westernsadelproblem!?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare fnillson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 170
F

fnillson

Har ett litet problem som jag tänkte höra om nån kunde hjälpa mig med. Det är så att på vintern när min häst har satt vinterpäls så skaver paden bort håret precis framför virveln vid flanken.
Jag har nu för tillfället en pad med undersida av bomull och det funkar bäst (men inte helt bra). Har provat tex en Tacky Too pad som skulle vara helt omöjlig att få skav av, 1400 kr kostade den och han fick enorma skavsår! :cry:.
Har funderat på om jag skulle skaffa ett renskinn och lägga det under padden på vintern. Nån som tror att det fungerar?
Har snörning bak på min sadel (men bara på den "undre" skirten), ska jag lossa på den? Har det hjälpt för nån?
Nån som provat att lämna in sadeln till en sadelmakare och gjort den rundskuren? Skulle det kunna hjälpa?
Annars så ligger sadeln jättebra, kan rida utan sadelgjord och den skulle inte röra sig!

Är det nån som har samma problem som mig, berätta!!

Alla tips mottages tacksamt!! :bow:

Sv: westernsadelproblem!?

M630200.jpg

den här är super!!!

Faktum är att jag faktiskt har tittat på den där padden!! :D Hur tjock är den?

det_gar_bra.jpg

här har jag min under en showfilt om du kikar så ser du ;). Kan den vara 2 cm tjock tro?

Vet du vad det är för kärna i den, är det filt elr? Jag skulle vilja kunna använda den utan en filt på, risken om den är för tunn är att hornet tar i manken :( Har du haft problem med skav elr?

ps. fin häst!! ;)

du kan använda den som den är om du vill. det består bara av ull och tyget ovanpå. super böjlig och go med massor av tyngd i. den är oxå antimögelbehandlad. liite tunnare än en vanlig filtpad typ h**ksvarianten
min häst har inte skav av den. han är av den känsligare typen då han har tunn fin fullblodspäls nästan.

Det kanske är den typen av padd som du har men detta är min padd och jag kan inte förstå hur den skulle lyckas skava, så om du inte provat kanske det vore något?!
sollanpad11.jpg

Den är jätte tjock och mjuk med "får liknande" undersida...

Jag gillar den, fast han blir ganska svettig med den... :crazy:

Vovicockokanen: ville bara säga en sak. har samma träns som du, tror jag. fast mörkbrunt. :d visst var ditt svart?? :bump:
älskar det tränset :love:

Detta är ett vanligt problem på just vinterpälsar. Vinterpälsen är mindre hållbar och skavs därför lättare. Det behöver inte betyda att hästen får ont av det (om det inte skaver bort all hårrem så huden ligger bar - eller nästan bar...) men det ser förståss inte vidare snyggt ut. Jag har provat många sorters paddar i många olika material och på en del hästar blir det skav oasvett pad, på andra inte alls. Nåt tunt i material som ligger absolut stilla på hästen och en pad ovanpå skulle jag möjligen kunna tänka mig. Då skaver ju paden mot det tunna underlaget och inte driekt på hårremmen. Jag har sett underlägg till vanliga sadlar i nåt sorts gummimaterial som liksom lägger sig fast som ett plåster på pälsen. Det skulle kunna funka om det fanns i tunnare utförande och anpassat till w-sadel. Får hoppas att nån tillverkare ser detta och tar sig an uppgiften...

jo, han får ju aldrig skavsår som blir sår, utan han skaver av pälsen och eftersom han är vit så blir det rosa fläckar och det ser ju inte så roligt ut =/

En till grej... Skulle det kanske fungera med en padd som är rundskuren??

Eller kan man bara ha dom på vissa sadlar? (helt ny på padd fronten :o )

jag har just sålt mitt på Tradera då jag bytt sadel och färg givetvis. allt går numer i brunt

Var kan man få tag i renskinn? Jag har läst/hört att man helst ska använda ogarvat för de ihåliga hårstråna faller ihop i garvningen och gör fällen mindre stötdämpande. Nån som vet? PM:a mig gärna så vi inte riskerar reklam...

Jag kan komma ihåg att skjuta en nu till vintern ;)
Vill du ha med eller utan kött :D
En ljus eller mörk :D
Det finnns många att välja på ;)

Skämt å sido så vet jag inte var man köper skinnen, vi har två spikade på väggen för torkning men dom är från egenslaktade renar...

Blir det förresten inte lite tunnt med bara ett skinn?? Jag skulle uppskatta tjockleken till 1-2" och då är den ju ingen belastning på det...
Fast jag har ingen aning :D

Senast ändrad av en moderator:

Gärna lite kött på... Då blir det väl renskav i stället :smirk:

Renskinn närmast hästen å pad ovanpå tror jag är modellen. Det behöver ju inte vara den allra tjockaste typen av pad. Det verkar som om padutvecklingen går mot något tunnare men med bättre avlasningsförmåga.

Titta bland butikerna på länksidor, där finns det ett företag som säljer beredda renskinn. Supersnygga men dyra. Går säkert att hitta enbart renskinn billigare. Företaget heter Nordic någonting.

Tussemaja skrev:
Gärna lite kött på... Då blir det väl renskav i stället :smirk:

Renskinn närmast hästen å pad ovanpå tror jag är modellen. Det behöver ju inte vara den allra tjockaste typen av pad. Det verkar som om padutvecklingen går mot något tunnare men med bättre avlasningsförmåga.
Aha :idea: Man har en padd också, gud så intelligent jag är!

Var finns dom att köpa? Jag vill oxå ha... :banana:

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 068
Senast: Fiorano
·
Western Änligen har jag hittat en ny sadel som passar hästen. Men nu till det andra problemet, det måste tydligen finnas något alltid ;)...
Svar
7
· Visningar
1 518
Senast: r_freddy
·
R
Western Hjälp. Min häst har fått skav under paden. Liksom bakom nästan ovan virveln. Har ni tips på hur ja ska göra? Har kollat på symptex pad...
Svar
8
· Visningar
1 793
Senast: Rene
·
L
Utrustning Jag har haft problem nu i ett år lite drygt med sadelgjordsskav, just nu går hon på antibiotika för stora bölder hon har fått från... 2
Svar
29
· Visningar
6 639
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka