Wintec syntetsadel eller traditionell i läder?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare RosenMedTaggar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 556
R

RosenMedTaggar

Snart kommer hästen, och sadel ingår inte i priset, så vi måste köpa en.

Vi ska ha en vanlig svart allroundsadel, och vi funderar på ifall man ska köpa i läder eller en Wintec, som kan anpassas efter ifall hästen är dräktig, betestjock, normalhull osv.
Wintec-sadeln kostar ca 5000 kr, men kan man få en lädersadel av bra kvalitet för samma pris?

Hästen är 75% fullblod, och rätt smal över manken. Hur funkar det?

Sv: Wintec syntetsadel eller traditionell i läder?

Du kan säkert hitta en passande lädersadel i lämplig prisklass om du tittar efter begagnat.
Wintec är en i mitt tycke en jättebra sadel som jag stortrivs i, men den verkar passa bättre på något svängda ryggar än raka. Den sitter som en smäck på min överbyggda islandshäst, men den passade inte på grannens häst, som är helt rak i ryggen. På den hästen låg den som en gunga. Fördelen med Wintec är ju som du skriver att det går att byta ut koppjärnet om hästen ändrar sig i vidd.
Men det är viktigt att prova sadeln ordentligt.

Har oxå bara bra erfarenheter av wintec sadlarna men som Thora skrev så på svängda ryggar.

Själv skaffade jag min en bomlös istället så jag slipper skaffa sadel stup i kvarten då stoet är i igångsättning.

Jag hade wintec, mnen den passade till min krake, som har ganska rak rygg ändå.. inte märkbart svängd iaf.

Men jag håller med de andra wintecsadlarna är underbara, bara att jag fick höra att man inte kan laga den om konstlädret spricker, så jag sålde den efter några år, de vill säga förra året så nu blir det lädersadlar igen.

Men tycker absolkut att du skall satsa på wintec, mycket lättare att byta kopparjärn än att byta sadel stup i kvarten!

Lycka till !!

Liknande trådar

T
Utrustning har ett varmblodssto som jag har en wintec cair allroundsadel till(sån man kan byta järn i). Problem är dock det att jag inte sitter bra...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Sorbe
·
M
Utrustning Hej! Ska köpa ny sadel och vill höra er åsikt. Hawk allround http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2941 Allround... 2
Svar
22
· Visningar
2 071
Senast: Mahogny
·
Utrustning behöver hjälp att bestämma vilken vid min pålle troligevis har på sadel:angel: ska dra hela historien då. har en liten islandshäst på... 2
Svar
20
· Visningar
1 987
Senast: mahlmt
·
M
Utrustning Någon som har någon erfarenhet av denna sadeln? Beskrivning: WINTEC CAIR WIDE Wintec, lätt allroundsadel för de allra...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka