Wintec+fullblod?

Fille

Trådstartare
Hejsan! Jag har ett fullblod som är ganska kort i ryggen. Just nu har jag en gammal kloster shöndal som har kilbossor, men en vän till mig rekomenderade rundbossor på min nya sadel eftersom sadlar med rundbossor oftast passar bättre på hästar med korta ryggar. Han har även lite svängd rygg och är lite överbyggd bak. Har även lite manke (ej extrem)
Är det ngn som haft wintec på sitt fullblod? Var på en hästaffär idag o dom sa att wintec satt bra på hästar med kort rygg. När jag kom till stallet så testade jag en wintec dressyr, den utan mocka. Jag la den ca 2-3 fingrar bakom gobbladet och jag tyckte inte den låg bakom sista revbenet. Så tror ej dom är för långa, men är ej helt säker. Ska troligen ta ut en jag känner som är väldigt duktig på sadlar som ska kolla lite.

skriv era erfarenheter om Wintec, positiva o negativa. Vill höra allt om Wintec!

Tack/ Fille

Sv: Wintec+fullblod?

Jag har en wintec av dressyrmodell till min C-ponny. Han har rätt hog manke och kort rygg, och den passar honom bra. Jag tycker att sadeln är skön, och det är bra kvalité på den. Det är vad jag tycker om den :)

ja ja tycker oxå wintec är sköna.. men vissa säger ju att wintec inte passar på hästar med "svankrygg" alltså, min är ju som sagt överbygd bak. En jag säger tror att wintecsadlarna och övriga sadlar med kilbossor inte ligger spec bra.. Så hon tycker ja ska köpa tex appaloosa. och visst, ja tycker appaloosorna är sköna, men wintec sadlarna är ngt billigare.. men ja vill att sadeln jag köper ska ligga bra på min häst lixom..

jag har inga bra erfarenheter av Wintec. de är för lätta, ligger inte still... men jag vet att många har bra erfarenheter av dem. rent spontant skulle jag gissa att de inte ligger bra på fullblod som ofta har hööööga mankar, men din har tydligen inte så mycket manke, så kanske det funkar.

Om du har en häst som är bred så blir en Wintec med utbytbara järn mer och mer böjd för varje bredare vidd du stoppar dit.

Är hästen däremot så pass smal att du behöver normal eller smalare så är sadeln relativt rak.

Men har du möjlighet att få låna en Wintec och den passar har du fått en mycket bra och slitstark sadel

Personligen så har jag använt Wintecsadlar sen mitten av 80-talet...

ja han har ju ganska hög manke men som sagt ingen extrem.. en som jag känner tror att typ appaloosa skulle passa bättre eftersom det är rundbossor på dom..

Min Lippa har ca 8 cm hög och mycket bred manke, och hon kunde ha Wintec tills hon nu har breddat ur sej ur alla deras järn.

Däremot kunde inte mitt fullblod ha den gamla sortens Wintec, men han hade i gengäld ca 12 cm hög och smal manke.

Så har ditt fullblod inte någon extremt hög manke tycker jag du ska pröva med en Wintec innan du prövar en Appaloosa....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 476
Senast: Ace
·
Utrustning Har fastnat i sadeldjungeln... Har en häst med väldigt rak rygg, nästan lite överbyggd.. behöver vid/33 i bom men ska även ta rätt...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: Ace
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 863
Senast: Debsie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka