Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag försöker hjälpa min granne att hitta sadlar som passar på hennes hästar, men det är tamej sjutton inte så lätt när man vill ha det perfekt, utan att det kostar en hel förmögenhet. (grannens önskemål)
Hästarna, som är mor och dotter (sv. vbl ridhäst, dvs halvblod) är jättebreda över ryggen och har visat sig behöva Extravida sadlar för att de ska ligga okej. Fram till nu är mamman riden i en normalvid Stübben, som ju alltså inte alls låg bra :crazy:. Och när jag nu blev engagerad i att hjälpa till med inridningen av dottern så har jag tagit tag i sadeltillpassningen....

Till frågan!

En av de sadlar som HAR passat i bomvidden är en Wintec cair. PÅ mamman ligger sadeln bra, så det blev en begagnad sådan till henne. Men dottern är ännu svårare...:smirk: Vi har idag testat ytterligare 4 sadlar, är nog uppe över 20 nu (fast jag begriiiper inte varför affärerna skickar med ägaren sadlar med normalbom när hon ber om vid-extravid :crazy: )
En ny cair-sadel hade hängt med från butiken och den HAR ju rätt bomvidd alltså. MEN, innan någon sitter i sadeln så blir det lite gungstolseffekt, dvs sadeln ligger an på mitten men kan gunga framåt och bakåt i sitt läge där. Den begagnade som köpter till mamman ligger likadant på dottern (mamman är inte lika rak i ryggen)ÄR luftstoppningen så bra att den jämnar ut även detta? :confused: Eller är det bara att inse att den sadeln aldrig kommer passa hästen och leta vidare?

Jag vet hur en sadel ska ligga för att ligga rätt (grannens make håller på att bli toookig på mig och mitt gnällande i detta ämne :angel: ), men luftsadlar har jag ingen erfarenhet av alls!
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Ju vidare järn - desto svängdare (är det ett ord?:D ) sadel, har jag fått lära mig om wintecarna. Det är kanske det som är problemet?
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Jag har en wintec isabell werth till min häst. Sadelutprovaren sa att den ska ligga an rätt ifrån början, alltså inte vippa. Därför tror jag att du får leta vidare till dottern i denna djungel av sadlar;)
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Tack för era svar!
DÅ får hon lämna tillbaka även den på måndag!
Och jakten går vidare.
Vi har en gaammal Lewa Comet som faktiskt ligger bra på henne, men den är så sliten att priset känns för högt. De har försökt pruta, den säljs på uppdrag, så de vet in teän om det går igenom.. Bättre än inget... Så kan man om inte annat leta vidare i lite mer lugn och ro...
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Enl försäljaren till Wintec/Bates sadlarna där jag precis köpt min så kan man inte prova ut en luftstoppad sadel utan att det sitter en ryttare i . Provade en Bates caprilli på min med extravid bom låg inte bra på gången men satt perfekt med ryttare i och hästen verkade mkt nöjd med den. Sen vet ju inte jag med säkerhet att det är sant som säljaren säger ,han är ju trots allt försäljare och vill ju såklart sälja men det är ju många sadelutprovare också .Det där med att bommen blir mer svängd är enl samma försäljare också en myt.
jag har iallafall bestämt mig för att behålla denna sadeln trots att den släppte något bak på stallgången men inte alls med ryttare.
Om den vickar fram och tillbaka är det kanske fel bomvidd?
Finns ju en Wintec Wide också om den är för smal.

.
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

.Det där med att bommen blir mer svängd är enl samma försäljare också en myt.

.

Det är inte en myt. Jag har haft en Wintec och själv sett hur de ändrar sig när man breddar dem.
// Linda
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Hur såg du det? OBS intresserad ej ironisk! Har precis fått hem min sadel och kan inte se någon skillnad på den med medium och x-vida koppjärnet i.Såg när han bytte och frågade då men som sagt han är ju försäljare.
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Sadel blev mer bananformad undertill.
Det blir så eftersom man ändrar sadeln fram men inte bak.
// Linda
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Problemet i det här fallet är att hästen som ska ha sadeln int eär inriden, så vi KAN INTE prova den med ryttare...
Men den ligger verkligen som en gungstol utan ryttare.

Cad försäljare säjer får man ibland ta med en nypa salt, därför söker jag fler erfarenheter!
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Vet inte vad du tycker om bomfria sadlar annars skulle jag rekommendera det:) Då slipper du också problemet med att hitta ny sadel när hon börjar muskla sig:)
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Det är inte jag som ska ha sadeln utan min granne.
Och det är med stooor övertalning jag har fått henne att ens tänka tanken att prova sadel i syntetmaterial... Att de dessutom är luftstoppade gör henne ännu mer fundersam. Jag tror inte ens att hon skulle tänka tanken på bomfri sadel - själv har jag ingen aning om hur dessa ser ut eller fungerar.
Hästen ifråga är för övrigt ganska fet just nu och dessutom färdigvuxen. HOn kommer gå ner lite i hull och gå upp lite muskulärt, jag tror det blir ganska likvärdigt i slutänden.
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Hur ligger sadeln när hästen rör sig?
En del hästar svankar lite när de står stilla men höjer ryggen vid rörelse. I sådana lägen får de ett annat sadelläge vid gång än stillastående.
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Med tanke på att hästen är rak i ryggen när den står stilla, så att sadeln bara ligger an på mitten, så blir det nog inte bättre OM hon skulle höja ryggen vid rörelse... Vi har hittills inte hittat nån sadel som varit tillräckligt bra på stillastående häst, så ingen är testad vid longering.
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Sadelns passform beror ju BÅDE på bommen och på hur bossorna är sydda. Jag har tre olika Wintec: close contact/hopp, dressyr 500 och Wide. Utav dessa är hoppsadelns anläggningsyta mest böjd, följt av dressyren och rakast är Widen. Jag vet att Isabell dressyr är rakare än de andra dressyrsadlarna. Den enda som jag INTE kan säga ngt om är all-rounden. Widen är underbar till breda hästar, förutsatt att ryggen är vid även längre bak. De passar inte bra till hästar med kraftig bog och manke, men som är mer 'takformiga' längre bak i sadelläget, utan de ska vara platta i ryggen (sett bakifrån) hela vägen.
Enligt min erfarenhet jämnar luftstoppningen ut SMÅ skillnader som blir då hästens ryggmuskler arbetar, förutsatt att sadeln från början har en acceptabel passform. Jag tycker också att hästar i allmänhet har större tolerans mot en ngt för böjd bom än en ngt för rak, vilket jag tycker är ganska logiskt med tanke på att ryggraden svingar nedåt (blir mer svankig) när tyngden av dess bål och ryttaren är som störst (tex varje diagonal landning i trav), och uppåt (blir rakare) då tyngden är som minst (tex varje svävmoment). En för rak sadel SER gärna ut att ligga bra (åtminstone stilla), men kommer att brygga då ryttaren belastar den som hårdast.
Men om sadeln släpper mycket baktill, tror jag inte att luftstoppningen kan jämna ut detta. Bossorna är trots allt rätt så formfasta. Har du provat att ändra bomvidden? Det är förvånansvärt vilken otrolig skillnad i den totala passformen några få graders viddskillnad kan göra! Ibland inte alls den man förväntat sig...
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

Men om sadeln släpper mycket baktill, tror jag inte att luftstoppningen kan jämna ut detta. Bossorna är trots allt rätt så formfasta. Har du provat att ändra bomvidden? Det är förvånansvärt vilken otrolig skillnad i den totala passformen några få graders viddskillnad kan göra! Ibland inte alls den man förväntat sig...
TACK för ett utförligt svar!
Sadeln släpper egentligen både något framtill och lite mer baktill. Bomvidden - som jag inte provat att ändra eftersom jag inte har nån aning om hur man gör :angel: - upplever jag att den är nära nog perfekt, men ändå ligger sadeln inte bra. :crazy: Nej, min upplevelse är att jag inte tror att bossorna ska ändra sig SÅ mycket att det blir bra. Men jag har ju ingen erfarenhet av luften, som sagt. Jag tror för övrigt att hon lämnade tillbaka den sadeln igår, har inte pratat med henne sen dess.
 
Sv: Wintec Cair - hur funkar luftstoppningen?

wintec är ju för böjd för många hästar...

Isabellen är lite rakare, men annars är det inget jag skulle chansa på. Griffin? De är rakare, och riktigt vettiga sadlar. På den rake i stallet ligger jacson bra, och det är ju också helt ok sadel för pengarna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
1 917
Senast: Maoam
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 653
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 163
Senast: Emiro
·
Utrustning hur är wintec cair i passformen? Letar ny sadel o ser ofta dessa sadlar ute till bra begagnat pris. har dock ingen aning om hur de är i...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp