WoW sadeln: någon som har?

Sv: WoW sadeln: någon som har?

Funderar på en wow, googlade på wow sadel och hittade inlägg av dig skrivna för några år sedan, då mycket skeptisk och nu helsåld, så jag antar att sadlarna är bra ;)?! Ska iallafall provrida och se hur det känns :).
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

Såg att här efterfrågades lite omdömen i tråden, och jag har själv en Wow:)

Jag har haft min i ett par veckor än så länge, men är väldigt positiv till den. En dressyrsadel med "mellandjupt" säte. Jag har själv en liten arab som jag hade jätteproblem att hitta sadlar till. Superkort sadelläge samtidigt som jag själv är lite bredare om häcken, knepiga vinklar samt haft lång tids skada och därpå Ehrichios vilket gjort honom muskelfattig och tunn så en breddning var ju att vänta sig.Oavsett vad jag valde för bomsadel skulle jag alltså ändå behöva byta inom en snar framtid, och utbudet för vad som funkade var ju litet som det var.
Just därför var ju Wow ett trevligt alternativ, då jag dels kunde lösa det med en tillräkligt stor sits men en snäppet kortare bossa, samt kan justera den efter att hästen breddar sig igen.
Något annat som positivt överraskade mig var möjligheten att gå in och justera den diagonalt. Min häst har gått med sned höft i många år och vilket har lett till att han fortfarande inte är helt rak. Är man ute och distanstränar vill han automatiskt gå över och springa "på sniskan" trots att det alltså ej finns varken hälta eller större låsningar. Bara genom att pumpa sadeln efter honom så har jag helt plötsligt en häst som dels går mer eller mindre rakt och därtill tar båda galopperna lika lätt. Tidigare har höger galopp varit något han inte gärna lagt sig i.
Sadeln i sig är himla mjuk och skön och inte speciellt vass i framvalvet. Själv hatar jag dressyrsadlar som är för höga och vassa framtill, så det föll mig i smaken:P
Så jag för min del är attans nöjd med min!
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

*delvis kl*
Vågar man fråga ungefär vilken prisklass dessa sadlar ligger i?

bortåt 30´...

Jag provade och det funkade inte. Hästen behövde för kort bossa i förhållande till min ända. Jag tyckte sadlarna var små i storlekarna, kanske för att cut-back:en tar endel utrymme (?). Upplevde att det blev instabilt och att jag satt högt över hästen. Men trevligt läder och hantverk.

Haft flera dessyrsadlar i det övre prissegmentet tidigare men detta blev inte nån "wow"-upplevelse för just mig.
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

Tack för det, det var intressant att läsa! :) Har ju själv en häst som det inte är allt för lätt att hitta sadel till och det är ju verkligen en fördel att de går att anpassa så mkt. Kul att du är nöjd!
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

Upplevde att det blev instabilt och att jag satt högt över hästen.

Det är just detta som jag också varit lite fundersam över.. Många sadlar jag provat på min häst ger mig känslan av att sitta hööögt över och WOW sadlarna ser ju ut att ha väldigt höga bossor. Därför är jag tveksam till om en sådan kommer att kännas bra på min häst.
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

På den tiden jag tittade på WOW ville jag ha FLAIR-stoppning. Just för att kunna justera trycket och hur högt och hårt stoppade bossorna skulle vara.
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

Flair är jag lite rädd för.. :angel: Har aldrig provat det och det känns lite vanskligt om man skulle göra fel.. Men gillar verkligen idén med flair. Såg att de kommit med permanentstoppade och även ullstoppade bossor nu. Undrar om de ser lika höga ut?
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

Jag är också intresserad av hur WOW-sadlarna är att rida i. Framförallt fälttävlansmodellen alternativt de andra hoppmodellerna.
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

Jag har en Wow dressyr sadel sedan ca 3 veckor och jag eller framförallt min häst älskar den. Min pålle har varit svår att hitta sadlar till, där han trivs och vill jobba. Han är väldigt petig om bossorna är ngt hårda, kanalen inte bred nog etc, då blir han jätte missnöjd och ovillig till jobb. Wow är absolut den sadel han har jobbat bäst i!! Mjukt fint läder många valmöjligheter och slippa jaga sadel fler gånger pga att den är så anpassningsbar lockade mig enormt och så här långt så är jag jätte nöjd!!:love: Jag importerade min själv från England då jag inte kom överrens med utprovaren här i Sverige..
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

Gjorde det mycket på priset att ta hem den från England? Jag funderade på att köpa begagnat därifrån, och få hjälp med tillpassning här hemma, men åf var inte det minsta intresserad av det.... :mad: Och en ny kan jag bara inte lösa ekonomiskt.
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

Ja det gör en del på priset, men du får ju lov att passa in den själv då och du måste veta vad du ska ha. Man kan gå igenom Wows egna mail order service sida för att försöka luska ut vad du ska ha. Men det är en chanstagning och det ska man vara medveten om, är man ovan med att prova ut sadlar kan det nog vara svårt.
Tyvärr har dom höjt priset vid årsskiftet så i Sverige så kostar dom, som jag förstått det, runt 30-33000:- dom höjde även i England så där är grundpriset numer £2500 + frakt. I England så slipper du ofta momsen då små företag är momsbefriade därav det lägre priset. Om du köper ett pump kit så ingår en beskrivning hur man balanserar sadeln. Pump kitet går på £80 om dom inte höjt det oxå..
Dom bytte även bom 2008 så många av sadlarna som är till salu på beg marknaden är med den gamla bommen. Vad jag har kunnat läsa mig till är den lite klumpigare än den nya samt att dom nya finns i en svängd bom och en rak bom, den gamla fanns bara i en verision och är tydligen någonting mitt emellan dessa två i svängdhet.
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

Väldigt smala för höfterna, men första gången jag red i den så fick jag känslan av att sitta på en kulle eller vad jag ska säga, var lite märklig känsla, jag vet inte om dom har gjort om dom men jag får inte alls den känslan i min sadel utan där känns det normalt el sas. Det jag gillar mest med den är att jag kommer väldigt nära med benen och den är utskuren så mina tjocka :o lår får plats.. Annars brukar jag få dra bak innersidan på låren men det behöver jag inte göra på den här sadeln.
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

man kan ju oxå använda sig av equiformen..skicka iväg den och så gör dom sadeln åt en.

Wows huvudkontor hjälper tyvärr inte till och övriga åf jag var i kontakt med var inte intresserade heller.. Jag fick napp först när jag specificerade vad jag ville ha.
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

men vad konstigt dom har ju det alternativet på sin hemsida.Finns två val...att följa steg för steg och måtta osv eller göra en equiform..
 
Sv: WoW sadeln: någon som har?

Det är bara för länder där det inte finns ngn åf eller där det är väldigt långt till åf. Dom stöttar tyvärr dom Svenska åf och hjälper därför inte till.. Så har man som jag har problem med dom Svenska åf så är det svårt, för dom tror på vad åf säger och inte på vad kunden säger, så kundservicen hos huvudkontoret är tyvärr inte den bästa!:mad:
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 664
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
884
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
409
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 451
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp