Wintec allround ponny

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 133
J

Jeeves

Snabb fråga; Har köpt en Wintec allround 15" ( vanlig, ej CAIR ) och den levereras med rött koppjärn=vid men detta blir för smalt till vår B-ponny ( övervuxen shettis ) så butiken har erbjudit sig att sätta i ett vitt järn= extravid?.

Nu har jag bara i bakhuvudet att det bredaste som passar i 15" sadeln är det röda, alltså ponnysadeln ska levereras med det vidaste järnet? Någon som vet säkert (som kanske jobbar i butik eller själva har satt in ett vitt järn i Wintec allround 15" )?

Sv: Wintec allround ponny

Om du går in på deras australiensiska hemsida ser du att du kan ha alla koppjärn i modell 500 15"

Jag har varit där inne och snurrat, men är inte 500:an en CAIR modell:confused:

Precis som Fjordtokan säger, så finns dom med både cair och ullstoppning.

MEN vid nytillverkningen som nu sker kommer sadlarna enbart att finnas med cair.

Vad man ska tänka på med cair är att dom har "tunnare" bossor eftersom luften är mer tryckutjämnande än traditionell ullstoppning.

Därför blir bomvidden lite vidare än med ullstoppningen.

Så ligger man mellan 2 koppjärn men ullstoppning, passar oftast det mindre järnet perfekt.

Dessutom är modellerna 2000 och PRO i sej nästan ½ järn vidare än vad 500 modellerna är.

Men eftrsom jag själv har haft en 500 tycker jag att du har gjort ett bra köp då dom är mycket bekväma att rida i.
:bump::bump::bump:

Nu har vi varit iväg med både ponny o sadel till butiken och de bytte till det vita järnet. Sadeln sitter som en smäck nu faktiskt, bättre än vad jag trodde det skulle bli.

Ang luft i bossorna eller vanliga stoppade, så valde jag de senare p g a att garantin på cair var betydligt sämre plus att den var dyrare. Sen är det ju en ponnysadel, en shettis och han kommer ju enbart att bära lätta ryttare i sitt liv och då tycker jag att den där fördelande effekten av luft inte känns lika viktig. Tillpassningen av sadeln är däremot viktig.

Har aldrig ägt en syntetsadel förut men måste säga att till en ponny samt till ett barn så är den perfekt; lätt att bära, lätt för hästen samt mkt lättskött + ett hyfsat bra pris.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar sadel till mitt varmblod som har svängd, rund rygg med inte mycket till manke vilket verkar omöjligt men har fått ett...
Svar
2
· Visningar
1 654
Utrustning Har en shettis/welsh som jag har börjat leta sadel till, vilket har visat sig inte vara så lätt:crazy:. Den som väl ligger bäst hittills...
Svar
3
· Visningar
1 240
Senast: svea
·
H
Utrustning Jag är på sadeljakt och har fastnat för ett par stycken av Wintecs sadlar. Den ena är en Isabell Werth, ullstoppad. Den har legat på...
Svar
6
· Visningar
1 336
Senast: HallonDoft
·
C
Utrustning Jag lånar just nu en äldre wintec dressyr som funkar bra. Dock vill inte ägaren sälja sadeln så nu vill jag köpa en egen dressyrsadel...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Cosmic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka