• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 372
F

Fian

Jag vill ha tag i en hyfsat billig wintec-sadel. Ridtränar travare och föredrar en lätt smidig sadel. Är förbenat trött på att dela sadlar med andra och vill ha min egna. Några tips på var man kan få tag i en bättre begagnad?

Sv: Wintec

Både wintec och griffin är bra sadlar som man hittar beg till bra priser på bl a annonsdirekt.se och hastnet.se

Brukar finnas ganska många Wintec på beg.marknaden.
Kolla in Blocket.se, hastnet.se, annonsdirekt mm.
Har 2 st själv. En 15,5 tums allround till lillponnyn och en 16,5 tums hopp till våran ungponny. Är helnöjd. Andrahandsvärdet är lågt på dem och det är ju bra för den som ska köpa.:smirk:
Jag gav 1500 kr styck för mina och de var i nyskick. Är fortfarande förresten. De har hållit sig jättefina.

Kockan skrev:
Brukar finnas ganska många Wintec på beg.marknaden.
Kolla in Blocket.se, hastnet.se, annonsdirekt mm.
Har 2 st själv. En 15,5 tums allround till lillponnyn och en 16,5 tums hopp till våran ungponny. Är helnöjd. Andrahandsvärdet är lågt på dem och det är ju bra för den som ska köpa.:smirk:
Jag gav 1500 kr styck för mina och de var i nyskick. Är fortfarande förresten. De har hållit sig jättefina.

Jag har ridit i wintec innan och tyckte att det var en sadel som passade mig utmärkt. Satt som i en fåtölj! :D

Fian skrev:
Jag vill ha tag i en hyfsat billig wintec-sadel. Ridtränar travare och föredrar en lätt smidig sadel. Är förbenat trött på att dela sadlar med andra och vill ha min egna. Några tips på var man kan få tag i en bättre begagnad?

jag har en till salu :smirk:
skitfin! absolut inga fel på den.

Och du bara tar för givet att den ska passa de hästar du rider?

Wintec passade min häst så bra att han musklade ur sig den på en månad och blev öm i ryggen av den; han musklade sig så pass att sadelmakare inte kunde göra något för att få den att passa igen heller (luftstoppad.) Wintec är väl ofta lite bananformade i bommen, medans en vältränad travare brukar ha väldigt rak rygg. Så köp inte en wintec bara för att det är billigt.

Ett annat tips är Horse saver - får du för 2000:- ny. Jag har inte prövat den men den sägs passa bra på just raka ryggar. Har hört från två som haft dessa till sina travare.

Den är vidrig att rida i tycker jag. Går inte alls att jämföra med Wintec:en som håller en helt annan klass.
Våran ena ponny har en väldigt rak rygg och hans Wintec passar utmärkt på honom. Har vidaste koppjärnet i.
En annan ponny vi har har svängd rygg och mer manke och han kan absolut inte ha våran hopp-wintec i alla fall. Har inte provat någon annan Wintec, men endel säger att bommen kan bli mer eller mindre svängd beroende på hur brett koppjärn man sätter i. Att den ändras låter ju troligt men jag vet inte hur mycket den ändras.

joneya skrev:
Och du bara tar för givet att den ska passa de hästar du rider?

Wintec passade min häst så bra att han musklade ur sig den på en månad och blev öm i ryggen av den; han musklade sig så pass att sadelmakare inte kunde göra något för att få den att passa igen heller (luftstoppad.) Wintec är väl ofta lite bananformade i bommen, medans en vältränad travare brukar ha väldigt rak rygg. Så köp inte en wintec bara för att det är billigt.

Ett annat tips är Horse saver - får du för 2000:- ny. Jag har inte prövat den men den sägs passa bra på just raka ryggar. Har hört från två som haft dessa till sina travare.

Hmmm som jag skrev innan så har jag ridit i wintec innan.. kanske inte skrev att jag har ridit mina hästar i den men så var fallet och den passade utmärkt på flera av dem. Köper inte för att det är billigt utan för att jag trivdes med just den sadeln. Har inte tänkt använda samma sadel på alla hästarna utan givetvis på de den passar.
Blir lite ledsen av din första mening där var du helt enkelt förutsätter att jag varken kan något om sadlar eller mina hur mina hästar är byggda. Tackar sen för tipset om horse saver.

Griffin har bra sadlar med bra pris på begagnade.
Däremot är Wintecsadlarna "dyra" begagnade tycker jag, så då kan man lika gärna lägga några extra pengar och köpa en ny!

finns det Wintec sadlar som passar till svängd rygg? Är på jakt efter en hoppsadel. Eller en allround mot hopp, måste ha vid i bommen och 17,5" i sätet finns det i wintec?

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 746
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 904
Senast: Murray
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka