Worchester nosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nibalda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 325
N

Nibalda

Ar det nagon som har testat en worchester nosgrimma? Sag den i shires katalog. Lite nyfiken pa hur den fungerar.

Sv: Worchester nosgrimma??

wow, den verkar hade varit perfekt till min forra hast

Tigertofflan skrev:
Kan inte se bilden? Står att filen är sönder.

Konstigt. Nu när jag går in på länken kommer jag till Shires förstasida. Iaf gå in under "For your horse", sedan i menyn "Bridlework" väljer du "Noseband". Klicka sedan på "The Worchester Noseband" som finns till vänster.:)

Ja. Jag vet. Men det står att filen är sönder. Jag kan inte se bilden. Lust att ta en skärmdump och ladda upp?

Edit. Googlade istället. En engelsk nosgrimma kombinerat med kinneton, i princip?

Tyckte oxå att effekten skulle bli ngt likvärdig med kineton-nosgrimman.

För de andra som inte fick fram bilden:

nosgrimma.jpg

Nej jag har inte provat men jag blev nyfiken å den, jag med hoppas någon kommer med mer information!!

SnigelEffekt skrev:
Vad är tanken bakom? Vilka hästar e den tänkt till?

*nyfiken o vill veta mer*

Jag har ingen erfarenhet av denna nosgrimma, men jag saxar den info som står hos Shires:

"Suitable for: Competition jumping, Hunting, Polo, Young stock - enhanced communication, Young riders - for sympathetic control, Introduction and improvement of lateral work, General schooling.

Discourages: •Getting tongue over bit •Fixing against the hand (rushing) •Diving on the bit •Bolting •Most effective with horses who’s difficult behaviour stems from trying to evade the bit."

Tacktack! Borde ju fungera som bettlyftare, och ta bort tryck från laner och tunga. För hästar med känslig mun. Borde inte verka dämpande på samma sätt som en kinneton.

Bara spånar lite, har inte sett den förut.

Det blir ju i princip som en Kineton nosgrimma, fast i achen format snarare än remont format.

vid tygeltag så tar nosgrimman även press mot nosryggen och skapar ett tryck. Bettringen blir låst av nosgrimman som sitter fast i övre delen av bettringen.

vi hade en lång diskussion om Kineton här på forumet för ett par månader sedan, och härom dagen såg vi även achen nosgrimman i form av en reprem över nosgryggen. det är intressant att se att alla dessa nosgrimme typer poppar upp på svensk marknad nu helt plötsligt - nya marknader för försäljarna :smirk:

har själv provat kineton nosgrimman och fann den INTE trevlig. den låste bettet fullständigt i munnen på hästen, som normalt är avspänd, mjuk och glad över bettet, men som blev spänd i både nacke och käkar på typ en sekund. jag skulle inte rekommendera en rem som är fastlåst i bettringen.... kinteton kilar fast bettet fast underifrån, genom en metall ring som kupar UNDER bettet. kanske Worchester är ngt mjukare då vi trots allt pratar om en läder rem istälelt för en metall ring samt att låsningen sker uppifrån istället för underifrån, men det borde ändå bli i princip samma sak som jag ser det vid ett tygeltag.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 237
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka