Wintec sadelgjord

Sv: Wintec sadelgjord

Jag har en och är super nöjd :) har en anatomisk luftstoppad dressyr gjord!! Lättskött och hästen gillar den!!!

Guds gåva till hästen :-) Alla hästar runt mig som fått prova en cairgjord har hittills blivit mer nöjda, både gällande rörelse och en lättnad för de som tidigare tyckt att sadelgjordar är blä.

Det är dock skillnad på dem som man bör tänka på. Gamla modellen i Wintec är mjukare än nya men samtidigt är gamla modellen ngt bredare på smalaste stället. Bates är tjockare och ngt hårdare med sitt skinn, så har man en häst med stora rörelser och som samtidigt är trång i armhålan så kan de bli klämda om de har ett framskjutet sadelgjordsläge, då är Wintec att föredra.

Endast en häst har fått skav av dessa gjordar, men då byttes bara till annan modell av cair och så var problemet löst så man får prova sig fram för att hitta rätt till individen. Man bör även ta ca 10cm längre cairgjordar än man har i vanliga för att det ska passa längdmässigt.

Har alla modeller och många olika längder och alla har alltid suttit på plats.

Senast ändrad:

Kl

Jag har den nya wintecen, dressyrgjord. Hästen är väldigt nöjd & då är matte nöjd. ( Skulle du till S- ritten? Jag kan ta med så du får klämma & känna om du vill??)

Har den gamla modellen och är väldigt nöjd med den. Hästen gillar den och så är det otroligt lättskött.

Min häst tycker väldigt bra om gjorden med cair! Han slutade "studsa" med bakbenen i galoppen när jag bytte till Wintec cair gjorden.

Nackdelen är att på min sadel (allroundsadel med korta stroppar) behöver jag använda ett hål på gjorden som gör att stropparna som själva spännena sitter på hamnar ovanför undre kåpan, men själva gjorden/övre kanten på gjorden hamnar under kåpan. Har snäll support på backen som hjälper mig att rätta till det, eller får hoppa av och fixa när jag dragit gjorden färdigt.

Gällande pris så är den inte billig, men man kan ha tur att hitta den till riktigt bra pris begagnat ;)

Min gjord är i syntetmaterial och det är väldigt lättskött, bara att spola av, och hästen trivs med det också. Ingen tendens till skav etc.

Tack för svaren.
Jag köpte en lång till min sadel med korta stroppar.
Tycker att den verkar ok men ville veta lite mer. Nu har jag bara använt den några få gånger o hästen har inte visat något annorlunda.
Har letat efter en lättskött gjord med ring som sitter fast ordentligt.
Bra att det är en vettig investering.

Det där är Wintecs nya cairvariant. Den är ngt fastare i materialet än den gamla modellen men samtidigt ngt smalare på bredden. Du behöver ha ca 10cm längre på alla cair modellerna än i vanliga.

Ja gjorden är så pass mycket tjockare än vanliga att 5cm på båda sidorna ofta är välbehövligt :).

Då är jag med :)

Den nya var ju billigare än den svängda. Det gör ju inget, men känns lite sådär att lägga 1200 kr på en sadelgjord :meh:

Ja det är lite väl dyrt för lite luft :p, hade velat ha en cair till hästen men det blir till att bygga upp budgeten lite till för att man ska ha råd med en sån :p. Har en Winter pro elastic, och den är helt ok. Smal och helt rak men den är helt elastisk och följer hästen väldigt fint.

Jag har inte den, men sadelutprovaren använde den till min häst. Normalt sätt så är hon jätte kinkig när man spänner gjorden. Går runt och bits. Med wintec stod hon helt stilla och nickade lite med huvudet!

Så när ekonomin finns ska jag köpa en sån! :)

har beställe en Bates Cair Hoppgjord (magplatta) tog 125cm, vilket min häst brukar ha. 130cm gjord är förlång.
Den borde väl passa?
Hoppas!! :)

Risken är att den är för kort.
Min har 110 i vanliga gjordar men 120 i cair.

Jag använder wintec cair gjordarna till mitt sto, hon har sadeltvång och blev mycket bättre med dessa gjordar!

Bara använt min ett par gånger men upplever bara positiva saker med den . Min brukar tjuta lite när jag spänner den men med den bryr han sig inte

Fick hem min Bates magplattegjord idag, samma storlek som vanliga gjorden. Den passade :) :)

Gillar hur den ligger mot hästen, positionen förhållande till armbåge och framben! :)

wpid-20140109_132155.jpg

// Niikon92

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: Rosett
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 406
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 895
Senast: Görel
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?