Sv: Wintec Isabel Cair sadeln (dressyr)
Såhär ser en Bates Maestro ut (sökte på Google) har tyvärr inga egna bilder att komma med just nu:
Och som ett litet tillägg kan jag säga att jag har köpt 2 st sadlar som jag sett beg. på annons och det funkar superbra

. Oftast sjunker de ju ett par tusenlappar bara i andrahandsvärde, de behöver ju inte ens vara använda för o göra det. Om man köper dom på öppet köp, får man ju ändå möjlighet att testa dom ordentligt så att de passar, man hinner kanske be en sadelmakare kolla dom etc. Jag har kollat o jämfört med lite sadlar i ridsportbutiken, men där tar även butiken ut 10% provision på sadlarna som säljs så de är ju i regel ett par hundralappar (om det är billigare sadlar) dyrare , o i vissa fall även någon tusenlapp dyrare.
Jag har i alla fall haft tur, köpte en Olympic Jessica på annons, den var 1 år gammal men väldigt sparsamt använd då hon som hade sadeln mest hoppade och det var också anledningen till varför den skulle säljas. Gav 5400:- för den, nypriset ligger på ca 10-11 000:-
Sen köpte jag Bates Maestron då för 6500:- och har hittat att den kostar runt 10-11´
utan Cair och runt 15´ med Cair (min har Cair) . Den var också välvårdad utan några som helst skavanker, ca 2 år.
Nu har jag i dagarna köpt en hoppsadel, en Stübben Artus CS hopp för 6000:-
och den är max 2 år , men använd på sin höjd 1 år. Dock köpt av bekant.
Den behöver nu putsas lite på, men när jag "dammat av den" kommer den bli som ny igen, inga skavanker eller märken. Dock köpt av en bekant. Nypriset är 11-12 000:-