Wintec Wide

Sv: Wintec Wide

*Lånar knapp*

Är det någon som vet om koppjärnen till Wintec Wide passar i de vanliga Wintec sadlarna..? Dum fråga kanske, men som det verka nu så behöver mitt halvblod en bredare sadel och vi har reda det vidaste koppjärnet.

det är en ganska stor skillnad mellan den vanliga Wintec med vid bom och Wintec Wides smalaste, men det är ju möjligt att din häst behöver en så bred sadel? Den smalaste ligger på 110grader medan Wintecs vanliga vidaste ligger på 100-105 kanske.

Jag fick min hovslagare att göra ett vidare järn än det vita till vanliga wintec, det blev inte bra. Men min arab behövde ett vidare än det vita så sadeln såldes.
// Linda

Tydligen ska man kunna använda det röda och vita koppjärnet även i Wintec Wide-sadeln, men däremot så kan man inte använda Wintec Wide-koppjärnen i de vanliga Wintecsadlarna.

Till allihop som svarat mig

Tack för svaren. Det var ju typiskt att det inte skall funka att byta till Widens koppjärn. Har funderat på att låta tillverka ett vidare järn, men det kanske inte är nån bra idé trots allt.. Typiskt. Jag som gillar min sadel så mkt..

Jag vet flera som gjort vidare järn, fungerar utmärkt. Widejärn går inte att köpa utan att köpa sadeln.

Bossorna baktill?

En fråga till dig som har en WW: Hur ser bossorna ut baktill? Min häst är ovanligt "platt" (bred utan "takform") över ryggen där bossorna ligger an baktill - mycket få sadlar har bossor anpassade till en platt rygg. Hur ser bossorna på Wintec Wide ut baktill...?

Jag har också en häst som är ovanligt platt, jag tycker nog att WW är skapligt platt under.

Det som borde hända om du stoppar i ett järn som är bredare är ju att den borde bli jätteböjd. Då är det väll bättre att du köper en WW.

Hur menar du att den blir böjd..? *funderar* Det som borde hända är väl att den blir vidare framtill helt enkelt. Sedan är inte Wintec Wide ett alternativ då det inte är en dressyrsadel. Så om det inte skulle fungera blir det till att måttbeställa en ny dressyrsadel.. *ryys*

När du trycker ut den med koppjärnet i fram fjädrar bommen uppåt. Alltså blir hala sadeln mera bananformad. (tyvär, annars hade jag satt i ett vidarejärn i min)

Men ett smalt järn i är wintecen nästan rak i bommen.

Sen vet jag inte om det blir några andra problem med att sätta i ett vidare järn, förutom att den bara lär passa på en rejält svankig häst.

Aj f*n.. Då kanske det är det som är problemet från börja då.. Min häst är nämligen rätt så rak i ryggen.. Måste kolla på detta omedelbart. Tack för tipset!

caballus skrev:
Tydligen ska man kunna använda det röda och vita koppjärnet även i Wintec Wide-sadeln, men däremot så kan man inte använda Wintec Wide-koppjärnen i de vanliga Wintecsadlarna.

Intressant, stämmer det, har du provat? (Eller nån annan)?

Skulle kunna vara lösningen för min häst med extremt platt "ländrygg" men en mankvidd som passar det vita järnet...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Wintec Wide - bytt koppjärn mellan modellerna

Om nån är intresserad, så har jag nu provat att montera det vita "normal-koppjärnet" i min Wintec Wide, och det fungerade!

Håller noga koll på ryggen, men hittills ser det bara bra ut! Peppar peppar...

Sv: Wintec Wide - bytt koppjärn mellan modellerna

Tack för infon!

Härligt att få det bekräftat från dig att det verkligen fungerar ;)

Liknande trådar

Utrustning Någon som har dessa då och kan säga bu eller bä. Ännu dyrare än de förra jag kollat på men verkar riktigt bra.
Svar
16
· Visningar
1 560
Senast: Marvin
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
976
Senast: Shixle
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 945
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V