• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Vivi_anne_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 006
V

_Vivi_anne_

vilken sadel kan möjligen passa en bred, platt, svängd/överbyggd rygg? minimal manke och väldigt rund.

kilbossa är uteslutet.
ca XX-vide i bomvinkel

Sv: XX-vide?

Jag har en wintec cair dressyr med det svarta xxw koppjärnet som är vidare än det vidaste vita järnet på min svankryggade bred och lågmankade häst .Det var den sadeln jag hittade som passade bäst förutom en startrekk espaniola men den är ju bommlös.Bommen blir betydligt mer svängd med det svarta vidaste järnet än det vita vidaste
något jag märkte när jag provade den på en mer rakryggad häst som behövde vidden men blev vickig med det svarta men kunde ha det vita utan att den vickad innan han breddade och det vita blev för smalt:smirk:

Låter som min häst, jag har en Frank Baines Capriole (gammal modell) xx-vid.

Prova en haflinger, jag tror att Wintec gör den. Den är ytvecklad till en bredare häst, så den kanske passar... Kolla på rideaway.co.uk

Jag håller med jjeg, den är inte så vid. Jag provade en 36 nyligen, och den var mkt smalare än vad jag kom ihåg.

Trådskaparen: Varför är kilbossor uteslutet?
Vad har hästen för bomvinkel? XXvid är inget mått på en bomvinkel.

vi har en haflinger som är jättebred och platt över ryggen.. vi har haft jättesvårt att hitta en sadel som passade riktigt bra men nu har vi äntligen hittat en :)
det blev en wintec haflinger... den ligger som ljuten på ryggen på honom...

Wintec Wide blir tämligen böjd med vidaste koppjärnet.

Sedan är det en annan femma om bomvidden med just det järnet passar.

Mellanjärnet gör sadeln något rakare, och det smalaste ännu rakare.

Hug your horses!
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Jag vet inte vad hästen har för vinkel, därför skrev jag xxw som en lite anvisning. men runt 115 grader iaf. om inte ännumer.

hästen ka ninte ha kilbossa därför att den har lite svank och är överbyggd.

prestige 37=ca 97 grader=för smal

Att han är svankig har inte betydelse för val av bossa. Dt finns många sadlar, t.ex. County, som är väldigt svängda i bommen även om de har kilbossor.

Har du ens mätt hästen, eller gissar du bara?

Hemsida, pris?

nej jag har inte mätt hästen, har ingen "vingkelgrej", jämför mot andra mätta hästar + sadlar som var för trånga.

vad betyder "fit" 3 på en countysadel? är det bomvidden?

Men du kan inte jämflra med sadlar som ha varit för smala, eller med andra hästar. Mät hästen istället!

Spunken: Ja, det är bomvidden som siffran står för.

Hej, har en sadel av märket Arabian till min breda connemara med obefintlig manke. Den är 110 grader men det finns nog vidare. Även Crown gör vida sadlar vet jag!

min prestige 37 var Inte 97 grader iaf... den där tabellen går inte alls att lita på... Tex så har Boj här på forumet en 36'a till sin häst som är mätt till 108 grader.

Sen så tycker jag det är dumt att hänga upp sig så mkt på grader, prova ett gäng sadlar och se om dom passar istället...

Centaur skrev:
min prestige 37 var Inte 97 grader iaf... den där tabellen går inte alls att lita på... Tex så har Boj här på forumet en 36'a till sin häst som är mätt till 108 grader.

Sen så tycker jag det är dumt att hänga upp sig så mkt på grader, prova ett gäng sadlar och se om dom passar istället...

jag håller med ...att stirra dig inte blind på graderna..utan prova ...efter att ha provat ett antal sadlar så har jag märkt en sak...Min häst är ca 105 grader och en del sadlar som har den bomvinkeln , graderna ......har ibland varit för vid...och en del för trång ...;) varför vet jag inte :rofl:
Men jag har bilder på en prestige hippos 37 .....även på hästen och det är nästan den var trång ;)....Nu är ju denna alldeles för svängd i bommen , jag provade bara för att kolla bomvidden på min häst....Så vid är den inte ...men det kanske skiljer sig från dom olika modellerna ....

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
652
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 240
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka