XXX-vida sadlar

lilith

Trådstartare
Vill gärna ha tips på vilka sadlar det finns som är vidare än 130 grader. Gärna också vilka tumstorlekar (16, 17" etc) och modeller (dressyr, hopp) de finns i samt om de är raka eller svängda i bommen.

Sv: XXX-vida sadlar

Vidare än 130 grader är jag ytterst tveksam till att det finns i standardstorlek.

Griffin Endurance XXW är 130 grader iaf.

Sök på radannonserna här, såg att det fanns riktigt många annonser med XX-vida, jag blev förstummad och glad över att det fanns så många :D

Oj, jag skrev fel :o
Först i främst så skulle jag skriva xxx-vid (eftersom det var hennes titel) och jag hänvisade till annonserna eftersom det där stod vilken bomvinkel sadlarna hade (eftersom det är individuellt från tillverkare till tillverkare)
Jag kom nämligen inte ihåg namnet på sadlarna själv.

Jo, det är ju det som är problemet. Att även xx-wide sadlar inte är så extremt vida (även om de kallar sig det).
Så vad gör man, om det inte finns tillräckligt vida sadlar? Specialbeställer från sadelmakare? Fungerar det? Även de måste ju ha en bom att utgår från? Är det någon som vet, eller har erfarenhet av detta problem så berätta gärna hur ni löste det... Och OM det finns några sadlar som är såpass vida så vill jag gärna ha reda på vilka.

Pioneer är ett märke som har riktigt breda sadlar, 130grader har jag sett på annons ute, så såpass stort vet jag finns av det märket, dock har dom ingen hemsida som jag hittat, jag har bara sett dom begagnat, men dom ska tydligen vara riktigt bra sadlar, dock finns dom i lustiga färger då man själv kan bestämma vilken/vilka färger man vill ha, finns Islands modell vet jag, tror det fanns dressyr och hopp med.
Raka i bomen är dem (vad jag fått veta)

Dom har visst en hemsida med bl.a. massor av sadlar i alla tänkbara modeller som dressyr, hopp, terräng, western, distans mm.

Sök på namnet + horseline.com

Åh, jag sökte för ett tag sen, och då iaf låg hemsidan nere.

Visste inte att de hette Pioneer horsline faktiskt :)

Var inne på Pioneers hemsida och tittade. De har en del sadlar, men har ingen uppgift om varken bomvidd (mer än S-M-L ?) och pris. Hur har ni fått reda på bomvidd för de olika modellerna? Har de bara 3 olika bomvidder så är det svårt att tro att en av dem ligger på mer än 130 grader...

Nä Pioneers bredaste är inte i 130 graders regionen. Kanske runt 115.

TS.
De sadlar som går att hitta enkelt uppåt 130 är Griffin endurance i xxw, en utbankad wintec wide, specialgjort Jensen och Massimo. Alla finns i olika " och är för rakare ryggar.

Jag känner en tjej som har en pioneer, jag frågar henne helt enkelt när jag får tag på henne, återkommer med svar ikväll !

Ja en sadelmakare kan säkert hjälpa dig annars. Man kan beställa hem väldigt vida bommar. Min lille polle har XXXXW och jag har sett en del bommar som varit ännu vidare.:D

*KL*

Det verkar som om Griffin endurance XXW är alternativet om man behöver en så bred bom. Har dock inte lyckats hitta någon sida där de säljer denna sadel. Är det någon som vet om den finns i 16,5" eller 16", och hur lång den är resp hur bred den är baktill.

För att komplicera det ytterligare så är denna häst inte någon rejäl cob/nordsvensk/haflinger etc utan en ganska smäcker (!) C-ponny med kort rygg. 17" är vanligtvis för långa, och t ex Wintec wide är alldeles för bred bak, sadeln hänger i luften utanför ryggen baktill. Så frågan är hur Griffin endurance ligger jämfört med dessa sadlar? Är det någon som vet? Dock är hon ganska rak i ryggen, och det är väl denna sadel också?

Och är det någon som vet var man kan beställa sadeln? Pris?

Har f ö en ponny till som är svår att hitta sadel till, hon mäter drygt 125 grader men är ngt mer böjd i ryggen samt ngt överbyggd. Tips?

Om jag inte minns fel så var min Griffin Endurance 17,5" ca 45cm lång i anläggningsytan.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 543
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 411
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 637
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31