Bukefalos 28 år!

Whiteboard, tillverka egen.

snurran

Trådstartare
Har suttit och kikat på en uppsjö olika whiteboard tavlor och endast kommit fram till hur snuskigt dyra dessa är. Så jag funderade på att tillverka en egen i modell halvstor.
Den ska vara ca: 100*150cm.
Vad ska jag ha för material? Vitmålad och babyslätt underlag förstår jag. Men kan man lacka med klarlack för att få den glatta ytan?

Och om nu inte tanken om WB är genomförbar. Så var får man tag i Blackboardfärg?

Tänkte tillverka en egen att ge bort i julklapp för vederbörande att ha i sitt garage så han kan skriva upp diverse inköp på reservdelar och liknande.
 
Sv: Whiteboard, tillverka egen.

Jag har också funderat på olika sätt att tillverka en egen liten whiteboard att ha i foderkammaren, men ännu inte kommit på något bra sätt.
Svart krit-tavelfärg (griffelfärg) finns i de flesta färgaffärer och det funkar utmärkt att måla på plan yta och kan sedan skrivas på med vita eller färgade kritor när det torkat.
Hoppas att någon annan kan komma med tips.
 
Sv: Whiteboard, tillverka egen.

Glas är en variant. Kan dekoreras eller målas på baksidan för mer personlig touch.

Annars så skriver jag på mitt plåtskåp i stallet, så en målad plåtskiva kanske. Skulle nog rekommendera sprutlackering isf. Egenhändigt målat (pensel/roller) ger en knagglig yta, antagligen svårt att få ren efter anteckningar.
 
Sv: Whiteboard, tillverka egen.

Jag funderade på den tunnaste MDF man kan uppringa, vitlackad. Sedan köra på flera lager klarlack. Men vet ju inte om det verkligen fungerar...
Kylskåp går ju bra att använda som whiteboard, så läng de inte är repade. Men där är ytan emaljerad. Men kanske om jag kan få tag i lite gammal kylskåpsplåt *funderar*
 
Sv: Whiteboard, tillverka egen.

Glas ÄR en jättebra idé. Men i ett garage känns det som om det kan vara för ömtåligt :(

Eller va sjutton... Tror ni inte det skulle vara lite personligare med en bilplåt? :idea: Spacklat o lackat har jag ju gjort tidigare, så även om det är ett rostigt objekt borde det ju gå o få till :cool:

Här ska spånas :idea:
 
Sv: Whiteboard, tillverka egen.

Glas ÄR en jättebra idé. Men i ett garage känns det som om det kan vara för ömtåligt :(

Eller va sjutton... Tror ni inte det skulle vara lite personligare med en bilplåt? :idea: Spacklat o lackat har jag ju gjort tidigare, så även om det är ett rostigt objekt borde det ju gå o få till :cool:

Här ska spånas :idea:


Bilplåt var ju kanon, typ en framskärm/bildörr eller ngn annan tuff del som kunde fungera praktiskt. Du har ju fönsterglas bak från 245, platt och bra, tåligt, kanske inte så jättestort.

Du är på g.
 
Sv: Whiteboard, tillverka egen.

Och att vi råkar ha en gammal 245:a ståendes sen nåt år tillbaks är ju slående :D
 
Sv: Whiteboard, tillverka egen.

Min whiteboard kostade 69 kr på Clas Ohlson. Det kallar inte jag dyrt. :p
Men du kanske är ute efter en riktigt stor white board (klassrumsstorlek)?
Om du bara ska ha en liten whiteboard att skriva inköpslistor på och dylikt finns det white boards lite här och där som garanterat är billigare än måttbeställd /plexi/glas eller vad man nu kommer på för lösning.
 
Sv: Whiteboard, tillverka egen.

Jag har sett en version där man hade ett gammalt el-element. Bör nog vara i metallmaterial som sagt, om det ska fungera som planerat :)
 
Sv: Whiteboard, tillverka egen.

plexiglas funkar säkert också...

Vanligt plexi blir lätt repigt så det är nog inte så lämpligt
Men kan man komma över plexi med behandlad yta så borde det funka.
Kolla hos någon som handlar med plexi om det finns nån spillbit att prova på.
 
Sv: Whiteboard, tillverka egen.

White board färg länken nedan.. Men vart i sverige det finns sån hittade jag inget om.
Emeljlack som på kylskåp finns på sprayburk, men om man skriver på kylen brukar färgen färga av sig svagt, spec om det sitter länge. Men emaljlack med klarlack utanpå kanske? Sprayvarianten då..
http://www.rustoleum.com/CBGProduct.asp?pid=128
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp