windows XP på gammal dator....

C

Chough

Ja jag är ju inget datageni direkt..... :angel:

Har windows 98 på min dator nu. Den är några år gammal.
Pentium III Processor (om det nu har nån betydelse? :eek:) 120,0 Mb RAM...

:smirk:
 
Har du någon särskild anledning att byta till WindowsXP?

Det bör fungera på den datorn om du vill byta, men det känns inte som om det finns någon särskild anledning.
128 meg ram är lite lågt för XP tror jag.
 
det fungerar nog bra på din dator, har svårt att se annat. ställer du sen bara in så att allt lullull (som fadeande menyer och annan blaffig grafik) försvinner så fungerar det utmärkt på 128 MB ram.

till skillnad från elftor tycker jag däremot att det är en bra idé att uppgradera om det är möjligt. om man säger så - win98 är ju ändå ett fem år gammalt os. nog för att det var bra då, men på de här fem åren har ganska mycket hänt inom datorvärlden... :smirk:
 
det fungerar nog bra på din dator, har svårt att se annat. ställer du sen bara in så att allt lullull (som fadeande menyer och annan blaffig grafik) försvinner så fungerar det utmärkt på 128 MB ram.
Jag har stängt av allt lullull här med, men jag tror det slukar lite mer ram ändå. Jag vet bara att en annan dator är oproportionerligt långsam med XP och att den har 128 meg. Men det kan ju vara någon annan faktor som spökar.

till skillnad från elftor tycker jag däremot att det är en bra idé att uppgradera om det är möjligt. om man säger så - win98 är ju ändå ett fem år gammalt os. nog för att det var bra då, men på de här fem åren har ganska mycket hänt inom datorvärlden... :smirk:
Ja, det kan löna sig att uppgradera men frågan är ju om XP är mer krävande? Men eftersom jag talar ur arslet vad gäller det så ska jag inte spekulera vidare. :)

Jag skulle inte ta mig besväret att installera XP på en äldre dator om jag inte behövde det för att köra vissa program m.m.
 
klart XP drar mer resurser, det går ju inte att sticka under stol med... :smirk: men jag tror datorn cough har klarar av det rätt bra. jag har också kört xp på 128MB ram och upplevde det inte som överdrivet segt efter att allt lullull var bortkryssat. men visst, det är ett gränsfall. ;)

ska man ändå installera om skulle jag nog välja xp i första hand. förutom modernare features och stöd för all ny hårdvara (digitalkamera/skrivare/etc) man kan tänkas skaffa sig så kommer alla patchar osv snabbare till xp. uppdateras w98 fortfarande?
 
Ett förslag är ju förstås att skaffa mer ram. Så vitt jag vet är det ett av de billigaste sätten att göra datorn trevligare. :)
 
Jag har en Pentium III med 192 Mb RAM som jag kör XP på, utan att ha tagit bort något lull-lull, och det går i alla fall alldeles utmäkrt. Nu vet jag ju inte vad skillnaden i RAM gör, men min "icke-värsting" fungerar som sagt utmärkt med XP.
 
Har kört XP på en celeron 300 mhz, 128 mb ram och ett matrox 32 mb grafikkort och det fungerade helt ok. Om man inaktiverar lite onödiga funktioner i XP så gick det ännu bättre så visst klarar äldre datorer XP.
Men som ni sagt, ramminne kan man inte får för lite av :)
 
tack för alla svaren. :)
usch jag blev ju livrädd när jag försökte installera. man tror ju att alla andra filer ska försvinna..inte så kul kanske? :crazy:
Men en polare till mig hade 98 på sin dator, o nu har hon xp. När hon ska starta den så kan hon välja om hon ska köra 98 eller xp. Men jag är lite rädd att min dator kommer radera alla viktiga filer.

Anledningen till att jag vill ha xp är att 98 känns lite väl gammalt.. :smirk: hehe.. Men jag har funderat på windows mellenium oxå, kanske inte segar ner datorn så mkt som xp?

men usch och fy vad rädd jag är för att göra fel :eek:
 
nu kanske jag kommer med en dum fråga... :o men hur skaffar man mer ram??
 
hmmm... har du inte väldigt gott om hårddiskutrymme eller möjligen två hårddiskar/partitioner är det lite smådumt att ha dubbla operativsystem. kan du inte göra backup (spara på diskett/cd) på de filer du vill ha kvar? program och så måste du ändå installera om för att kunna använda dem i xp. bäst vore om du sparade alla filer som du vill ha, sen formaterade hårddisken (raderar alla filer) och installerar xp. att göra nåt annat är nog sämre än att köra win98... *tycka*
 
1. man tar reda på vad för typ av ram som sitter i datorn och hur många minnesplatser som är lediga. har du manual till din dator står minnestypen där (vilken busshastighet etc). antagligen hittar du också en bild där som pekar ut vart minnena sitter, så du kan se om det finns någon plats ledig. se också om datorn har någon maxgräns för hur mycket ram den orkar med.

2. anteckna vilken typ av minne du ska ha och gå till närmsta datorbutik och säga att du vill ha mer ram. 128MB är nog det minsta du bör välja, men 256 eller mer vore inte fel heller, och visa vilken typ av minne du behöver. eller också tar du med manualen till datorbutiken. :)

(finns inga minnesplatser kvar får du byta minnesmoduler istället. välj då lämpligen en modul på 256 eller 512MB)

3. stoppa in minnesmodulerna i datorn. går bara att göra på ett sätt. på vissa datorer kan det dock vara så att det finnas en eller två platser som har annan färg som måste vara fulla innan man kan börja sätta in minnen i de andra)

alternativt: lämna in på servicefirma och be dem uppgradera ramminnet.
 
det är i princip bara min pappas filer (offerter och liknande), mina filer (lite bilder + musik) som jag behöver ha kvar.. outlook o sådant finns på xp oxå va?
så jag ska spara allt på diskett, sen formatera om hela datan, o sen istallera xp? om jag har förstått rätt hehe... :)
 
(nu är jag ju inte morian) Men jag antar att du har standard sdram pc133 i din dator (borde vara det iallafall), då kostar 128mb ~200 kr och 256 ~400 kr.
 
glöm inte spara adresslistan för outlook (eller åtminstone alla emaiiladresser du vill ha kvar)... :)

outlook finns även i xp, ja.

och japp, det låter som du fattade vad jag menade. :)

bedeviler har redan gett ungefärligt pris på ram-minnen, tyckte det lät hemskt rimligt. :)
 
Men e-mailen i outlook, kommer dom att vara kvar? :confused:
Om datan blir otroligt seg, kan jag i värsta fall byta tillbaka till 98 då?
Och sen tänkte jag på det där du pratade om... allt "lullull" eller vad du kallade det.. :D
hur stänger man av det?
 
nej. efter att du formaterat om hårddisken finns inget kvar. inga mail, inga dokument, inga inställningar, ingenting. för du har bara en hårddisk, misstänker jag?

blir datorn seg formaterar du bara om (igen) och lägger in win98, gärna innan du sparat på dig några nya dokument. ;)

stänga av lulllullet... inställningarna gör du när du installerat klart xp. det är en hög med alternativ grafik som du ska stänga av, byta till classic mode, stänga av skuggor, fadeade menyer osv. det gör man genom att gå in på kontrollpanelen, välja 'performance and maintenance' (vet inte riktigt vad de kallar det på svenska, prestanda och underhåll?) och sen välja 'system'->'avancerat'->'prestanda, inställningar' och sen alternativet näst längst ned som antagligen heter något i stil med 'justera för bästa prestanda'.

nån som har svenskt xp får gärna korrigera mina namn... :smirk:
 
Inte mycket som behövs korrigeras :). Classic mode kallas för klassisk start-meny och prestanda och underhåll heter det precis som du gissade på :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 423
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 065
Senast: lil-sis
·
Hundhälsa Sigge är nu drygt 11 år gammal. Häromdagen var vi hos veterinären av andra anledningar men hon kunde också konstatera att han är lite...
Svar
13
· Visningar
959
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp