Willes bilköpstråd

Det får stå för dig. Det hindrar inte att vissa år eller modeller är något att se upp med (iaf om en vill slippa krångel). Fråga någon som är bilförsäljare så kommer du att få höra samma sak. Jag blev avrådd av en bilförsäljare (en släkting till mig) att köpa en V50 när jag letade bil senast samt att jag vet tre i min omgivning IRL som haft stora problem med sina V50.

En kan ha tur, ja. Men en kan också ha otur och frekvensen på "sjuka" V50 är för hög för att jag ska vilja chansa eftersom jag är extremt beroende av en fungerande bil.
Men jag tror inte du förstår hur jag menar?

Jag har inte sagt emot att V50 kan ha med problem än medelbilen. Eller att det finns motor versioner/modeller av vissa bilmärken mm som man bör sky som pesten.

Det jag sagt är att man inte kan säga något alls om EN enstaka persons upplevelse av ETT exemplar. Just för att den personen kan ha ett ovanligt bra exemplar av aktuell modell, eller en ovanligt dåligt exemplar. Så en enda användares bil säger inget.
Tio - femtio - hundra användares bilar däremot ger en tydlig indikation
 
Men jag tror inte du förstår hur jag menar?

Jag har inte sagt emot att V50 kan ha med problem än medelbilen. Eller att det finns motor versioner/modeller av vissa bilmärken mm som man bör sky som pesten.

Det jag sagt är att man inte kan säga något alls om EN enstaka persons upplevelse av ETT exemplar. Just för att den personen kan ha ett ovanligt bra exemplar av aktuell modell, eller en ovanligt dåligt exemplar. Så en enda användares bil säger inget.
Tio - femtio - hundra användares bilar däremot ger en tydlig indikation

Jag pratar om V50 specifikt, inte någon annan random bilmodell. Söker du på V50 kommer du att få många träffar som säger att den har en rätt hög frekvens av problem. Dvs det är inte en person som råkar ha problem med just den här modellen.

Jag vet fortfarande inte riktigt varför du svarade mig nedan, speciellt inte när jag utvecklade att det är välkänt bland de som kan bilar att V50 ofta har problem.
Fast nej. Om V50 är ökänd är det för många bilar har problem. Inte pga ett annat exemplar.

Som någon skrev, det finns exemplar bland alla märken och alla modeller som nån haft massor med problem med (och omvänt).

Så oavsett om v50 är en kass bil eller en så säger EN person erfarenhet av ETT exemplar ingenting.
 
Jag pratar om V50 specifikt, inte någon annan random bilmodell. Söker du på V50 kommer du att få många träffar som säger att den har en rätt hög frekvens av problem. Dvs det är inte en person som råkar ha problem med just den här modellen.

Jag vet fortfarande inte riktigt varför du svarade mig nedan, speciellt inte när jag utvecklade att det är välkänt bland de som kan bilar att V50 ofta har problem.
Men du pratar om något helt annat än mig.. det är det jag menar att jag tror du från början missförstått mitt inlägg
 
Har heller aldrig haft de problemen. Inte min pappa heller som alltid kört Volvo.
Det är på en viss specifik motor.
En motor som antagligen sitter i V50.
Inte på Volvo i allmänhet.

Motorn är Volvos 5 cylindriga diesel och bara vissa årsmodeller.
De skall ha löst problemet nu sedan en tid.
Och det fanns inte heller på äldre 4 cylindriga motorer.

Jag undrar hur tydligt som jag behöver vara egentligen.
 
Eller så väljer man att åtgärda de kända felen innan de blir något problem.

Man kan faktiskt delvis skapa sin egen tur.

Absolut men vill en ha en problemfri bil så är V50 inte ett bra val... om en inte är säker på att den åtgärdats.

Jag köpte tex en King Cab som jobbil av en problematisk årgång (de som fått totalt motorras) men där visste jag att motorn var renoverad, dvs det var ingen risk med att köpa den.
 
Det är på en viss specifik motor.
En motor som antagligen sitter i V50.
Inte på Volvo i allmänhet.

Motorn är Volvos 5 cylindriga diesel och bara vissa årsmodeller.
De skall ha löst problemet nu sedan en tid.
Och det fanns inte heller på äldre 4 cylindriga motorer.

Jag undrar hur tydligt som jag behöver vara egentligen.
Men har @Wille ens köpt en diesel? Utifrån det hon delgett om firma och pris mm så skulle jag snarare gissa på att hon köpt en flexifuel?
 
Absolut men vill en ha en problemfri bil så är V50 inte ett bra val... om en inte är säker på att den åtgärdats.

Jag köpte tex en King Cab som jobbil av en problematisk årgång (de som fått totalt motorras) men där visste jag att motorn var renoverad, dvs det var ingen risk med att köpa den.
Jag brukar säga att "Tur är också en egenskap".

Och så hänvisar till Stenmark.
12325702_10154070576584038_1986780995_o.jpg
 
Det hade nog varit bra att fråga någon om råd först.
Som att fråga här och sedan vänta på svar innan du slår till.

Du gjorde likadant med Peugeoten.
Köpte utan att fråga andra om råd först.
Så jag trodde helt ärligt inte att du skulle göra om det misstaget.

Ibland så är litet tålamod allt som behövs.
Det är dock inte rimligt att skylla ett bilköp som inte blev bra på att man inte frågade andra, som på buke då antar jag att du menar. Om Wille pratade med nån annan innan har nog inte framgått. Billig begagnad bil, ett sånt köp kan gå hursomhelst och det finns Peugeotägare som aldrig någonsin väljer bort märket.

Ditt eget bilägande skulle dessutom göra att, om det var jag, skulle jag helt bortse från dina tips och råd. Du skriver att du köper 10 000-kronorsbilar och sen skaffar en till när nån står på verkstad, det skulle göra att jag förstod att vår syn på vad som är en bra bil skiljer sig minst sagt mycket åt. (Dessutom undrar jag hur det ser ut på din tomt ;))
 
Det är på en viss specifik motor.
En motor som antagligen sitter i V50.
Inte på Volvo i allmänhet.

Motorn är Volvos 5 cylindriga diesel och bara vissa årsmodeller.
De skall ha löst problemet nu sedan en tid.
Och det fanns inte heller på äldre 4 cylindriga motorer.

Jag undrar hur tydligt som jag behöver vara egentligen.
förlåt men dina inlägg går bara runt runt runt. Du har skrivit samma sak många gånger, ja varför skulle jag svara på inlägg som handlar om V50 om det inte är en V50 med 5 cylindriga diesel?
Jag lägger ner.
 
Skönt med bil! Ska du sälja den du har på verkstaden nu?
Ja, den ska säljas. Men den står där den står nu och jag har ingen aning om när verkstan har tid att titta på den. Jag var dit igår och tömde den på allt av värde.
Det hade nog varit bra att fråga någon om råd först.
Som att fråga här och sedan vänta på svar innan du slår till.

Du gjorde likadant med Peugeoten.
Köpte utan att fråga andra om råd först.
Så jag trodde helt ärligt inte att du skulle göra om det misstaget.

Ibland så är litet tålamod allt som behövs.
Jag kan inte sitta i timmar och vänta på svar här. Igår tog jag dessutom en paus i billöpandet för att få tid att få svar. Gick och köpte glass med bästa vännen som var med mig.

Sen var jag tvungen att komma till beslut. Skippade Skodan då jag var osäker på kopplingens skick och bromsarna. Ringde faktiskt min bilmekaniker om detta.

Men jag var helt slut igår när jag kom hem. Hur hade jag dessutom kunnat lägga in ännu mer väntetid när jag satt långt hemifrån och allt bara var så otroligt påfrestande hela tiden? Det var kämpigt att orka hålla ihop hela dagen.
Men har @Wille ens köpt en diesel? Utifrån det hon delgett om firma och pris mm så skulle jag snarare gissa på att hon köpt en flexifuel?
Nej. Det är ingen diesel. Är en flexifuel. Går på bensin just nu.
 
Ja Volvo är bra bilar men inte just modell V50.
Men om man vet vilka problemen är i förväg, så är det lämpligt att åtgärda dem innan det blir tokigt.

Som t.ex. vevhusventilationen.
Det är jättelätt att fixa.
Men blir ett jätteproblem om den sätter igen så att alla packningar skjuter.
Nje, dom som sagt som jag vet om som har haft den modellen har inte haft mer problem än vad andra har haft med andra modeller. Jag hade som sagt köpt en om jag inte blivit fäst vid min Skoda som faktiskt jag inte blev rekommenderad av att köpa pga problemen dom har.
 
@Wille grattis till att ha löst ditt bilproblem. Förhoppningsvis är det ett bra exemplar du köpt!
Tvivlar tyvärr. Den har bytt ägare för ofta.

Går den sönder så har jag snart inga pengar kvar alls. Känner mig så stressad.

Köpte ju en dyrare bil än jag egentligen kände att jag hade råd med, för att ha något mer stabilt att åka med. Och nu känns det bara som om jag satt mig i skiten igen.
 
Tvivlar tyvärr. Den har bytt ägare för ofta.

Går den sönder så har jag snart inga pengar kvar alls. Känner mig så stressad.

Köpte ju en dyrare bil än jag egentligen kände att jag hade råd med, för att ha något mer stabilt att åka med. Och nu känns det bara som om jag satt mig i skiten igen.
Fast du skulle knappast köpt en bil för över budget om du inte trodde det var ett vettigt val. Så försök att inte lyssna på domedagsprofetiorna i tråden. Halva eländet handlar dessutom om en helt annan motor än den du har.
 
Fast du skulle knappast köpt en bil för över budget om du inte trodde det var ett vettigt val. Så försök att inte lyssna på domedagsprofetiorna i tråden. Halva eländet handlar dessutom om en helt annan motor än den du har.
Var ju desperat efter en bil också.
 
Det är dock inte rimligt att skylla ett bilköp som inte blev bra på att man inte frågade andra, som på buke då antar jag att du menar. Om Wille pratade med nån annan innan har nog inte framgått. Billig begagnad bil, ett sånt köp kan gå hursomhelst och det finns Peugeotägare som aldrig någonsin väljer bort märket.

Ditt eget bilägande skulle dessutom göra att, om det var jag, skulle jag helt bortse från dina tips och råd. Du skriver att du köper 10 000-kronorsbilar och sen skaffar en till när nån står på verkstad, det skulle göra att jag förstod att vår syn på vad som är en bra bil skiljer sig minst sagt mycket åt. (Dessutom undrar jag hur det ser ut på din tomt ;))
Mitt sätt att äga bil är ju litet annorlunda.
Och med 2 jordbruksfastigheter så är det gott om plats bland traktorer, vi har 3, och andra maskiner med några bilar också.
Det står dessutom en 7,5 tons lastbil vars tryckluftstankar har rostat sönder i samlingen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp