Wintec sadelgjords-stroppar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kockan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 250
K

Kockan

Hur håller era? Jag har nyligen köpt en beg. jättefin wintec, men ena stroppen på "drag-sidan" har en spricka. Ej i nylånkärnan utan mest utanpå. Om jag ska byta den var det en som tyckte jag skulle sätta läder-stroppar på den sidan, för att de håller bättre när man drar gjorden där.
Hur har era hållt?

Sv: Wintec sadelgjords-stroppar

På min wintec, som är ca 4 år gammal, har stropparna gått sönder. Men det är bara yttersta "plastlagret" som spricker. Min sadel har använts minst 3-4 gånger i veckan de sista tre åren och det blir ju att man använder samma hål alltid på stropparna. Så det är kanske inte så konstigt egentligen om de slits.
Jag hade definitivt satt läderstroppar på min sadel om jag hade bytt. Tror att de håller bättre. Om inte så är de inte så stela som syntetstropparna. Det är dessutom billigare att få ditsatt läderstroppar eftersom nya syntetstroppar från wintec är ganska dyra. Har en bekant som bytt stroppar i sin wintec och där kostade det lika mycket att byta fyra stroppar till läderstroppar, som att byta en till syntetstropp.

Wintecs syntet-stroppar kostar 75 kr där jag handlar, men sen ska de ju sättas dit också.
Har för mig att sist jag bytte stroppar på en lädersadel betalade jag 75 kr per stropp inkl läder och arbete. Det kanske då även blir billigare att byta till läder-stroppar?

Jag har/har haft både gamla och nyare Wintec.
Då stropparna har spruckit har jag helt enkelt klippt den "plasten" och använt enbart nylonkärnan.
Personligen tycker jag att det är lika bra, om inte mycket bättre, än att bekosta nya läderstroppar.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 697
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka