Westernsadel, låta ligga eller ta med hem?

Herregud vad pantade fruntimmer.......

För att vi inte tycker att du ska stjäla? Vet du, människor med sådan inställning som du har får väldigt svårt att ta sig fram i livet. Det är alltid någon annans fel och det är aldrig de själva som gör något dumt. Men sno du sadeln, bli polisanmäld för stöld och bli överlämnad till socialen så kan du uppdatera senare :)
 
Herregud vad pantade fruntimmer.......

Det är lätt att känna sig påhoppad och missförstådd på nätet, men man kan inte gå till personangrepp själv bara för det.
I synnerhet om man skriver något som många tycker är fel (som stöld) så får man räkna med att andra säger ifrån. Om du tycker att din ålder ska vara en ursäkt för dåligt beteende, IRL eller online, så får du nog hålla dig till forum avsedda för barn. Här pratar både barn och vuxna med varandra på samma nivå, då måste man klara av att andra inte håller med om det man skriver eller säger ifrån om de tycker det är tokigt. Sånt är livet helt enkelt.
 
@liinaaa Om du nu är 12 år, har du pratat med dina föräldrar om denna sadel och frågat dom vad du kan göra? Kanske vet dom vems den är och känner personen eller så säger dom till dig att du ska anmäla den till polisen.
Personligen hade jag anmält till polisen om jag inte hade vetat vems sadel det är.
Sen kanske man inte känner till konsekvenserna eller tänker på dom när man är såpass ung, men ska man följa lagar och regler så måste man tyvärr anmäla det till polisen att man hittat en övergiven sadel. Det går inte att bara ta för att den legat övergiven i några veckor.

I vissa fall vet jag att om man lämnat in hittegods till polisen och sen den som äger sadeln inte dyker upp, då kan man få saken efter en viss tid. Vet dock inte om detta gäller sadlar, vet det var så för en Kanot och en cykel vi hittat och anmält samt lämnat in till polisen. :)
 
Först sitter du och berättar att du känner dig personligt angripen, sedan går du till direkta personangrepp?

Jag föreslår att du går tillbaka tre steg och funderar över talesättet "som man ropar får man svar". Och omgående iakttar forumreglerna och håller dig till god netikett.

Det är lätt att känna sig påhoppad och missförstådd på nätet, men man kan inte gå till personangrepp själv bara för det.
I synnerhet om man skriver något som många tycker är fel (som stöld) så får man räkna med att andra säger ifrån. Om du tycker att din ålder ska vara en ursäkt för dåligt beteende, IRL eller online, så får du nog hålla dig till forum avsedda för barn. Här pratar både barn och vuxna med varandra på samma nivå, då måste man klara av att andra inte håller med om det man skriver eller säger ifrån om de tycker det är tokigt. Sånt är livet helt enkelt.

@liinaaa Om du nu är 12 år, har du pratat med dina föräldrar om denna sadel och frågat dom vad du kan göra? Kanske vet dom vems den är och känner personen eller så säger dom till dig att du ska anmäla den till polisen.
Personligen hade jag anmält till polisen om jag inte hade vetat vems sadel det är.
Sen kanske man inte känner till konsekvenserna eller tänker på dom när man är såpass ung, men ska man följa lagar och regler så måste man tyvärr anmäla det till polisen att man hittat en övergiven sadel. Det går inte att bara ta för att den legat övergiven i några veckor.

I vissa fall vet jag att om man lämnat in hittegods till polisen och sen den som äger sadeln inte dyker upp, då kan man få saken efter en viss tid. Vet dock inte om detta gäller sadlar, vet det var så för en Kanot och en cykel vi hittat och anmält samt lämnat in till polisen. :)

Men hörrudu, nu får du skärpa till dig. Att du är ett barn är ingen ursäkt att bete sig illa, jag har rapporterat ditt inlägg.

Jag får känslan av att du kanske inte är riktigt så ung som du utger dig för att vara, och kanske du t.o.m är en man. ;)

. 12 år och tjej, men tack för att du tror att jag är äldre och i med det menar du ju också att jag är mognare? Jag visste inte att det inte var ok att ta med en sadel som ligger i skogen sliten och ligger under snö brevid en soptunna, och så studerar jag inte lagarna dessutom inte så konstigt efter som att jag är 12 och inte typ 43 bast som ni andra här. Bett om ursäkt över att jag tänkte fel men ni fortsätter diskutera!
 
. 12 år och tjej, men tack för att du tror att jag är äldre och i med det menar du ju också att jag är mognare? Jag visste inte att det inte var ok att ta med en sadel som ligger i skogen sliten och ligger under snö brevid en soptunna, och så studerar jag inte lagarna dessutom inte så konstigt efter som att jag är 12 och inte typ 43 bast som ni andra här. Bett om ursäkt över att jag tänkte fel men ni fortsätter diskutera!
Nu tror jag vi ska ta och backa lite här, det här är ett diskussionsforum och man behöver inte ta åt sig av allt personligt. Det kanske känns som om att alla är dumma och bara jävlas, men oftast vill de bara väl.
Det känns inte så kul att försöka komma med vänliga råd och tips och får mothugg tillbaka, då tappar man viljan att vara snäll och försöka hjälpa tyvärr. Lite som den gyllene regeln, så som jag vill att andra ska behandla mig ska jag också behandla dom.
 
. 12 år och tjej, men tack för att du tror att jag är äldre och i med det menar du ju också att jag är mognare? Jag visste inte att det inte var ok att ta med en sadel som ligger i skogen sliten och ligger under snö brevid en soptunna, och så studerar jag inte lagarna dessutom inte så konstigt efter som att jag är 12 och inte typ 43 bast som ni andra här. Bett om ursäkt över att jag tänkte fel men ni fortsätter diskutera!
Bett om ursäkt? Nej, du kallade andra användare för pantade fruntimmer. Därför fortsätter vi att skriva i tråden.
 
. 12 år och tjej, men tack för att du tror att jag är äldre och i med det menar du ju också att jag är mognare? Jag visste inte att det inte var ok att ta med en sadel som ligger i skogen sliten och ligger under snö brevid en soptunna, och så studerar jag inte lagarna dessutom inte så konstigt efter som att jag är 12 och inte typ 43 bast som ni andra här. Bett om ursäkt över att jag tänkte fel men ni fortsätter diskutera!

Jag är inte 43 år men vet att man inte får ta andras saker även om dom ligger ute vid en soptunna. Man får inte ens plocka med sig saker hem från ett soprum.

Min son som är 15 år vet att det räknas som stöld och det borde även du veta även om du är yngre än honom.
 
Även om sadeln legat i soptunnan så räknas det som stöld att ta den. Hittar en något som en tror/misstänker att nån t.ex. har tappat, så kan en ta och lämna in föremålet till polisen/hittegods. Men att ta saken ifråga och behålla själv för att "den låg ju bara där" är stöld. Det spelar ingen roll om det är något som en vill ha eller inte.
 
@liinaaa , jag rapporterade ditt inlägg #21 till trådens moderator. Även om du "bara" är 12 år är det inte OK att vräka ur sig vad som helst.

Om du känner dig orättvist behandlad tycker jag du ska göra detsamma, rapportera inlägget i stället för att fortsätta i tråden.
 
Jag är 12 år vadfan förvänta ni er? .


Har svårt att få ihop ditt påstående att du är 12 år, när du i andra trådar skrivit att du för 5 år sen köpt häst och att du red ett stort varmblod när du var 11-13 år gammal och inleder denna tråd med att du har en stuga....:confused:

Men oavsett din ålder, andras skräp är inte för andra att ta.
Tycker dock det är värre med hästarna som du beskriver står utan vinskydd så anmäl det till djurskyddet.
 
Tänk även på att allt du skriver på nätet finns kvar - alltid! Du kommer inte vara 12 år hela livet. Personer kommer ta reda på vem du är även om du har ett nick, så tänk alltid på vad du skriver och hur du skriver det.
 
Tänk även på att allt du skriver på nätet finns kvar - alltid! Du kommer inte vara 12 år hela livet. Personer kommer ta reda på vem du är även om du har ett nick, så tänk alltid på vad du skriver och hur du skriver det.
Det där är riktigt skrämmande när det letar upp ens postlåda och förverkligar saker utanför nätet. :eek:
 
Det är så här att uppe i Värmland där jag har en stuga i en liten by och en bit bort ifrån stugan hittade jag en westernsadel, den har legat där i ca 5-7 veckor helt orörd och dessutom har det börjat snöa på den. Nu har jag börjat fundera på om jag ska ta med den hem till min häst men vet inte om jag vågar ta med den. Det finns en gubbe uppe i byn som har 2 hästar, han är inte speciellt noga med varken hästar elr utrustningen till dom. Sadeln ligger utanför en utav hans hagar där dom står men han har inte rört sadeln på ca 7 veckor och jag tänker, hade han velat haft sadeln hade han väll inte lämnat sadeln ute i snön?!

Obs, hästarna är välskötta i övrigt men det har alltid varit lite konstigt med hans hästar då han har hästarna stå ute året om utan lösdrift el liknande, hästarna sover på snön utan vintertäcke på vintern, han bryr sig inte så mycket och hästarna nästan aldrig..
Hade ni låtit sadeln varit kvar eller hade ni tagit hem den??

Naturligtvis kan du inte ta sadeln, det är ju stöld.
Jag förstår inte ens hur du tänker, om jag ska vara ärlig?
Oavsett hur han behandlar och förvarar sadeln så är det hans ägodel.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 811
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 781
Senast: Fetaost
·
Anläggning Till sommaren ska jag och sambon flytta hem till hans föräldragård och jag ska ta med mina hästar. Till problemet, idag finns det inga...
Svar
7
· Visningar
2 121
Hästvård Svårt att hitta en bra rubrik, men hur hade ni gjort i följande fall? För fem veckor sedan var jag med en unghäst hos en mkt välkänd o...
Svar
6
· Visningar
2 473
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp