WFFS - avla eller inte avla?

jag har ston som är testade och ett sto som ej är testat. stoet som ej är testad har en helsyster som är testad och fri.hade tagit blodprov på detta sto men det blev någon miss i inskicket. testar alla mina sto föl när dom chipas även dom som har fri mamma och fri pappa så att det blir inskrivet på blup.
om de har två fria föräldrar så behöver du ej testa, det räcker att du meddelar SWB så blir det inskrivet på blup.
 
Jag mailade och bad som skriva in min numera fyraåring som fri, då båda föräldrarna är fritestade - hände icke
Kan det kanske ligga längre bak.
Tex man avlar bärare + icke bärare, avkomman blir icke bärare.
Sedan para man avkomman som är icke bärare med en icke bärare, och deras avkomma kanske kan bli bärare då det ligger längre bakåt tänker jag? eller är det 100% garanterat att det inte kan "hoppa över" en generation?
 
Kan det kanske ligga längre bak.
Tex man avlar bärare + icke bärare, avkomman blir icke bärare.
Sedan para man avkomman som är icke bärare med en icke bärare, och deras avkomma kanske kan bli bärare då det ligger längre bakåt tänker jag? eller är det 100% garanterat att det inte kan "hoppa över" en generation?
Ja helt hundra på att det inte kan hoppa över en generation. Finns inte genen att föra vidare så finns den inte om inte precis som genen som ger skimmel inte hoppar över en generation eller anlaget för gul.
 
Ja helt hundra på att det inte kan hoppa över en generation. Finns inte genen att föra vidare så finns den inte om inte precis som genen som ger skimmel inte hoppar över en generation eller anlaget för gul.
Inte jätte koll på färg häst avel, men inom annan färg avel på andra djur kan ju recessiva färger ligga kvar i linjerna och dyka upp senare om man parar 2 djur som har recessiva anlag längre bak.
Även visa sjukdomar kan ju hoppa en generation och dyka upp senare på avkomman. Därför visa raser har rasbundna sjukdomar även om föräldradjuren i sig är friska så kan avkomman få sjukdomen då den kan ligga längre bakåt.

Tänkte mest om man visst med 100% säkerhet att WFFS inte kan dyka upp som bärare senare, eftersom dem inte ville skriva cirkus häst som fri trots att föräldrarna var fria. Och eftersom många verkar välja att testa sina avelshästar innan man betäcker, det borde ju inte behövas om man har avlat på 2 fria föräldrar? men som sagt är jag inte insatt i just WFFS, bara en fundering jag har :)
 
Inte jätte koll på färg häst avel, men inom annan färg avel på andra djur kan ju recessiva färger ligga kvar i linjerna och dyka upp senare om man parar 2 djur som har recessiva anlag längre bak.
Även visa sjukdomar kan ju hoppa en generation och dyka upp senare på avkomman. Därför visa raser har rasbundna sjukdomar även om föräldradjuren i sig är friska så kan avkomman få sjukdomen då den kan ligga längre bakåt.

Tänkte mest om man visst med 100% säkerhet att WFFS inte kan dyka upp som bärare senare, eftersom dem inte ville skriva cirkus häst som fri trots att föräldrarna var fria. Och eftersom många verkar välja att testa sina avelshästar innan man betäcker, det borde ju inte behövas om man har avlat på 2 fria föräldrar? men som sagt är jag inte insatt i just WFFS, bara en fundering jag har :)
Ja det är helt hundra att det inte kommer från tomma inte om ingen av föräldrarna har genen. Vissa färger följa med utan att synas men testar du så bär djuret på genen att ge färgen även om det inte syns på djuret.

En WFFS som bär på enkel upplaga är frisk och inget du märker av men djuret blir sjuk i dubbel upplaga eller tar sig inte öht. så på så sätt är ju sjukdomen dåld då det inte syns på en häst som bär på genen i enkel upplaga, men hästen bär ändå på genen och visar sig vid ett test.
 
Senast ändrad:
Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS?

Jag blev ju lite paff för några veckor sedan när jag insåg att t.ex A.E.S inte ens kräver något test av hingstar utan enligt egen utsago på deras chatt "kan bistå" med tester. Jag har varit borta från aktiv avel några år men tog liksom för givet att det var en "given" och själv stryker jag direkt hingstar som är bärare.

Efter att häromdagen läst på ett svenskt forum att Jaguar Mail är bärare av WFFS - vilket var helt nytt för mig men verkar vara med sanningen överensstämmande när man kollar upp honom på brittiska hingsthållare och seminstationer har jag funderat ytterligare på detta.

Är det så att den värsta WFFS paniken har lagt sig? Eller är det en lokal företeelse där jag bor som gör att man inte verkar bekymra sig särskilt mycket om WFFS överhuvudtaget?

Hur resonerar ni andra? Testar ni era ston? Behöver ju inte enbart handla om WFFS utan det finns ju även andra sjukdomar som är mer rasrelaterade.
Testar mina ston, hittills är alla negativa men jag väljer aktivt bort WFFS positiva hingstar pga olika anledningar.
Tror hysterin har lagt sig lite nu när folk har klart för sig vad som gäller om man vill avla på bärare.
 
Kan det kanske ligga längre bak.
Tex man avlar bärare + icke bärare, avkomman blir icke bärare.
Sedan para man avkomman som är icke bärare med en icke bärare, och deras avkomma kanske kan bli bärare då det ligger längre bakåt tänker jag? eller är det 100% garanterat att det inte kan "hoppa över" en generation?
Nej det kan det inte.
Det hoppar inte över en generation. Finns inte genen så finns det inte.
 
Inte jätte koll på färg häst avel, men inom annan färg avel på andra djur kan ju recessiva färger ligga kvar i linjerna och dyka upp senare om man parar 2 djur som har recessiva anlag längre bak.
Även visa sjukdomar kan ju hoppa en generation och dyka upp senare på avkomman. Därför visa raser har rasbundna sjukdomar även om föräldradjuren i sig är friska så kan avkomman få sjukdomen då den kan ligga längre bakåt.

Tänkte mest om man visst med 100% säkerhet att WFFS inte kan dyka upp som bärare senare, eftersom dem inte ville skriva cirkus häst som fri trots att föräldrarna var fria. Och eftersom många verkar välja att testa sina avelshästar innan man betäcker, det borde ju inte behövas om man har avlat på 2 fria föräldrar? men som sagt är jag inte insatt i just WFFS, bara en fundering jag har :)
Men alltså om genen inte finns så finns den inte. Man testar ju om genen finns vilket du inte kan göra för tex flax. Hade man vetat vilken gen som ger flax hade man kunnat testa det på samma sätt som man testar för wffs, CA, Scid, eller för den delen silver hos fuxar. Skulle genen hoppa över en generation så skulle ju det betyda att mutationen skulle uppstå igen.
 
Jag avlar inte på WFFS-bärare, nu har jag bara ett sto förvisso men jag väljer inte hingst med det, varför skulle jag göra det när det finns friska individer? Det jag önskar är även att man testar för PSSM även om alla varianter säkerligen inte är hittade. Jag har följt forskningen lite och tycker det är intressant och även när det senare började komma upp en "kändis-hingst" ofta i hästar med PSSM eller hästar med PSSM-symtom men som såklart inte är offentligt då det inte går att säkerställa om han hade det eller ej (död).

jag har frågat SWB för länge sen om detta men de visste inte vad PSSM var och jag vet ingen stambok i halvblodsvärlden som testar.
 
Jag avlar inte på WFFS-bärare, nu har jag bara ett sto förvisso men jag väljer inte hingst med det, varför skulle jag göra det när det finns friska individer? Det jag önskar är även att man testar för PSSM även om alla varianter säkerligen inte är hittade. Jag har följt forskningen lite och tycker det är intressant och även när det senare började komma upp en "kändis-hingst" ofta i hästar med PSSM eller hästar med PSSM-symtom men som såklart inte är offentligt då det inte går att säkerställa om han hade det eller ej (död).

jag har frågat SWB för länge sen om detta men de visste inte vad PSSM var och jag vet ingen stambok i halvblodsvärlden som testar.

När de pratade om PSSM1 i SWB:s avelspodd tyckte jag att de bagatelliserade sjukdomen, speciellt om man jämför med hur svenska new forestponny-föreningen agerar...
 
Testade båda mina ston för WWFS i samband med att jag försökte betäcka det ena med Jaguar Mail som är bärare (tog sig inte). Skulle givetvis testat avkomman med om det blivit en.

Funderar på att testa dem för PSSM med, men det verkar vara relativt dyrt och krångligt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp