Working Equitation

Ja! Nu är isoleringen hävd (även om den fd sjuka hästen går isolerad i sin hage ett tag till), allt är städat och sanerat, och vi får ut och åka. Nu ska jag bara bli av med min eländiga sommarförkylning och försöka få hästen entusiastisk till något annat än att äta pizza och titta på film (eller hur det nu var). Men WE är ett bra sätt att få en ny inställning till det här med träning, så vi ska jobba på.


Jag är i praktiken den enda i vår klubb just nu. Men jag har fått ut min WE-tränare att hålla träning för oss i vårt stall två gånger (och en gång däremellan, under isoleringen, körde vi gemensam banbyggnad och fri lek), och senast var vi faktiskt åtta ekipage (från ett stall på sisådär arton) som var med. Och en av ryttarna ska förhoppningsvis vara med på tävlingen i augusti. (De flesta andra skulle nog inte ens åka på WE-träning annorstädes, för det är för komplicerat, men med träning hemma är de entusiastiska.) Kanske kan du få med stallkompisar?


Jag bor i Mälardalen. Här har vi så många tävlingar att jag funderar på att stryka mig från en för att det inte ska bli för ofta. :) Rätt plats att bo på, ur WE-synvinkel, verkligen. Men visst är det fånigt att allt hamnar samma helg. Jag har svurit över samma sak i andra sammanhang (alla LC-dressyr hamnar gärna på samma helg, t ex) så jag vet hur det är, och kan bara hoppas det blir mer genomtänkt till nästa år.
Kul att ni blir fler och börjat med träningar!
Jag har eget stall och haft sen jag flyttade till Småland, så tyvärr har jag inte så många "häst vänner" att lura med på we. Islänningarna har lite för svårt med gångarterna för att hävda sig på tävling även om jag lurar dem till att träna lite hinder ibland ;)
Som tur är brukar en grannklubb ha hinderträning under vinterhalvåret så dit brukar jag kunna åka.

Ja, mälarcupen verkar gjort susen för intresset och tävlingar där!
Småland 3-4 tävlingar per termin så inte helt illa här heller egentligen. Men sällan att man själv kan alla helger.
 
Nämen- en WE-tråd!

Jag provade WE första gången för ett år sedan och tränar nu regelbundet för tränare. SÅ kul!! Hade helt tappat träningslusten och inte satt en hov på en ridbana på åratal.. Plötsligt känns dressyr vettigt och hästen tycker det är kul med!
Jag håller till i norra skåne och det känns som vi börjar bli några stycken här nu. Superroligt!
 
Jag tränade på ett ställe en bit bort i vintras, men nu under sommaren har tränaren kommit till oss i stallet. Jag har alltså fått med mig som mest åtta andra personer i vårt stall (på ca 20 hästar) att rida träning i WE en gång i månaden! Jätteskoj! I går avslutade vi med liten träningstävling, med fem deltagare, strålande solsken, och glada hästar och människor.

Eftersom vårt ridhus är för litet för WE-träningar under vinterhalvåret får det bli träningar på bortaplan igen för mig tills våren kommer tillbaks (och enstaka övande på egen hand), men i vår kan vi nog köra vidare.
 
We är hur kul som helst tycker både ponny och jag! :laugh:
Nu är tävlingssäsongen avslutad och några träningar finns planerade i år. :)
I vinter blir det att träna på att hålla jämn energi i tekniken, inte övertaggad och inte för kort i steget. Att få bärgare galopp så vi kan starta la nästa år vore kul.
 
Vill tipsa alla här att Örkelljunga i Norra Skåne har pay and ride den 10 november om någon är sugen. Kolla facebook gruppen Working Equitation Skåne för mer info
 
Har också börjat med WE som en rolig grej att utveckla från annars enbart dressyr/uteritter då min häst inte hoppas. Har hittills bara varit på en träning i somras för kort därefter blev hästen sjuk i bronkit och har nu precis blivit frisk så när vi kommit igång lite mer så ska jag ta upp det igen. Det passar oss perfekt då hästen är orädd och gärna hittar på nya saker och är van sedan födseln vid mattes påhitt :D
Det vi behöver träna är att inte hoppa jämfota med bakutspark här och där när det blir för roligt/suuupertaggad...
 
Jag planerar att börja träna lite smått och då åker jag till Grevagården 4 de maj det är inte ute offentligt än men jag känner en som känner den som ordnar det hela.
Ja det är alltså ingen riktig tävling utan träning och möjlighet att rida olika klasser och banor.
 
Vår långsiktiga plan var att debutera Msv förra året och tävla lite för att vara stabila nog att försöka kvala till RM i Msv i år. Men tre dagar före första tävlingen så fastnade matte med foten i räcket på bron och bröt den :meh: Startade första tävlingen ändå, debuterade msv med stadiga 53% i dressyren och nån procent till i tekniken. Rätt svårt att inte kunna svänga till höger utan att välta :D

Sen fick vi ge upp resten av säsongen, det gick inte. Så vi får se hur det går i år, planen är fortfarande att försöka kvala till RM men får se om vi hinner. Vi har varit ute på en dressyrtävling hittills i år och då la kamelen hela första klassen på att springa runt och tala om för alla hur roligt det var att tävla igen, så hon kan eventuellt behöva ett par tävlingar på sig. Det lär väl spåra ur totalt när hon får se WE-hinder...

I övrigt är vi ute och håller lite clinics och träningar i närområdet, det funkar åtminstone hyfsat.
 
Vi har årets första WE-träning på söndag. Nackdelen med att jag får ihop två fulla grupper bara i stallet är att jag aldrig orkar göra klubbaktivitet av det, så det syns inte ”utåt” att set finns en massa WE-aktivitet hos oss. Men det blir träningar i alla fall, och det är jag nöjd med. Hoppas värmen håller sig kvar, bara. Nackdelen med att sakna ridhus...
Just nu är jag i en fas när jag tycker jag inte kan rida alls, i synnerhet inte dressyr (och följaktligen inte WE). Jag hoppas att det betyder att jag håller på att levla upp, men det kan också betyda att jag rider som en kråka. 🤔
 
Kul att vårsäsongen börjar dra igång! 😀

Jag har motivationsbrist i ridningen
generellt sen några månader. Flytt och uppbrott för både mig och hästarna har bidragit samt att ponny börjar få lite ålderskrämpor :( Vet avrådde från snabba svängar och inbromsningar så speed är inte jättelämpligt. Har varit vår starkaste del så vet inte om jag ska lägga we tävling på is nu..
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 217
Senast: grodan21
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 603
Senast: Jeps
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 291
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp