Kommunalt vatten

Hippocampus

Trådstartare
Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus? Jag förstår att det beror på kommun, ledningar osv men mellan tummen och pekfinger. Pratar vi 50 000? 100 000? 500 000?
Om rör finns 3-4 km bort, betalar man då rören till huset själv?
Bor nämligen (hyr) i ett villaområde med eget vattenverk o det pratas om kommunalt vatten nu. De ska väl göra nån utredning men jag är nyfiken ändå på kostnad (lite pga om jag ska köpa huset, eller ge ett bud).
 
När jag tittar på VA-taxan i min kommun, så ligger grundavgiften ”avseende upprättande av förbindelsepunkt” på lite drygt 150000 ink moms. Sen kan det tillkomma lite extra avgifter, så jag skulle säga 155000 och uppåt.
 
Jag drog in kommunalt VA för 2 år sedan. Grundavgiften var 155000 och den var jag tvungen att betala oavsett om jag tänkte dra in eller inte. Fanns dock ett krav att det måste dras inom 2 år därav att jag gjorde det direkt. Nu var det inte mer än 40 meter att gräva men landade ändå en bit över 200000.
 
Anslutning till enbart vatten ligger häromkring ungefär runt 50'000 kr i själva anslutningsavgiften.
Sen tillkommer grävning på egen fastighet fram till förmedlad förbindelsepunkt och det beror ju på hur det ser ut hos dig :)
 
Avgifterna ni preciserar, är det för både vatten och spillvatten?
När jag tittar på VA-taxan i min kommun, så ligger grundavgiften ”avseende upprättande av förbindelsepunkt” på lite drygt 150000 ink moms. Sen kan det tillkomma lite extra avgifter, så jag skulle säga 155000 och uppåt.

Jag drog in kommunalt VA för 2 år sedan. Grundavgiften var 155000 och den var jag tvungen att betala oavsett om jag tänkte dra in eller inte. Fanns dock ett krav att det måste dras inom 2 år därav att jag gjorde det direkt. Nu var det inte mer än 40 meter att gräva men landade ändå en bit över 200000.
 
Avgifterna ni preciserar, är det för både vatten och spillvatten?
Kostnaden på 155000 var själva anslutningsavgiften. Inkluderar både vatten och avlopp. Sen är det förstås en kostnad för vatten och avlopp varje månad. Tror jag betalar runt 700 per månad men då är det en sommarstuga.
 
Kostnaden på 155000 var själva anslutningsavgiften. Inkluderar både vatten och avlopp. Sen är det förstås en kostnad för vatten och avlopp varje månad. Tror jag betalar runt 700 per månad men då är det en sommarstuga.
Antog det :) . Tänkte bara så TS ser att din anslutningsavgift innefattar både spillvatten och vatten.
Ofta är anläggningsavgiften för spillvatten dyrare än dricksvatten.
 
Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus? Jag förstår att det beror på kommun, ledningar osv men mellan tummen och pekfinger. Pratar vi 50 000? 100 000? 500 000?
Om rör finns 3-4 km bort, betalar man då rören till huset själv?
Bor nämligen (hyr) i ett villaområde med eget vattenverk o det pratas om kommunalt vatten nu. De ska väl göra nån utredning men jag är nyfiken ändå på kostnad (lite pga om jag ska köpa huset, eller ge ett bud).
Kolla på din kommuns hemsida efter VA-taxan, där står det vad det kostar att ansluta till det kommunala dricksvattennätet.

Om du bor i ett villaområde kommer de sannolikt lägga ledningarna i gatan och förbindelsepunkt i kant till din fastighetsgräns. Då kan du mäta hur långt du kan behöva gräva.
 
Kolla på din kommuns hemsida efter VA-taxan, där står det vad det kostar att ansluta till det kommunala dricksvattennätet.

Om du bor i ett villaområde kommer de sannolikt lägga ledningarna i gatan och förbindelsepunkt i kant till din fastighetsgräns. Då kan du mäta hur långt du kan behöva gräva.
Men vi betalar inte ledningarna i gatan?
 
Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus? Jag förstår att det beror på kommun, ledningar osv men mellan tummen och pekfinger. Pratar vi 50 000? 100 000? 500 000?
Om rör finns 3-4 km bort, betalar man då rören till huset själv?
Bor nämligen (hyr) i ett villaområde med eget vattenverk o det pratas om kommunalt vatten nu. De ska väl göra nån utredning men jag är nyfiken ändå på kostnad (lite pga om jag ska köpa huset, eller ge ett bud).
Om hela området ska anslutas finns det två olika tillvägagångssätt:
Antingen bygger kommunen ut ledningar för vatten och avlopp (+ ev dagvatten) i gatan eller så har (eller ordnar) en samfällighetsförening eget ledningsnät som ansluts i en gemensamt anslutningspunkt till det allmänna (= kommunala) nätet.
Historiskt har det varit ganska vanligt att framförallt sommarstugeområden och andra områden med t ex samfälld väg har haft enskilt väg och anslutit i en gemensam punkt. Speciellt om man redan sedan tidigare har gemensamt vatten och /eller avlopp i området. En del ändringar i lagar och regler har medfört att det idag är vanligare att kommunen ansvara för (= tar över eller bygger nya) gemensamma ledningar i gatan. I det senare fallet betalas en anslutningsavgift, hur den beräknas ska framgå på kommunens hemsida. Om området ligger ocentralt eller om det är en längre sträcka till det kommunala nätet kan dock kommunen i det specifika fallet ta ut en extra hög avgift. Anläggningstaxan ska motsvara kostnaden för att dra fram ledningar. Den brukar bestå av fyra delar:
servis, förbindelsepunkt, antal lägenheter och tomtyta. Servis är vad det i genomsnitt kostar för kommunen att dra fram VA (dvs oftast billigare i kommuner med stor, tät bebyggelse än glesbyggda kommuner), förbindelsepunkt är mer en värdeökning för fastigheten, antal lägenheter är om det är en- eller tvåbostadshus och det sista är en avgift/m2 tomt (även om man inte har dagvatten). M2 avgiften brukar ha ett maxtak och om inte alla tre (vatten, avlopp och dagvatten) ingår görs ett avdrag. Tror vi betalade över 300' för flera år sedan för vatten och avlopp till stor tomt på landsbygden utanför tätort. Så det kan variera stort. Ett sätt kan vara att säljaren betalar anslutningsavgiften och du sedan betalar det i huspriset för att slippa osäkerheten. Men värdeökningen på huset är sannolikt större än själva anslutningsavgiften.
Sedan får du själv bekosta och ordna med att dra in ledningar från förbindelsepunkten till huset. Man brukar kunna komma överens om lämpligast placering av förbindelsepunkt (t ex så att man inte behöver spränga).
N. b. Om man har fullgott eget vatten kan man inte tvingas att ansluta sig, däremot är man skyldig att ansluta sig till avloppet. Oavsett om man kopplar in vatten eller ej kan man (vara tvungen att) betala själva anslutningsavgiften direkt.
 
Vi har kommunalt avlopp och egen brunn. Kommunalt vatten finns framdraget med anslutningspunkt i tomtgräns, gjordes på 80-talet. Anslutningsavgiften för oss är 100 tkr, det beräknas i vår kommun på tomtstorlek (vår tomt är ca 3000 kvm). I detta ingår inte arbetet utan det är bara för att få koppla på sig. Grävning och rördragning fick vi för 5 år sen en offert på ca 50 tkr, lär vara ännu dyrare idag.
 
Men vi betalar inte ledningarna i gatan?
Precis, i ett verksamhetsområde är ledningarna i gatan det allmänna ledningsnätet, dvs det man ansluter sig till, och det är VA-huvudmannen som ansvarar för det.
VA-huvudmannen ansvarar för ledningarna fram till förbindelsepunkt (som ska ligga vid fastighetsgräns ) och fastighetsägaren ansvarar för ledningarna från förbindelsepunkt till hus.

I ett verksamhetsområde måste VA-huvudmannen ordna vattentjänster. Ett verksamhetsområde beslutar kommunen (dvs kommunfullmäktige) om efter att behovet av vattentjänster i områder har utretts.

Det är säkert behovet de håller på och kollar upp nu :)
 
Om hela området ska anslutas finns det två olika tillvägagångssätt:
Antingen bygger kommunen ut ledningar för vatten och avlopp (+ ev dagvatten) i gatan eller så har (eller ordnar) en samfällighetsförening eget ledningsnät som ansluts i en gemensamt anslutningspunkt till det allmänna (= kommunala) nätet.
Historiskt har det varit ganska vanligt att framförallt sommarstugeområden och andra områden med t ex samfälld väg har haft enskilt väg och anslutit i en gemensam punkt. Speciellt om man redan sedan tidigare har gemensamt vatten och /eller avlopp i området. En del ändringar i lagar och regler har medfört att det idag är vanligare att kommunen ansvara för (= tar över eller bygger nya) gemensamma ledningar i gatan. I det senare fallet betalas en anslutningsavgift, hur den beräknas ska framgå på kommunens hemsida. Om området ligger ocentralt eller om det är en längre sträcka till det kommunala nätet kan dock kommunen i det specifika fallet ta ut en extra hög avgift. Anläggningstaxan ska motsvara kostnaden för att dra fram ledningar. Den brukar bestå av fyra delar:
servis, förbindelsepunkt, antal lägenheter och tomtyta. Servis är vad det i genomsnitt kostar för kommunen att dra fram VA (dvs oftast billigare i kommuner med stor, tät bebyggelse än glesbyggda kommuner), förbindelsepunkt är mer en värdeökning för fastigheten, antal lägenheter är om det är en- eller tvåbostadshus och det sista är en avgift/m2 tomt (även om man inte har dagvatten). M2 avgiften brukar ha ett maxtak och om inte alla tre (vatten, avlopp och dagvatten) ingår görs ett avdrag. Tror vi betalade över 300' för flera år sedan för vatten och avlopp till stor tomt på landsbygden utanför tätort. Så det kan variera stort. Ett sätt kan vara att säljaren betalar anslutningsavgiften och du sedan betalar det i huspriset för att slippa osäkerheten. Men värdeökningen på huset är sannolikt större än själva anslutningsavgiften.
Sedan får du själv bekosta och ordna med att dra in ledningar från förbindelsepunkten till huset. Man brukar kunna komma överens om lämpligast placering av förbindelsepunkt (t ex så att man inte behöver spränga).
N. b. Om man har fullgott eget vatten kan man inte tvingas att ansluta sig, däremot är man skyldig att ansluta sig till avloppet. Oavsett om man kopplar in vatten eller ej kan man (vara tvungen att) betala själva anslutningsavgiften direkt.
Väldigt bra beskrivet. Måste bara inflika att jag hade eget vatten och sluten tank för avlopp och var ändå tvungen att koppla på bägge. Jag hade inget val att behålla mitt vatten tråkigt nog. Nu är det här som sagt glesbygd och sommarstuga men ganska irriterande att betala både vatten och avlopp året runt när jag endast nyttjar fastigheten maj-september och priset per månad är oavsett förbrukning..
 
Om hela området ska anslutas finns det två olika tillvägagångssätt:
Antingen bygger kommunen ut ledningar för vatten och avlopp (+ ev dagvatten) i gatan eller så har (eller ordnar) en samfällighetsförening eget ledningsnät som ansluts i en gemensamt anslutningspunkt till det allmänna (= kommunala) nätet.
Historiskt har det varit ganska vanligt att framförallt sommarstugeområden och andra områden med t ex samfälld väg har haft enskilt väg och anslutit i en gemensam punkt. Speciellt om man redan sedan tidigare har gemensamt vatten och /eller avlopp i området. En del ändringar i lagar och regler har medfört att det idag är vanligare att kommunen ansvara för (= tar över eller bygger nya) gemensamma ledningar i gatan. I det senare fallet betalas en anslutningsavgift, hur den beräknas ska framgå på kommunens hemsida. Om området ligger ocentralt eller om det är en längre sträcka till det kommunala nätet kan dock kommunen i det specifika fallet ta ut en extra hög avgift. Anläggningstaxan ska motsvara kostnaden för att dra fram ledningar. Den brukar bestå av fyra delar:
servis, förbindelsepunkt, antal lägenheter och tomtyta. Servis är vad det i genomsnitt kostar för kommunen att dra fram VA (dvs oftast billigare i kommuner med stor, tät bebyggelse än glesbyggda kommuner), förbindelsepunkt är mer en värdeökning för fastigheten, antal lägenheter är om det är en- eller tvåbostadshus och det sista är en avgift/m2 tomt (även om man inte har dagvatten). M2 avgiften brukar ha ett maxtak och om inte alla tre (vatten, avlopp och dagvatten) ingår görs ett avdrag. Tror vi betalade över 300' för flera år sedan för vatten och avlopp till stor tomt på landsbygden utanför tätort. Så det kan variera stort. Ett sätt kan vara att säljaren betalar anslutningsavgiften och du sedan betalar det i huspriset för att slippa osäkerheten. Men värdeökningen på huset är sannolikt större än själva anslutningsavgiften.
Sedan får du själv bekosta och ordna med att dra in ledningar från förbindelsepunkten till huset. Man brukar kunna komma överens om lämpligast placering av förbindelsepunkt (t ex så att man inte behöver spränga).
N. b. Om man har fullgott eget vatten kan man inte tvingas att ansluta sig, däremot är man skyldig att ansluta sig till avloppet. Oavsett om man kopplar in vatten eller ej kan man (vara tvungen att) betala själva anslutningsavgiften direkt.
tack! Det finns ett eget ledningsnät i samfälligheten, men frågan är om det är hållbart nog, ledningarna är gamla osv. Kommer de då bytas ut också?
På hemsidan står det såhär:
VA-taxa
Avgifter ur VA-taxan
AvgiftKronor
Servisavgift31 200
Förbindelsepunktsavgift41 600
Lägenhetsavgift20 800/lgh
Tomtyteavgift19,50/kvm

Samtliga priser är inklusive moms och följer konsumentprisindex med juni 2008 som basmånad.

Brukningsavgift​


Brukningsavgiften betalas av den som nyttjar de allmänna vattentjänsterna. Avgiften finansierar bland annat rening av spillvatten och produktionen av dricksvatten.
Kostnad = fast avgift* (kr/år) + brukningsavgift (kr/kubikmeter)

Fast avgift​


2 960 kr/år (* avser normal villa)

Kostnad för olika vattenmätare
VA5 Qn 2,5 är 2 960 kr (2 368 kr + moms. Villa/hus)
VA12 Qn 6 är 16 496 kr (13 197 kr + moms. Flerfamiljshus)
VA20 Qn 10 är 41 466 kr (33 173 kr + moms. Verksamheter/industrier)

Rörlig avgift​


27,44 kr/kubikmeter (varav 8,31 kr/kubikmeter för vatten och 19,13 kr/kubikmeter för spillvatten)

Dagvattenavgift
Är din fastighet ansluten till allmän dagvattenledning betalar du även en dagvattenavgift.
415 kr/år (upp till 2000 kvadratmeter tomtyta)
Alla priser inkl. moms

------
Är det där jag då kan räkna + grävning? Jag vet inte hur långt bort vi ligger från kommunala nätet, vi är inte glesbygd men i värsta fall kan vi nog ligga 4-5 km från de.
 
Väldigt bra beskrivet. Måste bara inflika att jag hade eget vatten och sluten tank för avlopp och var ändå tvungen att koppla på bägge. Jag hade inget val att behålla mitt vatten tråkigt nog. Nu är det här som sagt glesbygd och sommarstuga men ganska irriterande att betala både vatten och avlopp året runt när jag endast nyttjar fastigheten maj-september och priset per månad är oavsett förbrukning..
Man kan alltid bli tvungen att betala anslutningsavgiften (vilket också kan vara förmånligt att göra, priset lär inte minska i framtiden). Men om man kan visa att man har fullgott vatten kan de inte tvinga en att faktiskt koppla in sig. Vad som är fullgott kan man kanske ha olika åsikter om (grävd brunn eller någon form av problem med vatten från borrad brunn gissar jag diskvalificerar). En fast månadsavgift tror jag är ovanligt, men ibland kan det kanske vara den bästa lösningen. Det vanligaste är att man betalar efter förbrukning. Är man endast kopplad till avlopp mäts vattnet som man tar upp ur den egna brunnen.

VA-kollektivet (de som använder vatten och avlopp) ska stå för alla kostnader för systemet (utbyggnad, vattenverk, vattentorn, reningsverk, underhåll av ledningar etc.). Kostnader för vatten och avlopp får inte belasta skattebetalarna.
 
Väldigt bra beskrivet. Måste bara inflika att jag hade eget vatten och sluten tank för avlopp och var ändå tvungen att koppla på bägge. Jag hade inget val att behålla mitt vatten tråkigt nog. Nu är det här som sagt glesbygd och sommarstuga men ganska irriterande att betala både vatten och avlopp året runt när jag endast nyttjar fastigheten maj-september och priset per månad är oavsett förbrukning..
Man kan alltid bli tvungen att betala anslutningsavgiften (vilket också kan vara förmånligt att göra, priset lär inte minska i framtiden). Men om man kan visa att man har fullgott vatten kan de inte tvinga en att faktiskt koppla in sig. Vad som är fullgott kan man kanske ha olika åsikter om (grävd brunn eller någon form av problem med vatten från borrad brunn gissar jag diskvalificerar). En fast månadsavgift tror jag är ovanligt, men ibland kan det kanske vara den bästa lösningen. Det vanligaste är att man betalar efter förbrukning. Är man endast kopplad till avlopp mäts vattnet som man tar upp ur den egna brunnen.

VA-kollektivet (de som använder vatten och avlopp) ska stå för alla kostnader för systemet (utbyggnad, vattenverk, vattentorn, reningsverk, underhåll av ledningar etc.). Kostnader för vatten och avlopp får inte belasta skattebetalarna.
 
tack! Det finns ett eget ledningsnät i samfälligheten, men frågan är om det är hållbart nog, ledningarna är gamla osv. Kommer de då bytas ut också?
På hemsidan står det såhär:
VA-taxa
Avgifter ur VA-taxan
AvgiftKronor
Servisavgift31 200
Förbindelsepunktsavgift41 600
Lägenhetsavgift20 800/lgh
Tomtyteavgift19,50/kvm

Samtliga priser är inklusive moms och följer konsumentprisindex med juni 2008 som basmånad.

Brukningsavgift​


Brukningsavgiften betalas av den som nyttjar de allmänna vattentjänsterna. Avgiften finansierar bland annat rening av spillvatten och produktionen av dricksvatten.
Kostnad = fast avgift* (kr/år) + brukningsavgift (kr/kubikmeter)

Fast avgift​


2 960 kr/år (* avser normal villa)

Kostnad för olika vattenmätare
VA5 Qn 2,5 är 2 960 kr (2 368 kr + moms. Villa/hus)
VA12 Qn 6 är 16 496 kr (13 197 kr + moms. Flerfamiljshus)
VA20 Qn 10 är 41 466 kr (33 173 kr + moms. Verksamheter/industrier)

Rörlig avgift​


27,44 kr/kubikmeter (varav 8,31 kr/kubikmeter för vatten och 19,13 kr/kubikmeter för spillvatten)

Dagvattenavgift
Är din fastighet ansluten till allmän dagvattenledning betalar du även en dagvattenavgift.
415 kr/år (upp till 2000 kvadratmeter tomtyta)
Alla priser inkl. moms

------
Är det där jag då kan räkna + grävning? Jag vet inte hur långt bort vi ligger från kommunala nätet, vi är inte glesbygd men i värsta fall kan vi nog ligga 4-5 km från de.
Kommunen lär inspektera (eller be föreningen göra det) ledningsnätet och även räkna på kapacitet etc för att bedöma om de kan ta över ledningarna eller inte. Om de är i gott skick och har tillräcklig kapacitet så är ju det bra eftersom det minskar kostnaderna.

Om kommunen bygger ut eller tar över ledningarna kommer du att få betala (minst) 31 200+41 600+20 800 + 19,50*tomtstorlek. Om de inte bygger ut dagvatten (kanske inte troligt om tomterna är stora) lär du få en rabatt för det. Den borde framgå av Va-taxan. Men om området ligger långt från övrigt VA-område eller om det av någon annan anledning är extra dyrt att dra ut kan kommunen besluta om att ta ut en högre anslutningsavgift för just det här området.
Till detta kommer kostnaden för att få vatten etc på din egen tomt. Men om du idag är ansluten till samfällighetens system så har du kanske redan ledningar som går att använda även i fortsättningen?
 
Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus? Jag förstår att det beror på kommun, ledningar osv men mellan tummen och pekfinger. Pratar vi 50 000? 100 000? 500 000?
Om rör finns 3-4 km bort, betalar man då rören till huset själv?
Bor nämligen (hyr) i ett villaområde med eget vattenverk o det pratas om kommunalt vatten nu. De ska väl göra nån utredning men jag är nyfiken ändå på kostnad (lite pga om jag ska köpa huset, eller ge ett bud).
Inser att jag har läst slarvigt. Ni är alltså anslutna till ett (kommunalt) reningsverk? Och det handlar enbart om att få kommunalt vatten? Vattenledningar är mycket billigare än avloppsledningar att lägga. Frågan är om det kanske redan finns vattenledningar som inte används? Anslutningsavgift för endast en av vatten/avlopp/dagvatten blir betydligt billigare att ansluta än alla. Om föreningen vill ansluta till kommunalt vatten antar jag att det är något problem med vattenförsörjningen (vattnet räcker inte till alla, radon, järn etc) i området eller att en befintlig anläggning kräver kostsamma nyinvesteringar. Det innebär sannolikt att du blir tvungen att ansluta dig till vattnet.
Jag skulle rekommendera dig att prata med någon i samfällighetsföreningen och även i kommunen om hur man tänker och vad kostnaden kan bli. Om man precis har börjat prata om det kan det komma att dröja ganska många år innan det blir verklighet, processer med anslutning till kommunalt VA har en tendens att dra ut på tiden (med reservation att det i ert fall kan gå fortare om ni redan har kommunalt avlopp).
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
987
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: animalasia
·
Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 049
Senast: ufot
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp