WFFS, helt nytt i Europa?

MissFideli

Trådstartare
Här man inte vetat om det förr, eller helt enkelt inte prioriterat?
Verkar ju som USA är de som dragit igång testandet och därmed fått upp ögonen för WFFS även här. Eller har jag förstått fel?
 
Här man inte vetat om det förr, eller helt enkelt inte prioriterat?
Verkar ju som USA är de som dragit igång testandet och därmed fått upp ögonen för WFFS även här. Eller har jag förstått fel?

Jag gissar att USA är i framkant eftersom de är duktiga på tester hos hästar gällande genetiska sjukdomar. De tog ju tex fram testen för CA (cerebellar abiotrophy) som främst drabbar araber.

Den här sjukdomen är ju helt hanterbar precis som CA, bara man ser till att para en bärare med en icke-bärare.
 
Jag gissar att USA är i framkant eftersom de är duktiga på tester hos hästar gällande genetiska sjukdomar. De tog ju tex fram testen för CA (cerebellar abiotrophy) som främst drabbar araber.

Den här sjukdomen är ju helt hanterbar precis som CA, bara man ser till att para en bärare med en icke-bärare.

Ja, det är ju enkelt att hålla den under kontroll. Men USA är ju också kända för att avla på allt, medan Europa har lite mer kontroll. Därav min förvåning över detta.
 
Hur kommer det bli med stona? I min värld är det självklart att testa samtliga ston som ska in i avel för detta, det är inte bara upp till hingsthållarna. Hur kommer SWB ställa sig i frågan, inte sett nåt om det (har iofs inte haft tid att leta aktivt heller)?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 046
Senast: MML
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 306
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 046
Senast: super
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp