Westernstigbyglar

Sv: Westernstigbyglar

Med breda skor är det ju lättare hänt. Med normala ridskor tycker jag inte man fastnar så lätt.. Vet inte om det finns "säkra westernstigbyglar" .

En säkerhetsgrej är att du alltid har remmen runt stiglädren spänd så att stigbygeln inte kan hamna ur läge ( upp o ner), sen beror säkerheten på vilka skor du använder när du rider, en ordentligt tilltagen klack och släta sulor. Jag påstår att en westernstigbygel är säkrare att använda än en trång, vanlig stigbygel. Skulle du falla av hästen så släpper westernstigbygeln taget om din fot mycket lätt till skillnad från en smal metallstigbygel.

Det finns säkerhetsstigbyglar att köpa till westernsadlar, men jag vet inte om de säljs i Sverige. Har bara sett sådana i amerikanska hästtidningar. I övrigt håller jag med Bill.

Jag undvek att rida i en av mina westernsadlar när jag hade de varmaste och grövsta dojorna (stl 40). På den sadeln var stigbyglarna i minsta laget då, men på mina andra två sadlar har det inte varit något problem. Du får väl ta på dig dina ridskor och pröva dig fram.:)

Jag skulle aldrig kunna fastna. För jag har så pass smala fötter/skor och "stigbygeln" är så pass bred så jag har nog 2cm till godo på varje sida:D

Det finns westernstigbyglar med tapaderos = tåhättor. Se bara till att tåhättan sitter fast runt hela stigbygeln. En stigbygel med en bra tåhätta tror jag är den säkraste stigbygel som finns!

Jag upplever att w-stigbyglar känns lite säkrare än vanliga egelska, man har mer utrymme för foten men man kan ändå inte få den igenom så att man fastnar.
Smal sko/stövel med klack är nog det bästa.

Svarar alla:

Jag tror nog inte jag skulle fastna så lätt med vanliga ridskor, men på vintern har jag ju bredare fodrade kängor för att inte fötterna ska ramla av av kylan.... Jag är ju van vid Kwick-out, och de känns säkra. Har fler ggr varit med om att foten har glidit igenom eller att jag har fastnat i vanliga stigbyglar och då vill jag ha säkerhetsstigbyglar, men nu när jag förmodligen ska byta till westernsadel vet jag inte vilka alternativ det finns...

Svea: var får man tag på stigbyglar med tåhättor?

MB: Det är ju Nevadan det gäller, har den breda stigbyglar? Kan du mäta hur breda dom är?

Kanske ska tillägga att jag ahr stl herr på mina Kwickout, och då ahr jag en del plats, säkert 1-2 cm på var sida om foten.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 912
Senast: Görel
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
567
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 424
Senast: Efwa
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025