Westernridning

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Zarro
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 557

Zarro

Trådstartare
Jag har äntligen tänkt att börja rida western.Jag har alltid gillat cowboys och allt som hör till western.
Nu kommer min fråga.Hur kom ni i kontakt med westernridning,alltså hur och var började ni rida?

Sv: Westernridning

Jag har alltid varit sugen på att testa då engelsk ridning inte passade mig. Fick kontakt med en mindre känd (men ack så duktig) westerntränare och bokade en lektion. Sedan fortsatte jag och syrran att rida på våra gamla hästar varannan vecka i ett år. Skaffade en foderhäst, hade henne i nio månader och sedan köpte jag min nuvarande westerntant. Och jaa... nu är jag fast! :D

Så leta upp en tränare, det är alltid enklaste sättet att få fart på karriären

Ja jag har fått svar från en ridlektion så kommer nog att börja rida lite western inom den snaraste framtiden.Tack för ditt svar.

Jag red litet lektioner och skaffade ganska omgående min första Westernhäst. Tyvärr var det nog nästintill ett måste att ha en egen häst då.

//Waern

För att göra en lång historia kort så började det med linedance, en helg nere på High Chaparral och hamnade på Ranch Horse Classic (blev ingen dans den helgen ;)), sedan hem och i kontakt med TA och sen var det kört :D.

Vi köpte ett ganska tygeldövt halvblodssto.. och började komma på att man kanske skulle tänka om, sen blev det en "provapålektion" för S.L. och.. eh tja.. det bar bara nerför efter det! :rofl: :love:

Jag har efter cirka två års velande fram och tillbaka äntligen hittat en tränare som verkar vara toppen och som jag ska börja träna för nästa vecka :)
Det har varit min plan länge nu men eftersom det bara blev en massa strul med oseriösa säljare och liknande sist jag hade bestämmt mig så kör vi på detta sättet att jag rider hennes hästar till en början och sen ev köper en därifrån ;)

Mamma jobbade på ett ställe med westernturridning och köpte westernsadel till hästen. Tja, och så gick det som det gick. Då var jag typ 12. Började lite mer seriöst när jag var runt 16-17.

Red Engelskt på ridskolan, sen började en ridlärare som egentligen har western som genre. :love: Hon hade helgwesternläger och då blev jag frälst, passar mig som handsken.Har egna hästar och fortsätter rida western och då privat för henne hemma på gården.

Jag tänkte rida in min dåvarande häst själv, men det tyckte den hästen inte var nån bra idé, han dängde mig i backen och fick åka till en duktig tränare istället. Nu råkade det vara en westerntränare och när inridningen var klar var jag också fast i western... Det var 13 år sen, och på den vägen är det!

Jag hade ett halvblod som inte fungerade särskilt bra varken till dressyr eller körning och hoppning var uteslutet för min del (är höjdrädd).

Ett par kompisar hade precis börjat med westernridning och tyckte att det nog kunde vara något för oss. Detta var 1990 och vi var ett gäng på runt 20 st som träffades och tränade regelbundet i Fjärås. Jag har varit fast sedan dess.

Mari Ölander (då hette hon Winquist) var en av dom som drog med mig i westernträsket. Hos henne finns det iallfall möjlighet till lektioner på egen häst så vitt jag vet. Du kan PM:a om du vill ha kontaktuppgifter till henne.

Jag kom i kontakt med westernridningen för ca 5 år sedan då jag träffade en familj som red detta. Sedan dess har jag varit fast i det, jag gillar synen på hästhanteringen och samarbetet mellan häst och ryttare.

Jag jobbade som dressyrinstruktör på en ridskola som tog dit en westerntränare ibland. Det såg kul ut, så jag dammade av min gamla trotjänarinna, ett halvblod som jag tävlat dressyr med en massa år och var med på en kurs.
Efter tio minuter hade tanten hajat det där med att galoppera sakta och samlat på långa tyglar (för mej tog det dock längre tid) och då tänkte jag att är detta så självklart och lätt att lära för hästen så är det nog dags att sadla om..

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
564
Senast: Ramona
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 842
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 334
Senast: Zoya
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 230
Senast: Dyngpeter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V