Seabaz

Trådstartare
Är det någon som har en whippet här?
Berätta gärna om den! Min nästa hund kanske blir en sådan, är väldigt intresserad av rasen och har läst på om den. Men jag vill höra åsikter från dom som också har rasen och lever med den varje dag! :)
 
Sv: Whippet!

*smygputt*

Jag har också tittat mycket på whippet och skulle vilja veta mer om dom. Verkar vara en perfekt "lagom" hund i många avseenden och dom är ju så fina!!
 
Sv: Whippet!

Jag har två och dom är helt underbara!! :D Det man kan läsa om rasen passar väldigt bra in på miná hundar. De är snälla, charmiga och sociala. Älskar ALLA människor och vill gärna vara med på massa saker samtidigt som dom gärna myser och pyser i sängen eller soffan. Mina hundar verkligen älskar att slappa.

Som valpar var mina otroligt energiska, lyssnade dåligt o jag undrade många gånger varför jag inte hade skaffat en lugnare hundras. Trots att man hade (tyckte man) ständig uppsikt så kunde dom vara jämte en ena sekunden för att i nästa ha hunnit raca iväg till någon granne. Vi var på valpkurs men som valpar så var mina hundar något mer ofokuserade än de andra o jag har hört efteråt att det kan vara bra att träna för någon som har erfarenhet av whippet så att de förstår att de kan vara borta i andra tankar ibland.

Eftersom de älskar att springa tycker jag att det är viktigt att de får utlopp för detta, de behöver det för att må bra. Jag är ute på stora fält nästan varje dag, året om så att de får springa av sig. Jag ska börja ta med mig dom på mina ridturer så får de chans att komma ut ännu mer.

Uppfödaren varnade oss för att låta dem leka för intensivt med större tyngre hundar just för att whippeten är lite ömtåligare men mina hundar leker mycket med snälla labradorer och det fungerar bra.

Skulle ni skaffa en whippet så lovar jag att ni inte skulle bli besvikna! Ni skulle förmodligen också ha den snabbaste hunden i området. :)

Förmodar att ni varit inne på denna hemsidan: www.whippetklubben.nu jag älskar att kolla på bilderna där.
 
Sv: Whippet!

Jag har en whippet tik på 18 månader. Hon är min första whippet och jag är helt såld. Hon var väldigt intensiv som valp men det hade jag hört att dom skulle vara och man ska nog räkna med att den första tiden är intensiv.
Men nu när hon har blivit äldre (löpt 2 gånger) så är det inte det intesiva inne som det var när hon var valp utan nu börjar det bli lite mer att hon kan ligga still och sova :banana: Ute är det en pigg och glad ras. Jag har tränat en hel del med min så att jag kan ha henne lös utan jakt.... Annars är det ju en hundras som jagar med ögonen. Alltså kommer det en hare så jagar dom. Och dom springer ju ganska fort.....;)
Jag är även varit på några utställningar och whippeträffar och träffat en hel del whippetar. Och måste verkligen säga att det är en underbar ras.
Min mamma har risensnauzer och tibetansk spaniel och hon har aldrig haft några problem att leka med dom eller så. Det är en hund som trots sin smala kropp tål VÄLDIGT mycket.
Det dom kan ha problem med är att dom får tandsten så att man bör borsta tänderna och se efter dom. Sen är det ganska viktigt att dom har väl klippta klor då dom annars ganska lätt kan få klobrott när dom skenar iväg....
Jag kan verkligen varmt rekommendera whippet har haft så mycket roligt med min den första tiden och hoppas på många år till.
Fråga gärna om ni undrar över något så hoppas jag att jag kan hjälpa till eller rekommendera kennlar m.m.
//Gecko
 
Sv: Whippet!

Jag har en wippet/colli blandning och han är helt underbar. han är 4 månader nu. Och väldigt lugn, klart att han inte lyssnar alltid men det kan tränas in.Har träffat äldre syskon av samma blandnin och dem var väldigt lugna och sociala...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 870
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 280
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 370
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 017
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp