Sadeldilemma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 866
M

Matilda_o_Bonita

Någon som har någon erfarenhet av denna sadeln?
wintecwide.jpg

winteckoppjarnlila.jpg

Beskrivning:

WINTEC CAIR WIDE
Wintec, lätt allroundsadel för de allra bredaste hästarna.
Bomvidden ändrar Du själv, tre olika koppjärn medföljer.
Alla koppjärnen är vidare än det traditionella xvida, vita järnet.
De medföljande passar ENDAST denna modell på sadel.
Sadeln är tillverkad i"Equileather".
Bred anläggninsyta, luftputesystemet "Cair" anpassar sig efter hästens rygg.
Finns i svart, 17 tum.
Pris: 6080:-

Funderar på om det skulle vara en bra investering eftersom min 4 åring är en riktig tunna, rund som bara den, även om hon inte är tjock, och no manke what so ever, så att hitta en sadel är nästan omöjligt, och jag verkligen hatar bomlöst, ursäkta alla med bomlöst, men jag tycker dom är rent ut sagt fula som stryk!
Dessutom vill jag slippa köpa ny sadel varje gång hon ändrar form på ryggen med tanke på grad av muskling mm.

Vode denna sadeln något att investera i?

Sv: Sadeldilemma

:rofl:
Hatar syntet (ursäkta alla med utrustning i syntet) tycker det är äcklig känsla, sadeln "gnisslar" och rent ut sagt är de fula som stryk!
Smaken är som baken ;)

Jag har den sadeln som kompliment till min dressyrsadel när jag rider ut samt när min medryttare hoppar. Jag är jättenöjd med den även fast det inte är den vackraste sadel som tillverkats... Det är mycket användbart att kunna byta bom i sadeln, det kan jag på min dressyrsadel också och det har vi använt massor av gången då hästen ändrar form! Så jag kan rekomendera den här sadeln, vet inte om jag personligen skulle köpa den som sadel att rida i större delen av tiden då jag föredrar att rida i lädersadel men att rida ut/hoppa i är den utmärkt!

Provred en sådan sadel ,men våran "kille" diggade den inte. Han gick inte att jobba alls . Tror att det var luftkuddarna som störde honom. Men vet att det är många som tycker att det är en bra och skön sadel.

Ursäkta...kunde inte låta bli!!

Hade en Wintec till min 3-åring i början. Det där med utbytbara koppjärn skulle fungera OM alla hästar ändrade sig på samma sätt, dessvärre är det inte riktigt så enkelt. Med vidare koppjärn blir bommen mer svängd och du får en helt annan sadel. Om du har tur kan bomvidden justeras så att sadeln ligger bra på din häst då hon breddar sig, men passformen måste kontrolleras noggrant!

Mitt bästa tips är att arbeta hästen mycket på marken med tömkörning, promenader i omväxlande terräng etc så att hon musklar sig innan sadelprovning. Då har du större chans att hitta en sadel som ligger bra under en lite längre tid...Finns dock inga garantier.
Lycka till!

/Anna - som trots flitiga promenader o tömkörning är inne på tredje sadeln till sin 3,5-åring... ;)

Lavircona02 skrev:
Ursäkta...kunde inte låta bli!!

Hade en Wintec till min 3-åring i början. Det där med utbytbara koppjärn skulle fungera OM alla hästar ändrade sig på samma sätt, dessvärre är det inte riktigt så enkelt. Med vidare koppjärn blir bommen mer svängd och du får en helt annan sadel........

Precis!!
Min 5-åring fick prova en wintec cair allround igår, och han har RAK rygg och ingen manke, den låg illa på honom.
Med rött koppjärn var den alldeles för smal men låg hyfsat rakt på ryggen, med det vita koppjärnet blev sadeln jättesvängd och låg helt åt skogen.
Nu vet ju inte jag om det bara gäller allrounden, kan tänka mig att Wide har rakare bom men det kan vara något att ha i åtanke när du provar.
Sedan skiljer det ju från häst till häst men jag kan inte påstå att jag var speciellt imponerad av Wintec sadlarnas uppbyggnad efter det. Har annars trott (Fått inpräntat ;) ) att Wintec ska vara en väldigt bra sadel som man ska kunna ha så gott som hela tiden till hästen och bara byta järnet, men det kanske det gör också, på rätt häst.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 022
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 722
Senast: Estivuz
·
Utrustning Håller på att spana efter sadlar och har just nu två hemma. En dressyrsadel från hööks, billigaste modellen, och en Wintec Cair. Skulle...
Svar
3
· Visningar
882
Utrustning Jag letar sadel till mitt varmblod som har svängd, rund rygg med inte mycket till manke vilket verkar omöjligt men har fått ett...
Svar
2
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka