Winows vista som är trögare än jag vet inte vad

AgentCarter

Trådstartare
Svärmors vista med okänd ålder är så trög att det tar minimum fem min att starta den, sätta igång internet osv.
Har sökt igenom med Windows security bla bla, malware antibytes och avast (nu har hon de två först nämnda installerade)

Några tips på hur jag kan få upp farten ordentligt? Har inga mer program installerade än det den kom med och antivirus.

Sv: Winows vista som är trögare än jag vet inte vad

Har den varit snabb förut? Kom vista med när hon köpte datorn eller har ni installerat i efterhand? Om ni installerat i efterhand kan datorn vara för dålig, och klarar inte av Vista

Tja, någon gång har den väl iallafall kunnat öppna internet under fem minuter. Vista var med, inget är gjort med den mer än att jag kollar virus på den ibland typ

Vista är ju tyvärr, rent generellt, assegt. Mycket "fluff" och lite prestanda.

Om du klarar det tycker jag att hon ska få Windows XP i julklapp :).

Jag hade vista i många år och var nöjd, mycket bättre än skiten windows 8.

Jag tvivlar starkt på att byta system, jag tror det är något annat mer lätt fixat som bråkar. Funderar på att fixa cc cleaner och se vad som kan tas bort.
Diskfragrementering, vad mer för första återgärder borde göras?

Windows 8 ser jag bara som en modern version av Vista. Fluff! (utseende prioriterat över prestanda / användarvänlighet).

Har ni kvar installationsskivan för hennes Vista eller åtminstone hennes licensnyckel så kan du ju formatera om datorn :).

Hur gammal är datorn? Laptop eller stationär, och vilket märke? Det var ju några år sen Vista var aktuellt så åldern på det hela kan såklart påverka. Framför allt då äldre datorer ofta inte har så mycket diskutrymme som nyare men nya program ofta kräver mer. Så kontrollera det först och främst, både RAM-minnet och hårddisken.

Laptop, okänt år och tillverkare (= jag kommer inte ihåg) kan vara hp.
Som sagt finns det inget övrigt mer än antivirus och bankid. Men jag ska kolla det :)

Det kan ta tillräckligt med plats, speciellt om minnet är litet. Bara Vista tar stor plats och vissa antivirus tar rejält med plats också. Vista fanns väl mellan 2007 och 2009 nånstans, så datorn bör ju vara därifrån. Säg 2008 då, då är den i så fall 5-6 år gammal och det är ganska mycket för en laptop. 3 år ungefär brukar de hålla okej standard (om det inte är nån med specialkvalitet), sen går det bara utför. Har den dessutom aldrig blåsts ur på damm eller så kan problemet mycket väl ligga på hårdvaran.

Alltså Vista...:banghead:

Jag hade en helt ny, tom dator med Vista, och den orkade inte öppna en tom fil.

Bytte till Office. Har Windows 7 på de andra datorerna, och sjuan är ju hur bra som helst.

Så jag hade bytt om jag var du. Har fortfarande kvar den billiga skitdatorn (Acer, laptop) som hade Vista. Funkar hur bra som helst ännu efter sex år.

Hade vista på min lap från start. Datorn var trög från start och helt plötsligt slutade internet fungera hemma. Den hittade wifit men fick ingen uppkoppling till internet. Fungerade på andra ställen och andra datorer fungerade hemma. Bytte till win7 och efter det har livet blivit mycket lättare

Och jag fullkomligt älskade Vista när jag hade det, men jag är nog ganska ensam om det. :angel:

Min amatörmässiga åsikt är: byt ut Vista mot något annat. Jag älskade också Vista när jag hade det (mest för att det såg snyggt ut, ska tilläggas...) och hävdade envist att segheten "måste bero på något annat"... Men när jag lät sambon byta ut det mot Windows 7 insåg jag ju att jag hade haft tokfel. :p

Måste säga att jag håller med dig, i alla fall när det gällde mycket men inte allt. Jag är inte jätte imponerad av Windows 7, det är många funktioner som stör mig. mestadels i mappar och fönster. Vista tyckte jag bättre om, förutom att det kunde vara segt emellanåt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka