Wintec Isabel Cair sadeln (dressyr)

Sv: Wintec Isabel Cair sadeln (dressyr)

absolut.

jag gillar inte andra syntet så jätteskarpt.
men denna gillar jag hur mkt som heslt.
såpass mkt så jag köpte en likadan fast i hopp (samma material)

jag har en isabell.Min häst ÄLSKAR sin sadel. det finns "inlägg" som man kan lägga in så bommen blir mera svängd.Fast det kan man inte göra själv. Men möjligheten finns! bra sadel till bra pris.

mackan skrev:
Vilken typ av hästar passar den????? :bow:

Den är rak och har rätt stora kilbossar tyvärr. Provade den och Bates isabell och de var mycket sköna att sitta i (i affären.) Tyvärr inget för min överbyggda häst. Hon kan inte ha så stora kilbossar. Vanliga bates dressyr passade dock (mindre bossar) men jag köpte in den, den var inte lika skön.

Ett av min fullblod var nästan rak övriga överbyggda i varierande grad.

Isabellen kräver nog ganska rak rygg. Tyvärr, för man satt så bra i den, det var pga att jag hört det som jag provade. Skulle gärna köpa en om den passade.

Senast ändrad av en moderator:

Tack igen alla som svarat! Jätte bra utförliga kommentarer och beskrivningar....

Min häst är inte överbyggd har mega manke, men dock så är inte ryggen TOTALT rak, då den är kort, och därmed tar korset vid ganska snart vid ländryggen om man säger så. :D

Jag har tidigare fått tips om att Prestige, Butet och Albion skulle passa honom, även Kieffer. undrar om det utifrån detta ens finns en sportslig att denna sadel skulle passa honom. (Pratar om Bates nu)

Jag tycker dte låter skumt att någon sagt Prestige Och Albion.... Albion är väldigt raka, även Kieffer.. Prestige är mer svängd och har även rundbossor.

Det var ett par modeller av Prestige som tydligen var möjliga att passa i och med manken i beräkning också. Min häst är något mellan rak och något svängd, därav fick jag även tipset att Albion möjligtvis kunde vara FÖR rak, och att därmed ett par modeller Prestige möjligen kunde passa... Även Frank Baines var ett förslag.

jag shoppar ju inte sadel på allvar just nu, är bara nyfiken på Isabellen. Jag åker till utprovare när det blir dax, men under tiden är det ju bra att skaffa sig lite "susning" om vad som MÖJLIGTVIS kan vara värt att titta på. gillar att ha en susning och inte bara lita blint på utprovare....:D

Ja prestige är en av få sadlar som har tillräckligt höjd i framvalvet för min hästs jättemanke, som dessutom är lååång.....

Albion var också bra mht manken, men alldeles för rak. Kieffer ska du nog glömma om ryggen är kort, då dom flesta har väldigt utstickande kilbossor.

aha, du har också en hööög och lååång :D

Jag har en kieffer i dagsläget och den ligger väldigt bra på honom.... inga utstickande kilbossor där. han är inte vrål kort (1.70 hög) - men kortare än de flesta halvblod i samma storlek - han är ju xx:is :D

Centaur skrev:
Ja prestige är en av få sadlar som har tillräckligt höjd i framvalvet för min hästs jättemanke, som dessutom är lååång.....

Albion var också bra mht manken, men alldeles för rak. Kieffer ska du nog glömma om ryggen är kort, då dom flesta har väldigt utstickande kilbossor.

Kieffer ligger bra på min, är inte alls för rak och inte för lång. Korta bossar tycker jag, jämfört med isabelllen och tex Morris & Nolan.

Så med Mackans beskrivning bör Kieffer fungera bra.

Centaur skrev:
Okej, men i såna fall skulle nog en isabell kunne passa! :)

Nej, de har betydligt större och längre kilbossor.Inte alls samma sak.

oopsie skrev:
Kieffer ligger bra på min, är inte alls för rak och inte för lång. Korta bossar tycker jag, jämfört med isabelllen och tex Morris & Nolan.

Så med Mackans beskrivning bör Kieffer fungera bra.

Tack!!
Ja Kieffer brukar ju ligga bra på många blodisar, och gör så med min också... dock är jag ute efter alternativ, och vill som sagt förkovra mig lite över möjligheterna så jag vet vad utprovaren pratar om sedan, och vart jag ska börja.....

Tack även Centaur för senaste kommentar ang. hästens rygg och Isabellens möjlighet!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Jag fattas en av dessa skydd på sadeln. Den som skyddar kåpan från spännena på gjorden. Kan inte det officiella namnet så det är svårt...
Svar
4
· Visningar
332
Senast: VincentM
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
988
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål