Wintec 500 Close contact CAIR

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Skorpan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 5 994
Sv: Wintec 500 Close contact CAIR

Undrar detsamma, vad vill du veta?

Jag hade en sån till min fjording ett kort tag, låg helt perfekt på honom och han trivdes super med luften. Jag tyckte den var skön också och den passade bra till mina korta ben. Tyvärr visade det sig snart att den inte passade mig (det hade känts bra när jag köpte den), så helt plötsligt kude jga inte rida i den alls pga ryggsmärtor. Jag fick sälja den igen. Den passade alltså inte mig, men jag upplevde den absolut som en bra och prisvärd sadel den tiden jag hade den!

Jag red en häst som hade en sån en gång, och jag tycker den var hemsk! :o Fast det var ju inte min sadel heller, kanske hon som äger hästen tyckte om den. 18 tum var den med, passar ju inte min lilla rumpa, så jag kanske inte ger en rättvis bedömning. :idea:

Jag är jättenyfiken på fler åsikter om Wintec. Min "hästägare" e på gång att köpa en Wintec i syntet och vill att jag skall provrida en idag och sedan uttala mig. Tänkte passa på att fråga här oxå...

Ni som ridit i Wintec, vad tyckte ni? Och era hästar? Kändes sadeln stum?

Tusen tack för era svar!!

Kvaliten är ju bra. Vad för hästar den ligger bra på beror på vilket koppjärn du har i. Ta hem en och prova i rätt bomvidd, enklaste sättet att veta om den passar eller inte..
Nackdelen som jag ser är att syntet inte formar sig efter häst och ryttare som läder gör, så efter 1 år så känns den fortfarande ny och stel, vilket jag inte riktigt gillar, men har man inte råd med en lädersadel är det ju ett bra alternativ!

Men är det inte så att "oläder" sadlar är lättare, alltså väger mindre?
dum fråga; hur mäter man bomvidd på hästen? Måste man köpa en sån där grej eller finns det något annat sätt att mäta? Ngt man ska tänka på när amn mäter?

Passar på att lägga in några bilder på ryggen, om någon kan ge förslag till en passande prisvärd hoppsadel? Ska troligtvis ändå åka till en sadelutprovare men det kan ju vara bra att ha en aning om några bra sadlar, märken etc som kan tänkas passa.

9094808.jpg

8894885.jpg

Med Nuvarande sadeln

10889997.jpg

Till profil bild

10889998.jpg

Framifrån

Snälla, förslag, tips, råd =)

Hur du mäter bomvinkeln på hästen kan du läsa i min tråd "hur man mäter bomvinkeln på en sadel" Där står allt du behöver veta.
Syntetsadlar är ett par kilo lättare än lädersadlar ja.

Du hade rätt dåliga kort, men jag skulle tro att Wintec blir för böjd. Men det är bara att prova så ser du ju det..

Jag tyckte inte särskilt bra om min wintecsadel.....eller den var ok att rida i och så, men om man jämför med mina andra sadlar så var den inte lika skön....men det är praktiskt att kunna ändra bomvidd när hästen ändrar form:)

Asså får jag bara fråga hur du kan så mkt om sadlar? Det är helt underbart, jag vill oxå kunna det.

Hmm okej, men jag kan ta nya bilder imorgon och lägga upp från bättre vinklar, dom korten jag la ut tog jag inte för att man ska kunna se ut en passande sadel, men det går ju lätt att ta nya bilder. För böjd? Alltså den blir för smal? =s

Har du några tips på nån annan sadel som kan passa ryggen, även om det är dåliga kort så får man väll en liten uppfattning av hur ryggen ungefär ser ut?

Jag tyckte inte särskilt bra om min wintecsadel.....eller den var ok att rida i och så, men om man jämför med mina andra sadlar så var den inte lika skön....men det är praktiskt att kunna ändra bomvidd när hästen ändrar form:)

Okej, ja men det är väll pga av att den inte är av läder som näms där uppe. Men håller med, det är väldigt smart att man kan ändra bomvidden, men det finns ju massa sadlar man kan göra det på. Har du något förslag på en annan sadel då? =)

När man har en haflinger som är svår att hitta sadel till och det tar 3 år innan man hittar en passande hoppsadel, då lär man sig ett och annat ;)

Nej, att den blir för böjd. Bommen blir för böjd i förhållande till hur rak ryggen är.

haha okej, så bara att skaffa sig en haflinger asså, ja då skulle mamma bli glad iaf =)

Aha, okej joo jag fattar, vilka sadlar passar till raka ryggar då?

Kolla in sadellistan bland mina gamla trådar, och läs igenom hela så lär du dig nog lite saker :)

Sen så blev det för dyrt att ta ut utprovare var och varannan vecka, så jag lärde mig av lite olika utprovare och tillverkare hur jag skulle göra, vad jag skulle kolla på, vad som skiljde sig mellan olika modeller/bommar/bossor osv. Och när man har hållit på så i 4 år lär man sig en del..

okej, ska läsa igenom den.

Du borde ta jobb som sadelutprovare =)

Men som sagt bilderna är dåliga, men skulle du säga att han har en rak rygg? är den lång eller kort då? =S

Jag vill se bra bilder först.. Om ryggen är lång eller kort kan jag bara avgöra om du mäter honom. Även det står nog i Sadellistan.

Jag har sadelutprovning som min hobby ;) Jag åker ut till rätt många och hjälper med sadlar..

Okej, tar nya bidler och mäter han imorgon =)

Liknande trådar

Utrustning Vet någon vart man kan köpa nya sadelgjordsstroppar passande Wintec?
Svar
6
· Visningar
740
Fritid När jag växte upp, hade vi en Amiga 500. Och ett Nintendo 8-bitars. Båda gick sedermera sönder, men jag älskade spelen till dom! Saknar...
Svar
18
· Visningar
774
Senast: MissFideli
·
Hemmet Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus...
Svar
18
· Visningar
1 367
Senast: mamman
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka