Wintec Isabel Cair sadeln (dressyr)

Sv: Wintec Isabel Cair sadeln (dressyr)

dom är ngt rakare i sin bom än dom övriga wintecmodellerna.

dock så har jag testat den både på mitt halvblod, min travare, min dåvarande frieser och min arab och luggit trevligt på samtliga (fått ändra bomvidden dock) har nog inte vart med om många sadlar som faktiskt var rätt lätt att tillpassa, som den.

Dock så har jag sett en likadan sadel på en annan häst som den ej passade på. Då låg den lite mkt i luften. (hästen va nordsvenskkorsning)

Tack..!!!! hur är den för höga mankar? har den så mycket cut back som det ser ut?

den passar utmärkt till höga mankar iallafall, har bra cutback.

Vad kostar en sådan??
Är sugen på en dressyr sadel för jag ska börja tävla lite mer dressyr o fälttävland nu!!!

Jag tycker den är väldigt rak, mkt rakare än övriga. Förmodligen pga att kilbossorna går ut ganska mkt och är "platta". Så den passar bäst hästar med rak rygg, åtminstone i dom normala vidderna.

Tack alla som svarat! Bossorna är ju "ledade" då de är luft trycks baserade, så kanske det gör att den inte är fullt så "rak" som en rak bom sadel med annan stoppning eller...??? har kollat lite på ritningen hur den rör sig i och med detta och fick det intrycket....

ang. hög manke - tack Stilett, då var det som jag trodde var inte säker bara...

Kostar ca 17.000 vill jag minnas....:eek:

tack igen!

Nä inte Wintec!!! :eek: Det är Bates som kostar runt 17' :D

Har du klämt på lufsadlarna? Dom är ganska fasta, så jag tror inte att luften flyttar så himla mkt på sig faktisk. Det skulle ju innebära att dte var omöjligt att ge vikthjälper etc om den flyttades omkring hela tiden. Så är din häst ganska svängd i ryggen ska du nog kolla på andra sadlar/modeller.

Centaur skrev:
Nä inte Wintec!!! :eek: Det är Bates som kostar runt 17' :D

Har du klämt på lufsadlarna? Dom är ganska fasta, så jag tror inte att luften flyttar så himla mkt på sig faktisk. Det skulle ju innebära att dte var omöjligt att ge vikthjälper etc om den flyttades omkring hela tiden. Så är din häst ganska svängd i ryggen ska du nog kolla på andra sadlar/modeller.

F-n det är ju Bates jag menar! skit! skrev fel!
Nix har inte klämt... tittade bara på ritade schemat de hade hur sadeln rörde sig med hästen ioch med den delade bossan...

han är inte särskilt svängd i ryggen, snarare ganska rak, men han har kort rygg, så ej spikrak.... Manken är som ett hus...
Jag är bara nyfiken, har inte tänkt köpa ngt för 17.000 men vill veta ändå!!!! :o

Det finns en till salu för ca 10' såg jag.... ;)

Kolla på annonserna här!

Centaur skrev:
Det finns en till salu för ca 10' såg jag.... ;)

Kolla på annonserna här!

Men nu när jag klantat mig och frågat efter Wintec när det var Bates....är ovanstående svar jag fått från dig och Stilett fortfarande sanna? :bow:

PS! Köper inte outprovad sadel på annons.. tyvärr... ;)

Wintec e syntet o Bates e läder så modellen i sig skiljer väl inte, bara materialet.

Jag har en Bates Maestro, det är en lädersadel med Cair i.
Jag tror inte det finns så många exmemplar av dom i Sverige, de är inte lika vanliga som Isabellen. Jag är inte riktigt säker på om det går och byta koppjärn i de heller. Jag såg annonsen på min sadel här på buke, den var ca 2 år gammal, har väll haft den lite mer en ett halvår nu ? Jag gav 6500:- för den (prutade ner en tusenlapp..) och har inte hittat prisuppg. i Sverige med de Maestro med Cair , men utomlands omvandlat till svenska kr kostar de ca 15 000:- fick jag fram, i Sverige gick en Maestro utan Cair på nåt på 10-11.000 nånting sånt tror jag.

Använder sadeln till mitt hbl , vet inte , hon är ju inte jätte svängd o inte rak heller tycker jag. Har rätt mkt manke. Hade en Olympic Jessica till henne förutom men den växte hon ur. Kan ordna en bild på hästen uppställd om du vill.

Tycker i af Maestron har hyfsad kvalité på lädret!
Samt är väldigt bekväm och jätteskön och rida i, rena soffan ;) .
Jag upplever att jag får lite stöd i den, utan att bli låst i den.

Såhär ser en Bates Maestro ut (sökte på Google) har tyvärr inga egna bilder att komma med just nu:
saddle_bates_maestro_leather.jpg

Och som ett litet tillägg kan jag säga att jag har köpt 2 st sadlar som jag sett beg. på annons och det funkar superbra :). Oftast sjunker de ju ett par tusenlappar bara i andrahandsvärde, de behöver ju inte ens vara använda för o göra det. Om man köper dom på öppet köp, får man ju ändå möjlighet att testa dom ordentligt så att de passar, man hinner kanske be en sadelmakare kolla dom etc. Jag har kollat o jämfört med lite sadlar i ridsportbutiken, men där tar även butiken ut 10% provision på sadlarna som säljs så de är ju i regel ett par hundralappar (om det är billigare sadlar) dyrare , o i vissa fall även någon tusenlapp dyrare.

Jag har i alla fall haft tur, köpte en Olympic Jessica på annons, den var 1 år gammal men väldigt sparsamt använd då hon som hade sadeln mest hoppade och det var också anledningen till varför den skulle säljas. Gav 5400:- för den, nypriset ligger på ca 10-11 000:-

Sen köpte jag Bates Maestron då för 6500:- och har hittat att den kostar runt 10-11´
utan Cair och runt 15´ med Cair (min har Cair) . Den var också välvårdad utan några som helst skavanker, ca 2 år.

Nu har jag i dagarna köpt en hoppsadel, en Stübben Artus CS hopp för 6000:-
och den är max 2 år , men använd på sin höjd 1 år. Dock köpt av bekant.
Den behöver nu putsas lite på, men när jag "dammat av den" kommer den bli som ny igen, inga skavanker eller märken. Dock köpt av en bekant. Nypriset är 11-12 000:-

Senast ändrad:

jag har moccasyntetmodellen, kostar runt 8000-10.000 ny tror jag.
(beroende på vart man köper den) och det är den jag skrivit om ovan. Jag skulle dock tippa att bates sadeln är i samma utförande fast i lädermaterial. Jag vill dock ha det material jag har. den är sval på sommaren, varm på vintern och det känns som man har gele-känsla i hela sadeln. Väldigt mjukt och skön. Aldrig några skavsår. Och jättebra om man vill rida i knäskodda ridbyxor iochmed att det är moccamaterial i sadeln så sitter man behagligt. Sadeln tillför även förbättringar till sitsen. alla som provridit i den (i min alltså) har faktiskt köpt en sådan sadel (såvida den passat hästen) och alla vart nöjda.

vill även påpeka att det inte är rent syntetmateral på wintec isabell werth och tex en wintec 500 sadel som finns i olika modeller. Moccamaterialet gör att sadeln INTE blir hal.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en bates isabell.

Har haft den på flertalet hästar och den har legat bra på alla som haft någorlunda rag rygg. Den låg inte lika bra på halvblodet med lite mer svänd rygg, hon tyckte inte alls om den.

Annars är den superskön att rida i, hjälper till med en bra sits och har bra stöd, men inte för mkt.

Kan inget annat än rekomendera den!

Utomhusdressyr047.jpg

Sadel009.jpg

Hej och Tack för fina bilder! Där ser man ju verkligen bra både hur den ser ut och är byggd. tusen tack!:bow:

Det gäller för båda syntet och läder-versionen. Men bara för Isabellen då, övriga Wintec är inte så raka.

Har bara sittit i den på bock, men kan tänka mig att man sitter som fastlimmad när man rider. :D
För att vara syntetsadel så är den verkligen i en klass för sig!

En fördel med Wintec´s är att de har utbytbara koppjärn.
Himla bra om hästen går upp/ner i vikt eller musklar om sig.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Jag fattas en av dessa skydd på sadeln. Den som skyddar kåpan från spännena på gjorden. Kan inte det officiella namnet så det är svårt...
Svar
4
· Visningar
332
Senast: VincentM
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
988
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka