Wintec sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare majabergman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 211
M

majabergman

Hur mycket mer svängd blir Wintec sadlarna om man byter till ett annat koppjärn?

Sv: Wintec sadlar

kl

Har någon bilder på en sån här sadel med olika järn i?

Har för mig att nån sa att med det smalaste järnet i så var den rak, och med det vidaste så var den ganska svängd? :confused:

Ligger man på gränsen vad som passar eller inte, kan faktiskt ett byta av järn til en storlek större göra att sadeln inte längre passar...

Har själv råkat ut för det...

Blått och sen rött järn fungerade perfekt, men när hästen sen behövde det vita blev sadeln för böjd i formen så det fungerade bara inte då den låg och vägde fram och tillbaka medans man själv satt i mitten, om du förstår hur jag menar...

Men nu ska jag skaffa mej en med luft i stället då dom är ca ½ järn vidare i och med att luften ger mindre "utfyllnad" runt bommens undersida.

Ska även byta modell från 500 till 2000/PRO som är rakare i bommen redan från början.

Jag har funderat på detta eftersom jag är en av de få som från börjat hävdade att bommens form ändras minimalt, ändå så fortsätter folk att säga att de blir mer svängda. Å trots att jag med egna ögon SER att den bara ändras minimalt så har jag upplevt att den inte längre riktigt passar när man byter järn till riktigt brett.

Å då undrar man ju hur det kommer sig att man upplever så olika, ser jag till mig själv så har jag nu funnit en del av svaret.

Ofta så blir man väldigt hemmablind och stirrar bara på sadeln och glömmer bort att kika noga på hästen. En väl riden häst blir oftast bredare i överlinjen när den musklar på sig å behöver ju då bredare järn, det som mer händer är ju att när hästen börjar jobba med magen så rätar den ju även ut ryggen så den blir rakare och den lilla skillnaden gör ju att sadeln inte passar.
Så som jag ser det så är det hästen mer eller mindre ryggförändring som gör att sadeln blir för svängd inte att man byter till bredare järn och förändrar sadeln.

Har sett det på mina två sista grabbar. Den jag har nu har ändrat sin rygg så pass på en månad att jag nu måste skaffa mig en WW istället för att hans rygg blivit så mycket rakare.

Senast ändrad:

Har varit inne på dom tankegångarna också...

Tror det är en kombination av bägge sakerna som gör att en passande sadel helt plötsligt inte längre passar överhuvudtaget...

Har du någon gång råkat ut för att sadlarna inte passar när man bara är ute och lullar runt i skogen ?

Då ligger mina sadlar nästan utan kontakt mitt under.

Men jag kan inte har mer svängda sadlar för när hästarna jobbar så kommer ryggmusklerna upp när dom blivit uppvärmda och DÅ ligger sadlarna med lagomt med tryck under HELA vägen.

Har du någon gång råkat ut för att sadlarna inte passar när man bara är ute och lullar runt i skogen ?

Inte med wintecsadlarna för i dem så gick Nemo så bra att han istället alltid samlade sig mer än han igentligen orkade.
Jag förstår vad du menar och det är ju "baksidan" när man lullar och de inte alltid arbetar genom kroppen. Men så länge inte hästen lider så ser jag inget fel eftersom sadeln passar vid riktigt jobb, för det är hästen som har slutordet.

Men visst tycker jag att man skall försöka att få till det riktigt bra under alla turer och det kan man genom att man tar något och lägger mellan boss och underrede i mitten, då får du mer sväng på formen och kontakt även vid lullningen. Sedan vid arbete så tar du bort det för då kommer ju ryggen.

Så sant så sant....

Därför lägger jag alltid en bit "utfyllnad", beroende på vilken häst det är, mitt under sadeln när vi bara ska ut och "lulla" :D

Trodde knappt man "fick" skriva eller tänka så enligt vissa här på Buke bara :angel:

P.s. Skulle man sen efter em stund komma på att man visst skulle "jobba" ändå, hoppar jag bara av och tar bort "utfyllnaden" innan jobbet börjar ;)

Trodde knappt man "fick" skriva eller tänka så enligt vissa här på Buke bara

Folk ska härdas ;) och lära sig att en häst kan vara både välriden/utbildad och frisk och ägaren kan besitta stor kunskap :idea: även med "hemmabyggen" :eek: som verktyg lite då och då.

Man slutar aldrig att utvecklas. Det är bara fantasin som sätter gränserna när man har hästar som är bredare än sadlar är gjorda. Förstår inte hur svårt det kan vara, jag väntar fortfarande på den breda dressyrsadeln med smal midja som passar våra breda hästars ryggar.

Nuvarande är vare sig tjock eller musklad, han är ändå bredare än Nemo var i sina bästa dagar, så lycka till till mig, då får man ta vad som finns och sen lägga till en potion fantasi för att det ska bli bra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Tips mottages på sadlar som passar maxad cponny Ponnyn har kort rygg och är överbyggd och sadeln åker lätt fram. Har vidd 35 på...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Johannna1
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka