Westernbett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare et_flikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 635
Sv: Westernbett?

Tigertofflan skrev:
Men om mylerbettet och hacketfungerar bra, varför fortsätter du inte rida på det?

Hacket går hon lite för lågt med,och mylerbettet tar hon mera tag i och blir hängande i munnen.Det där med bettet är svårt,jag vill hellst inte ha en häst som blir hängande,har uteslutit stång nu,ska försöka få det att funka med tränsbettet först.

På Bö**es finns det ett tredelat bett med skänklar och det tycker jag är kalas. Min sänker sig fint, tuggar och smackar mycket och blir mycket lättare att svänga med, lyssnar bra.
Behöver du större storlekar av den sorten kan du pm:a mig så får du adressen.

Du får nog ungefär samma effekt på westernstång som på hackamore och det är inget att sitta och skola sin häst med. Även westernryttare rider in och skolar sina hästar på vanligt tvådelat tränsbett.

Polly_Mulle skrev:
Du får nog ungefär samma effekt på westernstång som på hackamore och det är inget att sitta och skola sin häst med. Även westernryttare rider in och skolar sina hästar på vanligt tvådelat tränsbett.

Ska jag sitta och skola en häst som inte vill ha ett vanligt tränsbett i munnen och kanske senare få frambenskador ?.Då rider jag hellre med hackamore tills hon lär sig att slappna av och inte jobba mot mig.Jag rider med tränsbett när jag inte ska kräva nånting,tex ute och då rider jag väldigt mkt med långa tyglar eftersom hon annars går där uppe med huvudet.Nu ska jag inte rida med stång efter att ha fått avrådan av vissa här inne.

et_flikkan skrev:
Det stämmer att min sits är SKIT,men det stämmer inte att jag drar henne i munnen,det gör jag ALDRIG när jag rider henne.Hon går alltid med underhals när jag rider på vanligt tränsbett men inte när jag rider på hackamore.Nee hon använde inte rumpan där och tog inte ut steget,och varför jo,för jag tog bilderna innan hon behandlades,nu har hon en helt annan gång och en helt annan ridbarhet.Ska rida lite markarbete i helgen så kan jag visa en helt ny häst då.

Jag ser verkligen skillnader på dom där båda bilderna,eftersom jag själv red där så vet jag ju vad som hände.
Nä nä. Då drar du väl inte i munnen, jag bara antog det eftersom du har armarna i en sådan vinkel, tygeln är jätte stäckt och hon gapar med munnen....

Jag missuppfattade att hon blivit bättre efter dom där bilderna, jag antog att det var så där hon var att rida, men om hon blivit bättre så är det något helt annat...

Blir intressant att se bilder där hon har förbättrats :D

et_flikkan skrev:
Ska jag sitta och skola en häst som inte vill ha ett vanligt tränsbett i munnen och kanske senare få frambenskador ?.Då rider jag hellre med hackamore tills hon lär sig att slappna av och inte jobba mot mig.Jag rider med tränsbett när jag inte ska kräva nånting,tex ute och då rider jag väldigt mkt med långa tyglar eftersom hon annars går där uppe med huvudet.Nu ska jag inte rida med stång efter att ha fått avrådan av vissa här inne.
En liten ska bara så att jag förstår :o
Här skriver du att du ska rida på Hackamore men i svaret åt Tigertofflan ska du använda tränsbettet :confused:

Inget elakt jag bara undrar vad du beslutat :D
Fast nu kanske jag var korkad :o Du kanske menade att du skulle rida med tränsbettet i skogen :confused:

Mount Never Rest skrev:
En liten ska bara så att jag förstår :o
Här skriver du att du ska rida på Hackamore men i svaret åt Tigertofflan ska du använda tränsbettet :confused:

Inget elakt jag bara undrar vad du beslutat :D
Fast nu kanske jag var korkad :o Du kanske menade att du skulle rida med tränsbettet i skogen :confused:

Jag ska använda båda delarna när jag rider markarbete,eftersom hon går bra på hackamoret så e det ju bra att variera.Då blir hon ju stark också.Rider ju mest på tränsbettet ute eftersom jag då inte behöver tänka så mkt på formen.

Tycker att det var ett bra förslag och börja med AR.
Tycker att du ska prova rida på vanligt tränsbett/tredelat
då det är en helt annan pedagogik och ridning.
Tror nog att din häst blir med avslappnad och medgörlig
bara den får prova på en annan ridning.
AR är bra på det sättet att man inte går vidare förrän
det är dags och båda är mogna för det.

Prova!

Lycka till!!

:D

AR är bra på det sättet att man inte går vidare förrän
det är dags och båda är mogna för det.
Så borde man lägga upp all ridning :idea: oavsett disiplin (tyvärr gör inte alla det :crazy: )

en vettig tränare/instruktör gör det oavsett gren/inriktning....

:o hoppsann var nog mest menat till den som skrev före....*Lisa* alltså

Senast ändrad:

PrinceFair skrev:
en vettig tränare/instruktör gör det oavsett gren/inriktning....

:o hoppsann var nog mest menat till den som skrev före....*Lisa* alltså
Men du och jag är på samma linje :D Att man borde göra det oavsett vad man sysslar med!

Men tyvärr finns det många som försöker stressa fram bra resultat...
Man ska ta sig tid och leta reda på en "vettig tränare/instruktör" som du kallar det :D Annars kan det lätt bli pannkaka av allt (tror jag :crazy: )

Jag är ändå för den principen att man inte ska gå över på stång förrän hästen o ryttaren är mogna för det. Inte för att man inte klarar av att rida på tränsbett och därmed tror sig veta att hästen ogillar det.

Jag menar INTE att du inte vet vad du håller på med, men det kan ju vara en tankeställare.

Du kommer ju att få bra hjälp om du börjar ta lektioner i AR, då kanske du får henne att funka på tränsbett! :idea:

Senast ändrad:

Jag har själv funderat på det.
Jag rider idag med tredelat tränsbett om jag rider ut i skogen och skruttar runt och kandar om jag ska jobba dressyr. Kandaret tycker jag är lite mycket i munnen på henne, men hon trivs med det. Hon söker nedåt/framåt med kandaret (även på långa tyglar) Jag behöver inte använda stångtygeln någonting alls utan den hänger bara.
Så jag har funderat på westernstång (samma funktion ?!?! som kandarstången men mindre i munnen)

Mount Never Rest skrev:
Så borde man lägga upp all ridning :idea: oavsett disiplin (tyvärr gör inte alla det :crazy: )

Så du menar att jag inte gör det ?.Hade jag inte brytt mig om min ridning och min häst så hade jag ju inte skrivit här utan bara gått och köpt ett bett och sedan ridit hästen med det.Har lagt upp en halvsårsplanering till hästen där det gäller att få henne att acceptera bettet och lära sig gå i rött form och sedan till sommaren kanske börja tävla dressyr,om det nu funkar.

Jag är en sån som alltid tänker på min häst före mig och därför skrev jag hit.Hade jag nu köpt ett westernbett hade jag ju ridit med långa tyglar och mkt frammåt eftersom det är det man behöver på henne.
Men tack vare allas bra råd så kommer jag inte göra det.

sasucatu skrev:
Jag är ändå för den principen att man inte ska gå över på stång förrän hästen o ryttaren är mogna för det. Inte för att man inte klarar av att rida på tränsbett och därmed tror sig veta att hästen ogillar det.

Jag menar INTE att du inte vet vad du håller på med, men det kan ju vara en tankeställare.

Du kommer ju att få bra hjälp om du börjar ta lektioner i AR, då kanske du får henne att funka på tränsbett! :idea:

Jag har alltid ridit på tränsbett på alla mina hästar och andras hästar också.Dom har varit fina att rida med vanligt tränsbett.Men min häst gillar det inte.Vem det än är som rider så går hon med huvudet uppe.

Ska börja rida för en dressyrtränare som alltid är väldigt noga med att hästen e avslappnad.Hon tänker mest på ryttaren och att dennes sits är bra innan man börjar svårare övningar.Väldigt bra tränare som jag verkligen gillar.

Det är ju perfekt, finns ingen bättre hjälp än att ha ngn på marken som säger hur man ska göra. Pröva med ett billy allen tränsbett. Han kanske bara ogillar att bettet trycker honom i gommen. Billy allen betten är underbara!

http://www.tumbleweed.se/wpt/view/41/541/1541/

Ett tredelat bett som inte viker sig. Men inte som en stel mundel, utan varje sida går att vrida för sig.

et_flikkan skrev:
Så du menar att jag inte gör det ?.Hade jag inte brytt mig om min ridning och min häst så hade jag ju inte skrivit här utan bara gått och köpt ett bett och sedan ridit hästen med det.Har lagt upp en halvsårsplanering till hästen där det gäller att få henne att acceptera bettet och lära sig gå i rött form och sedan till sommaren kanske börja tävla dressyr,om det nu funkar.

Jag är en sån som alltid tänker på min häst före mig och därför skrev jag hit.Hade jag nu köpt ett westernbett hade jag ju ridit med långa tyglar och mkt frammåt eftersom det är det man behöver på henne.
Men tack vare allas bra råd så kommer jag inte göra det.
NÄR har jag skrivit att det gällde dig :mad:

Jag skrev bara till *Lisa* att jag önskade att alla tränade på samma sätt som hon skrev att man tränade inom AR, sedan skrev PrinceFair att det finns inom alla grenar vettiga tränare som tränar på det sättet.
Och då har jag skrivit att jag var inne på samma linje som henne och att jag tycker att man ska ge sig tid att hitta en tränare som är noggrann och inte försöker pressa fram saker som vare sig ryttare eller häst är redo för!

Jag har ingenstans nämnt dig eller din häst!!!! Jag skrev bara att jag höll med dom, jag tycker att det är viktigt att tänka på det vid all ridning. Det var bara en slump att det var på din tråd det kom upp :smirk:

Jag antog att du redan beslutat dig för hur du skulle göra ang. bett därför har jag inte funderat något mera ang. det :smirk:

Du skulle ha läst lite noggrannare vad jag skrivit innan du börjar skälla på mig, för jag skrev som sagt inte ens om dig :mad:

sasucatu skrev:
Det är ju perfekt, finns ingen bättre hjälp än att ha ngn på marken som säger hur man ska göra. Pröva med ett billy allen tränsbett. Han kanske bara ogillar att bettet trycker honom i gommen. Billy allen betten är underbara!

http://www.tumbleweed.se/wpt/view/41/541/1541/

Ett tredelat bett som inte viker sig. Men inte som en stel mundel, utan varje sida går att vrida för sig.
Varför är dom egentligen i Sweet Iron med koppar inlägg??
Jag har ju själv ett sådant i munnen på pållen och det fungerar super, men jag har många gånger funderat över Sweet Iron & kopparinlägg :D

Hej!!
Har du provat me ett bettlöst westernträns?? :confused:
Rider min ena sköthäst i bara grimma och grimskaft!! ;)
Prova me bara grimma en gång!! :bump:

:p :p :p

Mount Never Rest skrev:

ja visst borde alla det.. men det är långt ifrån alla som gör det.

:cool:

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 547
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 718
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 106
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka