver man inte jobba på det här sättet utan det handlar om hästar som fått för mycket spelutrymme att dom tenderar att bli farliga.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

syrran: hästen är mkt mkt hanterad. av en duktig hästkarl. MEN när man precis går förbi ett sto som börjar brunsta... och man har inte lika stor koll på hästen när man sitter bakom, och hästen var dessutom "överpigg", då kan olyckor hända. hästar är djur och inga maskiner. vissa hästar har en tendens att "stänga av" och sedan skita i allt.
och en distanshäst är inte på långa vägar lika tränad "dressyr" som en westernhäst, då quarters mm är lugnare och stabilare i psyket(generellt) än tex en het fd travhäst. (distans och western e ju milsvid skillnad)
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

syrran: hästen är mkt mkt hanterad. av en duktig hästkarl. MEN när man precis går förbi ett sto som börjar brunsta... och man har inte lika stor koll på hästen när man sitter bakom, och hästen var dessutom "överpigg", då kan olyckor hända. hästar är djur och inga maskiner. vissa hästar har en tendens att "stänga av" och sedan skita i allt.
och en distanshäst är inte på långa vägar lika tränad "dressyr" som en westernhäst, då quarters mm är lugnare och stabilare i psyket(generellt) än tex en het fd travhäst. (distans och western e ju milsvid skillnad)


Att hästen är mycket hanterad behöver inte vara någon garanti för att den är lydig... På din beskrivning ovan låter det inte som om hingsten ifråga var speciellt lydig. Inte heller respekterade han mannen ifråga som körde. Hade den respekten funnits så hade situationen aldrig uppstått. Istället urstäktas beteendet med att hästen är överpigg... och/eller den stänger av.... Skitsnack... den är inte korrekt skolad och hanterad....

Du vill ha den åsikten att vissa hingstars hingsbeteende är ursäktligt med tanke på ras och användningsområde... Jag delar inte den åsikten efter att ha rört mig i många grenar innom hästeriet, bland annat travet.

Jag är av den åsikten att alla hingstar som skall behållas som hingstar skall kunna sätta sina drifter åtsidan när de hanteras. Det fungar utmärkt om man vet vad man sysslar med.
Annars skulle tex travet inte vara nedsållat med hingstar som går hage i hage med ston.. eller hålls i samma stall... och körs i samma lopp...

Om hingsten (det finns sådana hingstar även om de är rätt få) har sådan drifter att han inte har den förmågan, då SKALL han kastreras, alternativt INTE vara ute på platser där hans drifter kan bli farliga...

Just detta att man har överseende med en hingst och dennes hingstbeteende är en brist hos många idag. Man tror att det inte går att göra nått åt hingstbeteendet.. ren kunskapsbrist enligt mig.

Det glömmer bort att kräva av hingsten att den skall uppföra sig. Sen tror man att det är märkvärdigt och speciellt med hingstar... och att de skall ha någon speciell behandling... eller kräva speciell utrustning...

När jag jobbade på travet så sa vi till hingstarna att sköta sig... punkt... även om stoet i boxen intill visade brunst...
Det gick precis lika bra att hantera de hingstarna som de vallacker som fanns i samma stall.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Du behöver inte säga det till mig för jag har valt häst efter vad jag vill ha/jobba med. Däremot tycker jag fortfarande att det är viss skillnad på att rida hingst i exempelvis en paddock än att vara ute och tävla i skogen på helt okända marker. Hästar är djur och de har drifter vare sig vi vill inte. Vi kan inte helt ta bort deras naturliga personlighet och instinkter.

Sen tycker jag för övrigt att man kan föra en debatt på ett trevligare sätt. Inte klappa alla på huvudet och veta bäst. Ja, du får ursäkta mig men det tycker jag
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Varför skulle det vara större skillnad att rida hingst på okänd mark jämfört med sto eller vallack?

Vad är det hos just hingstar som ursäktar dåligt/sämre beteende än det som accepteras av sto eller vallack?

Om jag har en hingst som kan bete sig illa när jag kommer ut på andra platser, men jag kan hålla "honom i skinnet" om jag har ett spö... Varför kan jag då inte hålla honom i skinnet med vanliga hjälper?

Varför inte lära hästen att respektera människan... hjälperna lika mycket som han i så fall respekterar spöt?

Sen undrar jag om du tycker att jag är otrevlig för att jag har en avikande åsikt i vad man kan kräva av hingstar...

Eller är jag otrevlig för att jag anser att folk brister i hanteringen av dem?

Jag har väl rätt att ha en åsikt i frågan även om den aviker från er?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp