Working Equitation

Vet fortfarande inte om ponny ska få åka på tävlingar iår. Men saknar we så fick ett infall när lokalklubben hade endast teknik, teknik-speed. Fixade licens för islänningen och släpade med honom! :laugh:
Femgångaren hade visa taktproblem i parallellslalomen och piloten glömde hur man gör prydliga halter:angel: speeden gick dock över förväntan! Snabb och lyhörd med diverse gångarter och icke gångarter råkade han vara snabbast.
Börjar se ett mönster här, båda mina hästar verkar vara bra speedhästar :rofl:
Nu är frågan om vi ska våga skämma ut oss på en tävling även med dressyr, måste ju utnyttja licenspengarna.
 
Vet fortfarande inte om ponny ska få åka på tävlingar iår. Men saknar we så fick ett infall när lokalklubben hade endast teknik, teknik-speed. Fixade licens för islänningen och släpade med honom! :laugh:
Femgångaren hade visa taktproblem i parallellslalomen och piloten glömde hur man gör prydliga halter:angel: speeden gick dock över förväntan! Snabb och lyhörd med diverse gångarter och icke gångarter råkade han vara snabbast.
Börjar se ett mönster här, båda mina hästar verkar vara bra speedhästar :rofl:
Nu är frågan om vi ska våga skämma ut oss på en tävling även med dressyr, måste ju utnyttja licenspengarna.
Vad skoj! Heja! Klart ni vågar!
 
I vårt stall har vi smittsamma bakterier så vi har ställt in alla klubbaktiviteter hela våren, inklusive den WE-dag med träning och träningstävling som vi tänkte ha. Meh! Själv har jag en rejält stukad fot så jag hade väl inte kunnat vara med i alla fall, men det hade varit skoj att få med lite fler människor till våra aktiviteter. (Vi väntar på att den - enda - snoriga hästen ska sluta snora så vi vet om vi kan ha vår dressyrtävling i år eller om vi ska flytta den till annan anläggning. Meh!)
 
I vårt stall har vi smittsamma bakterier så vi har ställt in alla klubbaktiviteter hela våren, inklusive den WE-dag med träning och träningstävling som vi tänkte ha. Meh! Själv har jag en rejält stukad fot så jag hade väl inte kunnat vara med i alla fall, men det hade varit skoj att få med lite fler människor till våra aktiviteter. (Vi väntar på att den - enda - snoriga hästen ska sluta snora så vi vet om vi kan ha vår dressyrtävling i år eller om vi ska flytta den till annan anläggning. Meh!)

Himla trist för er! :( Hoppas att ni kan ha dressyrtävlingen på annan anläggning iaf. Och krya på den sjuka hästen. :up:
 
Nu gäller det! Anmält islänningen till lc we med dressyr :nailbiting:
Tänker att vi kan ju inte bli annat än värst nollade i dressyrdelen:rofl:
Tekniken går nog fint om pålle inte drabbas av plötslig broskräck.
 
Nu gäller det! Anmält islänningen till lc we med dressyr :nailbiting:
Tänker att vi kan ju inte bli annat än värst nollade i dressyrdelen:rofl:
Tekniken går nog fint om pålle inte drabbas av plötslig broskräck.

Vad kul! Vart ska ni åka?

Vi fick ställa in alla tävlingar i vår på grund av att jag blev sjuk, och nu när jag börjar få ordning på torpet igen så går hästen och blir besynnerligt halt på tre ben och ingen fattar varför... Så där har vi att roa oss med i sommar. Jag har försökt få henne att tro att skritt i koppel som en random labrador en kvart om dagen är jättebra WE-träning, men hon köpte inte det... Så har vi tur kan vi tävla i höst nån gång? Men då slipper vi fundera på om vi ska försöka kvala till riks som tyvärr hamnade långt bort från oss i år.
 
Vad kul! Vart ska ni åka?

Vi fick ställa in alla tävlingar i vår på grund av att jag blev sjuk, och nu när jag börjar få ordning på torpet igen så går hästen och blir besynnerligt halt på tre ben och ingen fattar varför... Så där har vi att roa oss med i sommar. Jag har försökt få henne att tro att skritt i koppel som en random labrador en kvart om dagen är jättebra WE-träning, men hon köpte inte det... Så har vi tur kan vi tävla i höst nån gång? Men då slipper vi fundera på om vi ska försöka kvala till riks som tyvärr hamnade långt bort från oss i år.
Det är bättre när problemen är synkade, som min stukade fot (på bättringsvägen) och stallets isolering (hävd). Nu siktar jag mot Rotbrunna i juli.

Krya på hästen! Okända saker är de värsta.
 
Vad kul! Vart ska ni åka?

Vi fick ställa in alla tävlingar i vår på grund av att jag blev sjuk, och nu när jag börjar få ordning på torpet igen så går hästen och blir besynnerligt halt på tre ben och ingen fattar varför... Så där har vi att roa oss med i sommar. Jag har försökt få henne att tro att skritt i koppel som en random labrador en kvart om dagen är jättebra WE-träning, men hon köpte inte det... Så har vi tur kan vi tävla i höst nån gång? Men då slipper vi fundera på om vi ska försöka kvala till riks som tyvärr hamnade långt bort från oss i år.
Blir ölmstad. 😊 Har även fått en i nya stallet att fastna för we efter en introdag jag hade för typ 3v sen. Så hon ska redan göra deras första start! Jätte kul att kunna få fler att upptäcka den roligaste grenen! 😀

Så tråkigt att hon är halt och sommaren blir rehab. 😔 Håller tummarna för att ni hittar problemet och är på banan snart igen!
 
Sammanfattning av we: Spänd i dressyrdelen så nära till tölt i traven. Vänstergalopp satt perfekt, 7a, dock ingen höger alls. 8a i skritten. 😊
Tekniken spökade det på bron men kom över. Fortfarande lite fyrtaktig vilket drog ner. Speeden var vi snabbast i grunden, missade ringen medans näst snabbaste tog den.
På det hela nöjd och en 4e plats.
 
Sammanfattning av we: Spänd i dressyrdelen så nära till tölt i traven. Vänstergalopp satt perfekt, 7a, dock ingen höger alls. 8a i skritten. 😊
Tekniken spökade det på bron men kom över. Fortfarande lite fyrtaktig vilket drog ner. Speeden var vi snabbast i grunden, missade ringen medans näst snabbaste tog den.
På det hela nöjd och en 4e plats.
Heja! Bravo!
 
Hmmm, här hoppar jag in som ny entusiast.

Jag har deltagit i två träningar inom WE, den senaste för minst 5-6 år sedan. Var inte jätteimponerad av träningarna men det handlade mest om upplägger respektive tränaren; disciplinen verkade kul.

Så i lördags gjorde jag slag i saken och tog med mig delar av min fjording-maffia och provade LC i Bysala.
Hade räknat med skapliga siffror i dressyrprogrammet eftersom fjordingarna är utbildade högre dressyr än LC (vanlig engelsk tävlingsdressyr) och var helt nollställd gällande teknikbanan; vad som var bra eller dåligt.
Hade aldrig testat momentet "lans och ring" så det kändes lite vanskligt.

Fjording nummer ett: sexårig valack. 66.2% i dressyren, 70.58% i tekniken och en OK speed.
Fjording nummer två: nioårig valack. 69.2% i dressyren, 70.58% i tekniken (lustigt nog exakt samma procent även om poängen var lite olika fördelade) och 12 sekunder snabbare i speeden jämfört med ettan.
Störtkul!

Räckte till förstaplats i totalen med fjording nummer två, och andraplats med fjording nummer ett.
Gav mersmak, både gällande träning och tävling.
 
Sammanfattning av we: Spänd i dressyrdelen så nära till tölt i traven. Vänstergalopp satt perfekt, 7a, dock ingen höger alls. 8a i skritten. 😊

Jag var faktiskt där och tittade.Men jag kom lite senare och såg inget i början. Jg gick in och tänkte titta på lite dressyr ( nog LA) men det var bastu :crazy: i ridhuset stackars domare hur orkade hon?? så jag tittade på teknik och speed i msv och svår, ja det gick utomhus så drägligare där även om det var varmt.:)
 
I morgon är det dags för årets sista pay&we. Jag har varit rätt oinspirerad senaste månaden men när banan kom ut kändes det skoj igen. Jag hoppas det blir roligt i morgon och hoppas på mer We 2020.
 
Det var roligt att rida WE igen, och hästen var duktig trots att vi inte är helt i form. Vi lyckades dessutom med en snäv sned linje över hoppehindret så där var jag nöjd.

Hur går det för er andra WE-ryttare där ute?
 
Jag är inte en WE-ryttare, men testade på några hinder med en ridskolehäst nu under julen (en på ridskolan har tidigare tävlat en hel del i WE).

Det vi testade på var enkelslalom och flytta mugg som uppvärmning, och sedan repgrind och ring. De två första hindren kändes ganska enkla som testa-på-hinder, även om man säkert kan jobba hur mycket som helst med dem för att få dem perfekt. Men repgrinden sedan var väldigt intressant, framförallt eftersom hästen väldigt tydligt började förstå vad det handlade om under passet. Första gången vi testade förstod han inte alls vad han skulle göra (förstod inte att man kan backa, ville inte gå åt sidan etc.) men sista gången vi testade så gick han kanonfint - superfina lugna, raka ryggningar i ett steg i taget och utan att flyta ut åt sidan åt något håll :up: Ringen var också väldigt kul, men kanske inte för att vi utvecklades så mycket utan mer för att både jag och hästen verkade tycka det var kul att galoppera med lans och fånga ringen ;)
 
Jag är inte en WE-ryttare, men testade på några hinder med en ridskolehäst nu under julen (en på ridskolan har tidigare tävlat en hel del i WE).

Det vi testade på var enkelslalom och flytta mugg som uppvärmning, och sedan repgrind och ring. De två första hindren kändes ganska enkla som testa-på-hinder, även om man säkert kan jobba hur mycket som helst med dem för att få dem perfekt. Men repgrinden sedan var väldigt intressant, framförallt eftersom hästen väldigt tydligt började förstå vad det handlade om under passet. Första gången vi testade förstod han inte alls vad han skulle göra (förstod inte att man kan backa, ville inte gå åt sidan etc.) men sista gången vi testade så gick han kanonfint - superfina lugna, raka ryggningar i ett steg i taget och utan att flyta ut åt sidan åt något håll :up: Ringen var också väldigt kul, men kanske inte för att vi utvecklades så mycket utan mer för att både jag och hästen verkade tycka det var kul att galoppera med lans och fånga ringen ;)
Så roligt! Och ja, en av poängerna med WE är just att hästen får vara med och göra saker och förstå mer av vad den ska göra och varför. Mer jobb tillsammans, liksom.
 
Jag försöker hålla träningsmotiveringen uppe nu under vintern, går så där, mörkt och lerigt.
Men har försökt ha fokus på träning som stärker galoppen på min 5gångre. Är den som drar ner poängen i dressyrdelen. När vi har bra dagar går han så fint. 3takt och lungt på stor volt😍 generellt har balansen blivit bättre så vi kan hålla ren travtakt i fler hinder som 3tunnor.
Ser fram emot tävlingspremiären som ser ut att bli i apri. 😊 Målet för iår är att våga starta lb i höst:nailbiting:
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 286
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 612
Senast: Jeps
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 293
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp