Wintec Cair- kan man fylla luft?

Shibalina

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, kan man fylla på luft? Och hur och var gör man isf det? Och vad kostar sånt?

Haft min länge och nu har en del luft försvunnit...

Sv: Wintec Cair- kan man fylla luft?

Har den läckt ut luft så är det förmodligen en skada på den. Kontakta din återförsäljare så får du säkert hjälp :)

Hej! Cair-putorna är helt slutna och förseglade, så de kan inte läcka luft om det inte är punka. Däremot kan själva materialet i sadeln förändras med tiden. Det finns speciella inlägg som en sadelmakare kan stoppa i sadeln för att kompensera för detta, eller så kan man byta ut putorna mot nya.

Tack båda för svar! Jag kan inte se några skador och båda putorna verkar något plattare än den betydligt nyare Wintec Cair'en som jag också har. Borde ju inte bli punka på båda samtidigt, liksom...Det är bara genom en jämförelse mellan den nya och den gamla som jag upptäckt detta. Kanske de bara ändrat form då? Ska jämföra de båda lite närmare.

Ser ut som att luftputorna är intakta men att de bytt form och då blivit något tunnare och mer utflutna och liksom fått större anläggningsyta med tiden. Är dt normalt att de gör så? Hästen har inga problem av sadeln. Och rejäl ryggkanal finns så då är det kanske bara att fortsätta använda den eller?

jag vet att min äldsta cair är mjukare (mindre luft) än de nyare, men bara tyckt tat den varit bättre.
vet j om det var mindre luft förr eller om det lbivit mindre luft (me ryta?). Men om du INTe vill ha dte så så kontakta åf och be dme fixa. dt eär la rät tlång garanti?

jag var inne me dmin sadel, bomkonstuktionen hade gått sönder, hade haft den i nästan 10 år och ingen garantikvitto kvar (bortslarvat) men de skicka ner den till danmark där den bytte sut invändigt och sne fick jag tillbaka den, helt kostnadfritt!!! :bow:

jag stjäl din tråd och lägge rin en annan fundering: kan man byta luftstoppning mot ullstoppning? o va dkostar det??? jag älskar min IW och den passar hästen men denna häst trivs inte med luftstoppning :cry:
bästa vor eju att byta med ngn som har ullstoppade menverkar vara få som har, men vist finns det!??? jag vet att jag först provade en ullstoppad isabell werth, (innan den modellen egentligen kommit itll sverige)

Klart du kan byta ut dina luftpaneler mot ull. Det är bara att ringa närmsta sadelmakare och fråga.

Priserna kan variera en del, men räkna med 1000 kronor iaf, kan dock bli mer.

Aha, den jag har som det är "mindre" luft i är också äldre än min nyare med "mer" luft i. Där finns kanske förklaringen...

jag var inne me dmin sadel, bomkonstuktionen hade gått sönder, hade haft den i nästan 10 år och ingen garantikvitto kvar (bortslarvat) men de skicka ner den till danmark där den bytte sut invändigt och sne fick jag tillbaka den, helt kostnadfritt!!!
Vilken fin service!

Jag hoppas att det är okej att jag spinner vidare på din tråd!

Jag ska ha en hoppsadel till min häst och har funderat på en luftstoppad i och med att min häst inte kan ha "normalstoppad" på sin vänstra sida p.g.a. gammal skada, det buktar upp där på hans rygg.
har en dressyrsadel gjord efter honom så det funkar ju men att börja fixa och dona med en ny "vanlig" sadel o.s.v. tappa ut stoppning o allt känns överdrivet när det finns dels syntet och med luft!
fast jag kanske gör det här enklare än vad det är? jag fattar ju att jag inte ska trixa med det själv men i mitt huvud verkar det otroligt mycket enklare att reglera om det är luftstoppning?

Wintecs går inte att reglera. Då får du köpa en sadel med Flair-systemet (WOW-sadel, Crown eller annan som de låtit installera Flair-stoppning på).

Flair har två kammare fram (en på var sida) och likadant bak, den kan man pumpa om själv (med dyr specialpump eller billigare fotbollspump).

Om den inte är lika över ryggen så ska du ha Flair och inte Cair eftersom du inte kan pumpa en cair individuellt. Men Flair är det optimala på oliksidiga ryggar.

Ett smidigare alternativ är Flairs luftpad som gör att du kan använda vilken sadel du vill men ändå kan få alla fördelar med luft. Jag har en sådan sedan ett par år tillbaka och är supernöjd!! (har tidigare haft flair i sadeln men hittade ingen när jag behövde köpa en bredare sadel).

Till TS: Alla luftsystem läcker med tiden även om det inte är punktering. Det är aldrig helt tätt. Se tex på badbollar som har varit uppblåsta en längre tid. Har man sedan haft för mkt luft i från början så ökar det benägenheten för att det ska börja läcka även om man inte har en punktering i egentlig mening.

Ja, det är sant. Har inga problem med sadeln som fortfarande ligger bra på hästen, men det gäller nog att hålla noggrann koll på putorna så att de inte blir för tunna helt enkelt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 344
Senast: soom
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 255
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 337
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma