XXX-vida sadlar

Sv: XXX-vida sadlar

Wintec Wide är 130 grader och om jag inte missminner mig så finns de bara i allroundmodellen.
Från 16,5-17,5"

Tror att Wintec passar svängda ryggar allra bäst.

Priset ligger runt 7000 nu när jag tittade och begagnade runt 4-5000 kronor

Jag har en Jensen Exmoor som är 130 grader, 16½ tum ska den vara men jag tycker den är som en 16. Dom sadlarna går att få i hopp, allround, dressyr och hur breda man vill!

PS. Min hänger bara :angel:

Du har inte funderat på bomlöst till ponnyn?

Jodå, det har jag. Dock behöver vi i första hand sadlar som kan användas till dressyrtävling samt hoppning, och till det fungerar det inte så bra med bomlöst.

När vi tränar hemma och rider ut, så kan vi lika gärna fortsätta att rida barbacka, om vi inte hittar en sadel som även lämpar sig för tävling och hoppning.

Wintec Wide är 130 grader och om jag inte missminner mig så finns de bara i allroundmodellen.
Från 16,5-17,5"

Tror att Wintec passar svängda ryggar allra bäst.

Priset ligger runt 7000 nu när jag tittade och begagnade runt 4-5000 kronor

Vanlig Wintec med vidaste järnet i, är både för böjd och för smal för den första ponnyn. Och för smal för den andra ponnyn.

Wintec Wide är för stor baktill för den första ponnyn, sticker långt utanför ryggen. Och den är för rak för den andra ponnyn.

Wintec Wide tror jag passar bäst för hästar med rak och bred rygg (som är breda även baktill på ryggen och inte bara över manken), typ haflinger, cob, nordsvensk etc.

Så det är inte helt lättmed sadlar till smäckra, korta ponnyer med bred manke...

Griffin, Jensen (både Exmoor och de dyrare modellerna), The Saddle Company, Arabian/Lovatt & Ricketts, Wow, Frank Baines, Balance, Sommer, Ideal/Crown, Wintec Wide, Jeremy Rudge, Cliff Barnsby gör sadlar som är omkring 130 grader.
Sen finns det säkerligen några fler märken som har den bredden i sitt standard sortiment eller att det går att specialbeställa.
Alla dessa märken har iaf storlekar från 16/16,5"-18", vissa med halvstorlekar. Sen är det väl bara Wintec Wide som endast har allroundmodell, de andra finns i dressyr och hopp/allround modeller. Vissa av dessa passar en rak rygg, vissa har en mer böjd bom.

Har du kollat på ponnymodeller? För de är ju oftast inte lika stora baktill som storhäst modellerna.

Griffin, Jensen (både Exmoor och de dyrare modellerna), The Saddle Company, Arabian/Lovatt & Ricketts, Wow, Frank Baines, Balance, Sommer, Ideal/Crown, Wintec Wide, Jeremy Rudge, Cliff Barnsby gör sadlar som är omkring 130 grader.
Sen finns det säkerligen några fler märken som har den bredden i sitt standard sortiment eller att det går att specialbeställa.
Alla dessa märken har iaf storlekar från 16/16,5"-18", vissa med halvstorlekar. Sen är det väl bara Wintec Wide som endast har allroundmodell, de andra finns i dressyr och hopp/allround modeller. Vissa av dessa passar en rak rygg, vissa har en mer böjd bom.

Har du kollat på ponnymodeller? För de är ju oftast inte lika stora baktill som storhäst modellerna.

Griffin endurance har jag ju fått tips om och hittat på en utländsk hemsida. Hade dock varit trevligt om modellen hade gått att prova innan beställning.

Arabian och Wintec wide har jag provat, men de låg inte bra. (tror jag har provat Frank Baines också, men är inte helt säker - har provat för många för att ens kunna komma ihåg alla...)

Har du några tips på (ponny)modeller från Jensen, The Saddle Company, Wow, Frank Baines, Balance, Sommer, Ideal, Jeremy Rudge och Cliff Barnsby? De bör dock finnas i 16,5" el (kort) 17" om de inte ska vara för små för vissa ryttare.

Tips på återförsäljare, helst i Västsverige?

Dressyrtävling går ju bra i bomlöst, men inte hoppning förstås.
(det var bara en tanke)

Jag har en Jensen Exmoor som är 130 grader, 16½ tum ska den vara men jag tycker den är som en 16. Dom sadlarna går att få i hopp, allround, dressyr och hur breda man vill!

PS. Min hänger bara :angel:

:bow::bow:

vart bor du?:angel:

KL
Jag har en c-ponny som troligtvis mäter runt omkring 130grader. Har wintec wide 17" nu och den är på gränsen till för smal(dessutom är den för lång och för böjd). Den finns ju tyvärr inte att köpa i 16,5" i sverige. Har letat sadel i 1½år nu och det finns typ inget. Så nu lutar det mer och mer åt att specialbeställa en jensen exmoor:laugh:

Vad var fel på Arabian? Hur bred var den och vilken modell?

Jensens dyrare modeller kan du ju få precis som du vill. De är ju rätt nätta sadlar också, så det kanske funkar för din häst. Jensen Exmoor/The saddle company ponny modeller är också rätt nätta och dessa kan man också ändra om en del så det kanske funkar för din häst.

Wow kan du få med lite olika typer av bossor och även med kort bossa. Vet inte hur 16" bossan är i förhållande till 17" bossan, men det är möjligt att den är lite smalare, detta går säkert att lösa annars.

Frank Baines hoppmodeller är också nätta och går att få i små storlekar.
Balance har bredare bossor, så denna kanske inte funkar beroende på hur smäcker din häst är.
CB har ju ponnymodeller, dessa hade jag provat i första hand innan man provar resterande sortiment. Sommer, JR & Ideal har storhästsadlar i små storlekar och de har många olika modeller. Där hade jag provat vad du får tag i helt enkelt.

Jensen, Saddle Company, Wow, CB & Sommer har fördelen att de har ändringsbar bomvidd. Av dessa är det bara Wow som är relativt dyra. De andra har budgetvarianter för ca 6-10 000.

Vad var fel på Arabian? Hur bred var den och vilken modell?

Jensens dyrare modeller kan du ju få precis som du vill. De är ju rätt nätta sadlar också, så det kanske funkar för din häst. Jensen Exmoor/The saddle company ponny modeller är också rätt nätta och dessa kan man också ändra om en del så det kanske funkar för din häst.

Wow kan du få med lite olika typer av bossor och även med kort bossa. Vet inte hur 16" bossan är i förhållande till 17" bossan, men det är möjligt att den är lite smalare, detta går säkert att lösa annars.

Frank Baines hoppmodeller är också nätta och går att få i små storlekar.
Balance har bredare bossor, så denna kanske inte funkar beroende på hur smäcker din häst är.
CB har ju ponnymodeller, dessa hade jag provat i första hand innan man provar resterande sortiment. Sommer, JR & Ideal har storhästsadlar i små storlekar och de har många olika modeller. Där hade jag provat vad du får tag i helt enkelt.

Jensen, Saddle Company, Wow, CB & Sommer har fördelen att de har ändringsbar bomvidd. Av dessa är det bara Wow som är relativt dyra. De andra har budgetvarianter för ca 6-10 000.

Tack för dina beskrivningar!
Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken Arabian det var, mer än att den var 17"" och därmed i största laget, vid men inte tillräckligt vid, samt även för rund i modellen (det var inte jag som tog hem dem utan en annan i stallet till sin häst, så därför kommer jag inte ihåg modell etc så noga men det var två olika modeller)
Du vet möjligtvis inte någon affär som har dessa vidare sadlar hemma så att det finns möjlighet att prova? Helst i Västra Götaland. Oftast så finns ju inte dessa vidare sadlar hemma utan måste specialbeställas. Och det är inte alla affärer som tar hem eller vill beställa. Det känns som en stor chansning att beställa utan att ha provat innan...

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 543
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 408
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 637
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI